gvo-250911-018.jpg Wilco en Mariska Egbers. Foto's: Gerard van Oosbree / Out.of.Home Shops

Van medewerker naar eigenaar van Het Spoorhuis

UITHOORN – Het is een grote stap om als medewerker de zaak waar je werkt over te nemen. Toch wagen Mariska en Wilco Egbers deze sprong. Sinds 1 oktober zijn zij de eigenaar van Het Spoorhuis in Uithoorn. De vorige eigenaren, Michel en Irene de Meijer, gaan genieten van hun pensioen.

Gerard van Oosbree |

Wilco Egbers kwam drie jaar geleden in dienst als sous chef bij Het Spoorhuis. Hij werkte daarvoor vijftien jaar in de keuken van de Oude Smidse in Ouderkerk aan de Amstel. De Meijer had al diverse keren gevraagd om in Het Spoorhuis te komen werken. “Ik ben vaak gebeld en we hebben vaker gesproken. Uiteindelijk heb ik ja gezegd”, vertelt Wilco. Hij is al enige tijd de chef-kok. Zijn vrouw Mariska komt niet uit de horeca. In haar schooltijd had zij een bijbaantje in het oude Spoorhuis, maar werd uiteindelijk beroepsmilitair bij de Geneeskundige Dienst van de landmacht als operatieassistent en werkte daarna als opleidingscoördinator voor de eerstelijnszorg in de regio. “Om uiteindelijk een restaurant en B&B te gaan runnen”, zegt ze met een glimlach. 

Zowel Mariska als Wilco hebben een sterke band met het Noord-Hollandse dorp. Ze zijn er beiden opgegroeid en wonen er met hun twee jonge dochters. Een jaar geleden werden ze door De Meijer gevraagd of ze de zaak wilden overnemen. “Denk er goed over na en over drie weken hebben we het erover, zei hij”, gaat Wilco verder. “We hoefden zelf niet lang na te denken. Met onze ouders hebben we het erover gehad en die waren ook van mening dat we het moesten gaan doen. Het was tenslotte al jaren het gesprek tijdens kerst om iets voor onszelf te beginnen”, vult Mariska aan. “De steun van je achterban is gewoon fijn en belangrijk.”

gvo-250911-026.jpg

Verantwoordelijkheid
Het grote voordeel is dat Wilco er al langer werkt en dat Mariska de laatste vier maanden in het bedrijf meewerkte. “Michel en Irene hebben ons de afgelopen maanden meegenomen in het hele proces. Steeds hebben ze ons meer verantwoordelijkheid gegeven door taken over te dragen”, vertelt Mariska. “De financiën en administratie, dat is nieuw voor mij. Gelukkig hebben we in onze privékring iemand met een eigen administratiekantoor. Die hebben we ingehuurd en hij gaat mij wegwijs maken en begeleiden zodat ik steeds meer zelf kan doen. En ik mag de oude eigenaren ook altijd appen of bellen.”
Voor Wilco is de grootste stap om van collega naar werkgever te gaan. “Wat vind ik het lastigst? Dat ik er meer boven moet gaan staan, dat ik niet meer gelijkwaardig ben aan mijn medewerkers”, is het eerlijke antwoord op de vraag waar hij tegenop kijkt. “Maar dat gaat me eigenlijk wel goed af denk ik. Er is nog niemand weggerend. Het is soms wel even schakelen om een andere rol aan te nemen. Maar het ging op een natuurlijke manier dat er langzaam steeds meer taken werden overgedragen aan ons.”

gvo-250911-019.jpg

Personeel
Hoewel de branche veel problemen kent met personeel, lopen Wilco en Mariska daar niet tegenaan. “Veel medewerkers blijven hier lang werken. Natuurlijk zijn er een aantal die na afronding van hun studie weggaan, maar verder zitten we in een luxe situatie. Ik heb zelfs drie sollicitanten moet teleurstellen, omdat we geen plek hebben. Een aantal van de jongens en meiden groeien door van de afwas naar de bediening. Ze zitten bij elkaar op school en sporten samen op de hockey en voetbal. Het zijn allemaal vrienden van elkaar. Ze hebben het gewoon gezellig samen op het werk en dat mag ook. Dat horen we ook vaak als gasten complimenten geven”, vertelt Mariska. 
Vertrouwen geven en vertrouwen hebben in je personeel, dat is wat Wilco belangrijk vindt richting de medewerkers. “Ik vertrouw ze echt, maar vertrouwen hebben is echt wel het moeilijkste wat er is. Je moet het los kunnen laten en als het een keer fout gaat, wat kunnen we er dan van leren?”, vindt hij. Als voorbeeld geeft hij de medewerker die in de ochtend om zeven uur begint. Die heeft de sleutel en is dan, naast de gasten van de B&B, de enige in het pand. “Zij zorgt dan voor een lekker ontbijt voor de gasten en alle vragen van de leveranciers die dan komen. Dat doet ze allemaal alleen. Daarnaast hebben we shiftleaders die voor hun shift verantwoordelijk zijn en een topper van een restaurantmanager”

gvo-250911-030.jpg

Kwaliteit
Mariska en Wilco zijn niet van plan een hoop wijzigingen door te voeren. Volgens beide staat er een goed concept. “Voor het restaurant is kwaliteit het allerbelangrijkste. Het moet elke avond van dezelfde kwaliteit zijn”, is de mening van Wilco. “Ik ga een dag minder in de keuken om me meer met de gehele leiding bezig te houden. Gelukkig is de chef kok waarbij ik hier ben begonnen, weer terug. Die heeft in het verleden de keuken op niveau gebracht.” Wat ze wel doen is andere kleding voor de bediening. “We willen het toch ook een beetje van ons zelf maken”, zegt Mariska.

Bron: Out.of.Home Shops