'Candybar niet in de ban, wel meer gezonde snacks'

NIEUWVEEN - Grote cateraars Eurest en Albron zijn er niet op uit om chocoladerepen en candybars compleet weg te halen uit de kantines van het hogere onderwijs. Ze worden wel steeds meer verdrongen door gezonde tussendoortjes.

Redactie |

Albron bijvoorbeeld studeert momenteel op mogelijkheden om het aanbod van candybars en andere ongezonde snacks te versmallen en zo de focus te leggen op gezondere producten. De cateraar is daarnaast geen voorstander van king sized verpakkingen en prijsdeals rondom deze producten. Op zich is met chocolade en candybars niks mis als ze zijn bedoeld als aanvullende voedingsmiddelen die passen binnen een gezond eetpatroon, licht woordvoerder Marije de Groot toe. “Overdaad schaadt.”
Eurest denkt dat de ongezondere chocoladerepen blijven voorkomen in de toptien van meest verkochte producten in de campusmarkt. In die ranglijst maken verantwoorde tussendoortjes een opmars, denkt … Om die reden ontwikkelt Eurest momenteel een ‘impulsassortiment’ met meer EKO- en fair trade producten. “Vaak zijn dit de producten die de juiste uitstraling hebben en populair zijn bij de student.”
Castering-marktleider Sodexo maakte onlangs bekend op de Haagse Hogeschool chocoladerepen en candybars uit het zicht te halen van de student. Ze lagen in de kantine altijd als impulsartikel bij de kassa. Studenten die deze producten willen kopen, moeten voortaan naar een automaat. Sodexo liet desgevraagd weten dat de candybar en chocoladereep op hun retour zijn en dat niet uit te sluiten is dat ze compleet uit het assortiment verdwijnen.

Adviserende rol
Volgens Sodexo komt dat omdat de leiding van hogescholen en universiteiten steeds vaker gezond voedselaanbod verlangt. Ook Eurest ziet een beweging in die richting. “We passen het assortiment aan de wens van de betreffende doelgroep aan. Op scholen bieden we zo veel mogelijk gezonde keuzes aan, met een communicatieprogramma rondom duurzame en gezonde voeding.”
Albron ziet voor zichzelf ook een adviserende rol weggelegd. “We moeten de studenten bewust maken van de kracht van gezonde voeding. Belangrijk is dat gezond eten vooral leuk en lekker moet zijn en dat in de communicatie naar de student het label ‘gezond’ niet de boventoon moet voeren.”
Nestlé benadrukt dat de consument zich bij de keuze voor een product laat leiden door smaak. Pas daarna telt de calorische waarde. Genieten mag, aldus Nestlé, en daarnaast wordt een gezonde leefstijl bevorderd door goede informatie. “Er moet naar onze mening ruimte zijn voor een breed aanbod aan producten. Kinderen hebben ook trek in iets lekkers. Als op het scholen niet aanwezig is, zullen ze het ergens anders vandaan halen. Op scholen kopen ze één reep, in de supermarkt een 5-pack.”
Mars Nederland verklaarde eerder al tegenover Out.of.Home Shops dat een ban op chocola scholieren richting de supermarkt duwt. Een woordvoerder voegde daaraan toe dat chocoladesnacks niet weg te denken zijn bij onder meer een gezonde, actieve levensstijl.

Bron: Out.of.Home Shops

candy-bar.jpg-3189-a840x630.jpg