manager Angela van Kooten en Eliza Jaspers, marketing coordinator.jpg Manager Angela van Kooten en marketingcoördinator Eliza Jaspers.

Tropische sferen bij Wander Island in Vinkeveen

VINKEVEEN – ‘To wander’ betekent in het Engels ‘om rond te dwalen’. En dat gevoel klopt precies als je vanaf de parkeerplaats na een korte wandeling over pittoreske bruggen, langs bootjes en een strand bij restaurant Wander Island uitkomt. Je waant je in mediterrane sferen. Manager Angela van Kooten legt uit hoe ze die vakantievibe deze zomer creëren.

Kim Schoonman |

Het restaurant bestaat nu vijf jaar. Gasten komen vooral uit de regio, maar ook uit steden als Amsterdam en Utrecht weten mensen hun weg te vinden naar Wander Island. De inrichting en het terras doen Zuid-Europees aan en verleiden gasten dan ook snel tot het bestellen van iets tropisch.

Zelfgemaakte sangria
“Wat bij ons in de zomer heel hard gaat, is de Aperol spritz”, vertelt Van Kooten. “Ook de gin tonics worden veel besteld en onze sangria is erg populair. Het is lastig te zeggen wat het deze zomer goed gaat doen, maar zo’n mooi glas met een gekleurd drankje en versiering ziet er feestelijk uit als dat het terras op komt. Mensen zien dat en bestellen er dan ook een. Dit is wel de plek waar je zoiets wil drinken, denk ik.” Sangria staat de hele zomer op de kaart. “Het is wel echt een zomers drankje en dat het zelfgemaakt is, vinden mensen ook heel erg leuk.” Maar bewerkelijke drankjes zijn soms minder succesvol. “We hebben vorig jaar ook proteïneshakes gehad. Dat was veel te veel werk”, verzucht de manager. “We hebben zo’n grote pot opgemaakt en toen waren we er klaar mee. Als het op de bestelbon stond, begon iedereen al te zuchten en te klagen”, lacht ze. “Mensen wilden het wel, wij achter de bar wilden het niet meer. Maar daar komt niemand minder door, hoor.”

Trends moeten groeien
Ondank dat er veel Amsterdammers komen, waaien de trends niet onmiddellijk over naar deze tropisch aandoende plek. “We proberen soms wel een trend over te nemen die in de stad hot is, maar ik heb het idee dat het hier een beetje achterloopt”, geeft ze toe. “We hadden bijvoorbeeld deze winter een matcha latte op de kaart staan. Dat wordt af en toe besteld, maar loopt helemaal niet hard. Misschien zitten we toch net te ver buiten de stad voor zoiets. Over het algemeen duurt het iets langer voordat de nieuwste trend hier terechtkomt, ondanks ons publiek uit de stad.”
Opvallend is de groei in alcoholvrije wijnen, ziet Van Kooten. “Die worden nu regelmatig gevraagd, want ze worden ook steeds beter. Een rosé-bubbel 0.0. wordt best wel vaak besteld. Mensen durven steeds meer. In het begin trok men een vies gezicht bij het idee van alcoholvrije wijn, nu is het goed dat we die op de kaart hebben staan. Zeker als we bijvoorbeeld een event hebben waarbij mensen een glaasje cava bij binnenkomst krijgen. Dan vinden gasten het heel fijn dat daar ook een alcoholvrije variant van is. Zodat ze toch meedoen.”

Inspiratiebron
Misschien niet altijd de laatste trends, maar zeker de groeiende trends zijn terug te vinden op de kaart, zoals huisgemaakte lemonades. “Die verkopen we al jaren. Voor aankomend seizoen hebben we een nieuwe leverancier: Soof. We hebben hun slogan zelfs op de kaart staan, ‘0% zooi’”, zo laat ze zien. “Ze hebben veel smaken die wij als basis gebruiken voor verschillende homemade lemonades. We willen eigenlijk zo min mogelijk standaard frisdranken als cola verkopen en meer van dit soort drankjes.” Een bijzonder product is een inspiratiebron en een goed verhaal is ook belangrijk, hoewel biologisch niet een speerpunt van het restaurant is. “Uiteraard proeven we alles eerst zelf. Bij Soof was de smaak goed, de prijs is natuurlijk belangrijk en het goede verhaal was in dit geval de doorslaggevende factor. We vonden het goed bij ons passen, bij de sfeer en de beleving.”

"Je zit hier en wilt er ook een mooi drankje bij"

Doe maar een cola
Om die beleving compleet te maken, krijgen de drankjes aankleding. “Je zit hier op een heerlijke plek en wilt er dan een mooi drankje bij”, legt de manager uit. “Met een takje munt erin of een stukje fruit, iets speciaals. Net zoals deze plek. Mensen betalen iets meer, dus ik vind dat het dat ook moet uitstralen. En hoe je het presenteert helpt zeker bij hoeveel je ervan verkoopt.” Een andere tip die de omzet stimuleert, is de losse drankenkaart op tafel zetten. “Voorheen gaven we die pas als we aan tafel kwamen om te vragen wat mensen graag wilden drinken. Dan was de reactie vaak: ‘Doe maar een cola.’ Nu staat de kaart op tafel en wachten we net iets langer met de bestelling opnemen. Dan hebben mensen toch alvast even de kaart bekeken en gaan ze veel sneller voor iets anders. De cola’s staan hier niet eens op.”

Promoten
Wander Island ligt te midden van strand en water, waar heel Holland met mooi weer graag naartoe komt. Iets bijzonders doen om deze strandgangers met hun eigen koelbox in het restaurant te krijgen, is niet nodig. Sterker nog, ze hebben de krachten verdeeld: “Als het mooi weer is, zit het strand, maar ook ons restaurant bomvol. We zijn op het strand een cafetaria begonnen om de bezoekers die graag friet of een ijsje willen bestellen, daar te bedienen. Zo kunnen we ons in het restaurant concentreren op de maaltijdgasten. Dat haalt de druk er een beetje af.” Dezelfde tactiek werd toegepast bij de terrasopening op 3 mei. “We schenken op zo’n dag een wat luxere rosé. Die willen we dan wel extra promoten. Daar maken we een speciale bar voor en datzelfde doen we met een gin-tonicbar. We proberen op dat soort evenementen mensen een bepaalde kant op te sturen. En op de kaart zetten we een hartje achter bepaalde drankjes als aanbeveling.” Verder doen ze bij Wander niets met logo’s of kaartjes op tafel. “Zelfs onze bierviltjes hebben gewoon ons eigen logo. Jurrie, de eigenaar, houdt niet van reclamelogo’s, vlaggen en die gekkigheid. Dat doet te veel af aan de beleving.”

Seizoensbedrijf
De leverancier voor de voornaamste dranken is Scheerder en de wijnen komen van Delta Wines. “Voor ons is het essentieel dat leveranciers snel kunnen schakelen”, legt Van Kooten uit. “We hebben natuurlijk een seizoensbedrijf en op deze locatie kan het weer ineens heel erg gaan spoken. Of, bij goede weersvoorspellingen, wordt het ineens heel druk en kan een voorraad heel snel gaan. Dan is het fijn als we op het laatste moment kunnen bijbestellen. Dat soort dingen zijn gewoon heel belangrijk.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.