Ontwerp zonder titel (4).jpg Links: Diede Visser, projectmanager Marketing. Rechts: Ingrid van Veen, manager Marketing & Commercie.

VHC is partner van de Week van de Horeca

HENDRIK-IDO-AMBACHT – Dit jaar zal de Week van de Horeca plaatsvinden van 22 tot en met 27 september. Deze inmiddels zevende editie is uitgegroeid tot een landelijke activiteitenweek. Vanaf het eerste uur is groothandel VHC Groep hierbij betrokken geweest.

Kim Schoonman |

Ingrid van Veen, manager Marketing & Commercie VHC ActiFood, en Diede Visser, projectmanager Marketing VHC, zijn dit jaar intensief betrokken bij de organisatie en vertellen waarom de partners in de VHC Groep het initiatief nog steeds een warm hart toedragen.

Lennart Maas is in 2019 begonnen met de eerste Nationale Horecadag. “VHC Jongens is toen al gelijk aangesloten als partner”, vertelt Visser. “Bij de tweede editie hebben we gezegd dat we dit mooie initiatief eigenlijk VHC-breed, als groep willen omarmen.” Vanaf dat moment is de VHC Groep (VHC ActiFood, VHC Jongens en VHC Kreko), hoofdpartner geworden en gebleven. “Alle VHC-groothandels zijn familiebedrijven waarbij de passie voor de horeca, maar ook de samenwerking met onze collega’s, partners en klanten erg belangrijk is. Wij zien als geen ander de veranderingen in de markt, zoals personeelstekorten en hogere kosten. Daarom vinden wij het zo belangrijk om zulke initiatieven te steunen.”

Een week, een jaar
“We zijn daar nog steeds hartstikke trots op, dus elk jaar proberen we dat weer een stukje verder uit te bouwen”, gaat Visser verder. Ze stuurt daarbij alle lof naar Maas en zijn enthousiasme. “Echt, als je hem spreekt; hij heeft zo’n groot hart voor de horeca. Daarom hebben we dit jaar gezegd dat we hier niet alleen in die week bij stilstaan, maar het hele jaar door. Want de horeca verdient het podium. Daarnaast is het goed om onze klanten, maar ook ons eigen personeel op deze manier in de spotlight te zetten. Zeker in deze tijd waarin het steeds lastiger wordt om personeel te vinden, hopen wij mede door dit initiatief mensen, en met name jong talent, enthousiast te maken voor de horeca.”

Activiteiten
De aftrap van de Week van de Horeca is altijd op Gastvrij Rotterdam, waarbij een van de VHC Groep-partners, VHC Kreko, groot vertegenwoordigd zal zijn. Verdere activiteiten die week zijn: CuliQuiz Top 100 uitreiking, een Proostmoment op maandag met je team en gasten en de SVH Meestertour. “We zijn trots om binnenkort een bijzonder event te organiseren in samenwerking met gastoloog Jeannine Sok”, vertelt Visser. “We kunnen natuurlijk nog niet alles prijsgeven, maar wat we wél kunnen delen, is dat dit event zal plaatsvinden bij een klant van VHC Actifood, Hofsteenge Grolloo. Tijdens deze gelegenheid wordt het Keurmerk Gezellig gepresenteerd én nemen we een speciale podcast op. In deze aflevering besteden we extra aandacht aan de Week van de Horeca, samen met klanten en professionals uit de branche. We hebben verder een soort projectteam opgezet voor een jaar lang campagnes, leuke acties en activaties. Er zal op de socials veel gebeuren en we zullen misschien wat meer regionale acties gaan doen. Ons hoofddoel blijft om mensen kennis te laten maken met de branche, de prachtige kanten te belichten en hopelijk mensen enthousiast te maken om in de mooiste branche te werken.”

