Wagamama streeft naar meer restaurants

UTRECHT - Wagamama is een succesvol internationaal foodserviceconcept dat ook in Nederland aanslaat. Recent is een nieuw restaurant geopend op het Stationsplein in Utrecht. In Engeland zijn er momenteel 130 Wagamama’s, in Ierland zes en in Nederland zeven.

Lisa van der Linden |

Geschreven door Frits van Wolveren

Het op het oosten georiënteerde foodconcept profileert zich met het motto ‘Positive eating, positive living’. De groei komt met name door het snel inspelen op belangrijke trends als vers, gezond, vegetarisch en Aziatisch eten. Naast de groei van het aantal locaties doet Wagamama het ook goed op de markt van de maaltijdbezorgers. Er wordt namelijk samengewerkt met Deliveroo. Het eerste restaurant werd in 1992 in Engeland geopend. Cindy Vekemans is al enige jaren marketingmanager van Wagamama. “We openden het eerste Nederlandse restaurant in Amsterdam aan het Max Euweplein, daarna volgden de restaurants aan het Zuidplein (de Zuidas) en die aan de Amstelstraat vlakbij het Rembrandtplein en het Centraal Station. Vervolgens kwamen er vestigingen in Rotterdam en bij Designer Outlet Roermond.” Wagamama in outletcenters - zo blijkt ook in Engeland - doen het bijzonder goed”, verklaart Vekemans. Op termijn streeft Wagamama in Nederland, België en Luxemburg naar 20 vestigingen.

In de Wagamama-vestigingen Amstelstraat en Zuidplein wordt duidelijk dat de flow van bezoekers per restaurant behoorlijk verschilt. Vekemans: “Het Zuidplein is vooral druk rond 11.30 uur. De lunch is hier het topmoment. Veel expats werken op de Zuidas en zij lunchen hier graag. Daarnaast merken we dat door de bouw van appartementen op de Zuidas, ook de bezorgservice het hier goed doet. Op het Rembrandtplein daarentegen zien we meer spreiding. Daar komen met name toeristen. Merkbaar voordeel is dat veel Engelse toeristen naar Amsterdam komen en veelal bekend zijn met Wagamama.”

Nieuwe maaltijdconcepten
“We hebben in Londen ‘het Noedellab’, een restaurant waar een team topkoks regelmatig nieuwe maaltijdconcepten, gerechten en ingrediënten test. Gasten kunnen gewoon aanschuiven. Na afloop vragen we een feedbackformulier in te vullen. Wanneer de beoordelingen uitstekend zijn, wordt het nieuwe concept uitgerold en ingevoerd in alle Wagamama-restaurants. Opmerkelijk is dat in de beginjaren het menu Japans georiënteerd was, maar dat dit nu een mix is van foodconcepten uit Korea, China, Thailand en India. Vekemans: “We houden bovendien het sentiment van de reviews op social media in de gaten. Zo kijken we naar Tripadvisor en andere belangrijke reviewsites. De prioriteit blijft dat het eten van topkwaliteit is en de sfeer in het restaurant uitstekend.”

Utrecht
Volgens Cindy Vekemans valt het succes van Wagamama eveneens te verklaren uit de minimalistische en strakke uitstraling van de inrichting. Ook is er altijd al veel aandacht geweest voor de logistiek, de plaats waar het eten wordt bereid en de bediening. Transparantie en authenticiteit zijn de kernwoorden, aldus Vekemans. De gasten zien hoe maaltijden bereid worden en door de lange tafels vormen de gasten aan tafels het decor. “Overigens zien we in onze nieuwe flagshipstore in Utrecht dat er nu ook kleinere tafels met krukken en andere materialen gebruikt worden bij de inrichting.” De visual identity is in ieder land hetzelfde. Voor de gerechten op de menukaart geldt eveneens dat de ‘specificaties’ en kwaliteit overal gelijk zijn. “Ook schenken we meer aandacht aan duurzaamheid. Onze ambitie is om zo veel mogelijk producten lokaal in te kopen.”

Bron: Out.of.Home Shops

grote_foto-a900x525.jpg