Zomershoot-AnneMax-klein-185.jpg

Onderzoek

Voor 1,1 miljard euro besteed aan koffie- en lunchketens

’s HERTOGENBOSCH – Het afgelopen jaar is in Nederland 1,1 miljard euro uitgegeven bij koffie- en lunchketens. De gemiddelde besteding lag op € 15. Het meeste geld werd uitgegeven bij lunchrooms zoals Anne&Max, namelijk €28. Het minste werd uitgegeven bij ketens waar voornamelijk afgehaald kan worden, zo blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Redactie |

Gemiddeld wordt er €15 per bezoek uitgegeven aan een lunch- of koffieketen, de totale rekening voor het gezelschap. Vorig jaar lag het totaal aantal bezoeken bij de grootste ketens op 76,3 miljoen waarmee de totale besteding op €1,1 miljard komt. Bij acht ketens is de gemiddelde besteding hoger dan het landelijke gemiddelde.

Grootste besteding bij lunchrooms
Bij Anne&Max en Brownies&Downies was de besteding €28, dit was de hoogste van alle ketens. Daarna volgt Bagels&Beans, daar was dat €24. Hieruit blijkt dat bezoekers dus meer uitgeven bij lunchrooms dan bij ketens die de focus op koffie hebben.

To-go
In zaken waar bezoekers relatief vaak hun bestelling afhalen, is de gemiddelde besteding het laagst.
Bij Julia’s is dat bedrag €7 en bij Dunkin €11. Ook bij koffiezaken zoals D.E. Café en Starbucks is de gemiddelde besteding (€12 per bezoek) lager dan bij lunchroom-ketens. Multiscope deed onderzoek naar het uitgavepatroon in lunchroom-en koffieketens in Nederland onder bijna 5000 Nederlanders.

Bron: Out.of.Home Shops