Digitaal tijdperk
De nadruk die VHC legt op het enthousiasmeren van mensen om in de horeca te komen werken, heeft vooral te maken met het feit dat het een vak is waarbij menselijk contact onontbeerlijk is. Van Veen legt dit uit: “We moeten wel, door het digitale tijdperk waarin we zitten. De sociale contacten van de jeugd zijn nu gewoon anders. De nieuwe generatie heeft vooral op socials interactie met elkaar.”
Visser vult aan: “Het wordt steeds belangrijker om die generatie te laten zien waar je gaat werken. Het is niet alleen werk, maar het gaat om de cultuur en hoe mooi het is. Dat willen we meer benadrukken.”
Van Veen vervolgt: “En daar willen we de ondernemers veel meer mee gaan helpen. Mensen, met name jongeren, laten zien dat het vak gewoon fantastisch is. Mijn dochter van vijftien werkt nu in de horeca. In haar omgeving zie je dat communicatie vooral via de telefoon verloopt, vooral onder haar vriendinnen. Juist daarom is het mooi om te zien hoeveel ze leert van echt contact met mensen op de werkvloer. Uiteindelijk moet dat weer terugkomen, het fysieke, warme contact met elkaar. Dat is gewoon leuker dan via de app. De horeca geeft zo’n goede basis.”

Verschuivingen
Die goede basis geldt niet alleen voor VHC, maar tevens voor hun klanten. Een van de grote veranderingen die VHC ziet bij die klanten is het personeelstekort. Een bijkomend probleem is ongeschoold personeel. Daar proberen ze als groothandel ook in mee te denken en met oplossingen te komen. Ze willen het talent weer naar de horeca krijgen. Visser legt uit: “Waarom stappen mensen op een gegeven moment uit de horeca? Omdat ze afstuderen en naar de zogenaamde grotemensenwereld overstappen, bijvoorbeeld een kantoorbaan. Maar dat is helemaal niet aan de orde, want de horeca heeft zoveel verschillende facetten waar je nog een rol kan spelen en verder in kan groeien.” Want, zo stelt ze, het personeel creëert samen met de producten en gerechten de beleving waar iedereen juist voor naar de horeca gaat. Even ontsnappen aan de alledaagse drukte. “De frequentie is misschien lager, maar men ‘verwacht’ meer qua beleving en gastvrijheid. Men wil ontzorgd worden en gewoon even op dat moment genieten. Niet te veel poespas. Daarom is het zo waardevol om horecatoppers te bereiken en in het zonnetje te zetten.”

"Omdat we allemaal een horeca-achtergrond hebben, kunnen we op dat vlak zo goed meedenken"

Een tweede grote verschuiving zien ze bij VHC in de houding van de jonge generatie. “Een bijbaantje is niet per se vanzelfsprekend en het moet het liefst niet te intensief zijn. Terwijl wij vanuit VHC ervan overtuigd zijn dat horecaervaring zo’n meerwaarde biedt. Het legt de basis in je ontwikkeling. Het is niet zomaar een bijbaan, maar een prachtig vak. Eigenlijk is het van de zotte dat we het personeel laten wegpikken door het kantoorleven. Het is misschien tegenstrijdig met op marketing zitten”, zegt de manager marketing & commercie, “maar ik blijf altijd geloven in het stukje persoonlijk contact.”
Het is geen verrassing dat een groot deel van de werknemers bij VHC een achtergrond in de horeca heeft. “Daardoor weten we als geen ander dat zo’n initiatief ontzettend belangrijk is”, aldus Van Veen, die zelf zeventien jaar in de horeca heeft gewerkt.
“Ja”, beaamt Visser, “omdat we allemaal die achtergrond hebben, denk ik dat we daardoor op dat vlak zo goed kunnen meedenken. Ik heb zelf ook altijd vanaf mijn vijftiende in de horeca gewerkt.”

