DEN HAAG – Verpact introduceert een gratis e-learning, Tariefdifferentiatie Plastic 2.0, waarmee producenten en importeurs kunnen ontdekken hoe zij korting kunnen krijgen voor goed recyclebare verpakkingen.
Gedurende 25 minuten leren deelnemers in de nieuwe e-learning hoe zij hun verpakkingenadministratie voor plastic zo kunnen inrichten dat zij korting kunnen aanvragen bij Verpact voor goed recyclebare plastic verpakkingen en verpakkingen met gerecycled plastic. Bedrijven die bewijzen dat zij recht hebben op tariefdifferentiatie, kunnen een besparing tot 60 cent per kilo realiseren. Daarnaast helpt het ze ook om te verduurzamen en te voldoen aan de steeds stengere Europese regelgeving (de aanstaande Europese Packaging & Packaging Waste Regulation, die vanaf 2030 strikte eisen stelt aan de recyclebaarheid van verpakkingen).
Belonen
Om de plastic verpakkingsketen te kunnen sluiten en zo min mogelijk nieuw plastic te produceren, moeten plastic verpakkingen na gebruik weer als grondstof gebruikt kunnen worden voor nieuwe plastic verpakkingen. Hoe eenvoudiger een verpakking te recyclen is, hoe beter dit proces werkt. Daarom beloont Verpact plastic verpakkingen die goed recyclebaar zijn én het gebruik van gerecycled plastic.
Kritisch kijken
Hester Klein Lankhorst, bestuursvoorzitter van Verpact, zegt het volgende over de Tariefdifferentiatie Plastic 2.0: “Met deze e-learning maken we het makkelijk om concrete stappen te zetten én direct te profiteren van financiële voordelen. Door goed recyclebare plastic verpakkingen te belonen met een lager tarief, stimuleren we bedrijven om kritisch naar hun verpakkingen te kijken. De nieuwe regelgeving dwingt producenten om duurzamer te verpakken. Als bedrijven hier slim op inspelen, betekent dat op termijn minder plastic verpakkingsafval én betere recycling en hergebruik. Door bedrijven te belonen voor goed recyclebare verpakkingen, draagt de tariefdifferentiatie van Verpact bij aan een circulaire economie. Het aanpassen van de verpakkingenadministratie is soms best een klus, maar wel een duurzame en toekomstbestendige investering.”
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops