WestergasTerras 53.jpg

Horeca

Wat zetten we de komende tijd op de snackmenukaart?

AMSTERDAM – In een tijd waarin onderweg zijn een belangrijke plaats in onze levens inneemt, is het begrip snacken niet zelden van net zo’n importantie. We besteden veel meer tijd buiten de deur en het is met name Gen Z die voor een groot deel de trends bepaalt. In de dynamische wereld van horeca en gastronomie is het ontwikkelen van menukaarten dan ook een kunst op zich.

Fabiana van de Paverd |

De keuzes die we maken, worden niet alleen beïnvloed door smaakvoorkeuren, maar juist ook door trends en de wensen van het diverse publiek. Daan Smeltzer, een expert in conceptontwikkeling en trendtours, en Nick Zoete, ervaren restaurant- en Food & Beverage manager bij het Westergasterras, geven meer inzicht in de wereld van snacks op menukaarten.

Over bitterballen
“Bitterbal is toch gewoon lekker,” zegt Smeltzer met een glimlach. Zijn passie voor eten en drinken is duidelijk merkbaar wanneer hij praat over de trends en voorkeuren in de horeca. Hij benadrukt het belang van snacks die gemakkelijk te delen zijn, zoals nacho’s en kaasstengels, die een sociale dimensie toevoegen aan de eetervaring.

Kopieergedrag
Op de vraag waarom iedereen elkaar na-aapt, zegt Smeltzer: “Het lijkt erop dat het imiteren van populaire snacks een veilige keuze is voor veel horecagelegenheden. Het biedt gasten vertrouwde opties en het creëert een gevoel van gezelligheid en gemeenschap aan tafel. Je kunt het vergelijken met de opkomst van de gin-tonictrend.”

Culturele invloeden
Het concept van mezze, met onder andere hummus en brood, is volgens Smeltzer een interessante ontwikkeling. Het heeft een gezond karakter en is zelfs geschikt voor veganisten, waardoor het een breder publiek aanspreekt. Hij benadrukt ook het belang van vernieuwing, vooral op het gebied van plantaardige snacks, en het creëren van een aantrekkelijke borrelkaart die past bij de moderne eetgewoonten.

Shared dining
Zoete deelt zijn ervaring als Food & Beverage manager en legt uit hoe snacks worden geselecteerd voor de menukaart van het Westergasterras op het hippe terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam. Een industriële oase van rust, zoals zij zelf vermelden op de site. “Het idee van onze kaart is meer shared dining,” legt hij uit. “Deze trend is nog steeds gewild. Het delen van gerechten past ook meer bij onze informele sfeer, want we zijn een soort ‘strandtent in de stad’. Meer klein en met z’n allen in plaats van voor jezelf. Het kan bij ons dan ook ineens heel snel vol zitten met een divers publiek van toeristen en expats: borrelpubliek. Eigenlijk valt alles op de kaart onder de noemer borrelhap.”

"Eigenlijk valt alles op de kaart onder de noemer borrelhap"

Vernieuwend
De restaurantmanager benadrukt het belang van het luisteren naar de voorkeuren van de gasten en het proberen van nieuwe dingen. “Elk seizoen hebben we wel een nieuwe kaart”, zegt hij. “En soms zelfs ook tussendoor.” De horecagelegenheid probeert zich te onderscheiden door niet alleen standaardsnacks aan te bieden, maar ook door innovatieve opties zoals de takoyaki. Dat zijn Japanse oliebollen met octopus, bosui, bonito flakes, Japanse mayonaise en tonkatsu-saus. “Ja, maar ook de rendang en de borrelplank zijn goed borrelmateriaal.” Zoete vervolgt: “Samen met de chef-kok en de sous-chef worden ideeën geboren. Als team gaan we ergens een hapje eten om inspiratie op te doen voor de menukaart. Een rondje maken, noemen we dat. De chef gaat er vervolgens mee aan de haal, doet een voorstel, dan proeven en kijken we of het werkt.” Zoete is van mening dat het onderscheiden nog wel wat meer mag. “Juist omdat we een borreltent zijn. Natuurlijk hebben we ook een ruim aanbod vega en vegan. Dat vinden we ook belangrijk. We hebben hier vaak te maken met grotere groepen die verjaardagen komen vieren. Voor elk wat wils.” Zoete legt nog uit: “Hoe weet je of iets in de smaak valt? Soms dénken we dat iets in de smaak valt, maar werkt het toch niet. Dan verdwijnt het weer van de kaart. Het borrelpubliek is ook zo divers, echt van alles komt langs.”

Meerderheid
Volgens Zoete wint datgene wat de meerderheid als lekker ziet. “Het is niet één persoon die erover oordeelt. We kijken ook wat populair is, wat doet het goed op dit moment. Natuurlijk hebben wij ook de bitterbal en de nacho’s. Dat verkoopt als een tierelier. Vaak staan er 20 tot 30 nacho’s op de pas, dus ja, die hebben we ook. Van andere dingen mogen we graag iets nieuws proberen. Elk seizoen wel een nieuwe kaart. En ook halverwege het seizoen. Inspiratie kan overal vandaan komen. Maar zo brengen wij een kaart tot stand.”

Uitgavepatroon onveranderd
“Prijs is belangrijk”, erkent Zoete. “Dit jaar hebben we door stijgende kosten langer nagedacht over prijzen. Soms pasten we porties aan of zetten we een gerecht gewoon niet op de kaart. We hebben dat voor het eerst zo gevoeld. Verder merk je het niet echt aan de tafels. Hooguit hoor je af en toe dat iets duur is, maar er wordt niet minder uitgegeven.”

Flexibiliteit
Waar trends snel veranderen, blijft flexibiliteit essentieel. Social media, met platforms zoals TikTok, spelen een steeds grotere rol bij het beïnvloeden van eetgewoonten en trends. Restaurants zoals het Westergasterras zijn voortdurend bezig met het verkennen van nieuwe smaken en concepten om aan de verwachtingen van hun gasten te voldoen.
Snacks op menukaarten zullen altijd evolueren, gedreven door een combinatie van traditie, innovatie en de wensen van het publiek. Of het nu gaat om klassieke favorieten of opkomende trends, één ding is zeker: het genot van lekker eten blijft een universele taal die mensen samenbrengt.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.