Ontzorgen
Een van de oplossingen waarmee VHC probeert te helpen met dit probleem is door het geven van trainingen. Van Veen vertelt: “Elke vestiging vanuit VHC doet alles op maatwerk. Als een klant binnenkomt met een bepaalde behoefte, dan gaan we daarop inspelen. Dat kan zijn op het gebied van menukaarten, restauratief of personeelsverloop. Dan hebben we het concept Chefs gemak: culinair adviseurs die meedenken. We leveren niet alleen onze bestellingen af, maar we ontzorgen door maatwerk te leveren.” Visser vult aan: “We denken zelfs mee over bijvoorbeeld het duurzaamheidsstuk (mvo), waar wij verschillende projecten voor hebben opgezet. Een ‘nee’ kennen we eigenlijk niet bij VHC. Of je moet het wel heel gek maken”, lacht ze. “We zijn altijd bereid om mee te denken met onze klanten over uitdagingen die zij hebben. Het is niet: u vraagt, wij draaien. We zijn partners. Zo onderscheiden we ons ten opzichte van de markt.”

VHC organiseert trainingen en workshops op maat. “We hebben verschillende formules onder ons beheer. Ben je een horecaondernemer of wil je er een worden en je komt bij ons, dan hebben wij voor elk gebied wel expertise”, zegt Van Veen.
Op de vraag of personeelswerving daar ook bij hoort, antwoordt Visser: “Personeelswerving nemen we niet helemaal op ons, maar we willen wel meedenken over efficiëntie bij personeelstekort. Als er te weinig mensen rondlopen op de werkvloer en er is geen capaciteit in de keuken – of er is daar alleen ongeschoold personeel – dan bedenken we hoe we dan toch een menukaart kunnen neerzetten met producten waar iedereen mee kan werken. En we kijken dan ook naar de bereiding van de gerechten. Hoe kan die chef, die misschien niet de kennis of de diploma’s heeft, wel het gerecht op tafel zetten?”

Een stapje verder
Dat personeelstekort gaan ze wel proberen aan te pakken: “We gaan straks weer een stapje verder”, aldus Van Veen. “We willen op elke doelgroep een soort opleiding gaan neerzetten in samenwerking met onze partner Horeca Vakcollege. Die richt zich op restauratief gebied, maar ook op de kleinere horeca, zoals een cafetaria. We willen in de toekomst opleidingen gaan aanbieden, zodat wij de ondernemer daarin meer kunnen ondersteunen. Dus niet alleen ontzorgen op de basis met een koksopleiding, maar eveneens dieper ingaan op een doelgroep, verder uitbouwen.”

Zelfs op het gebied van klantbeleving, dat een steeds grotere rol krijgt, heeft VHC ideeën. Van Veen: “We organiseren verschillende workshops rondom gastvrijheid en willen dit verder gaan uitbreiden. Zo bieden we ijstap- en baristatrainingen, maar ook verschillende inspiratiesessies en workshops in samenwerking met leveranciers. Daarnaast zijn klanten bij ons altijd welkom op de groothandel voor een rondleiding of een workshop op maat. We zijn trots op ons eigen bedrijf en op deze manier leer je VHC écht kennen.”

Beleving
In de horeca maken mensen de beleving, het is een vak en Nederland kan niet zonder, is de boodschap van VHC. “Ik denk dat de beleving alleen maar belangrijker wordt”, meent Visser. “De gerechten en producten zijn belangrijk, maar ook juist de mensen die op de vloer staan. Die maken de beleving. En hoe meer je dat doet, hoe beter je erin wordt. Dat levert dan weer een mooiere beleving op.”

Zwarte Cross
Die beleving begint op de werkvloer van VHC zelf. Ze nodigen graag klanten uit om bij hen langs te komen. “Het is hier zo’n fijne cultuur, een soort familiebedrijf. We hopen altijd dat we dat op beurzen uitstralen, maar ook hier op de groothandel. Zo hebben onlangs een aantal collega’s genoten (en hard gewerkt) op de Zwarte Cross. Daar hebben ze bij een klant geholpen, omdat ze het leuk vinden om te doen en te helpen. Dat zegt denk ik genoeg”, aldus Visser.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.