SCHEVENINGEN – Het concept strandtent is langzaamaan aan het veranderen. De meeste zijn al vrij luxe plekken om te loungen en te eten. Eén ding hebben ze gemeen, ze zijn alleen in de zomermaanden open en de meeste worden zelfs afgebroken na het seizoen. Strandhuis Hito in Scheveningen breekt met die trend.
Strandhuis Hito, de term geeft het al een beetje aan, is zeker geen strandtent. Volgens Koen Verver, een van de eigenaren en general manager, is Hito dan ook een restaurant en geen strandtent. En ze zijn het hele jaar open. Het is uniek omdat het is gebouwd op 64 heipalen, als permanente bebouwing.
Bijzonder concept
Het bijzondere concept had wel wat voeten in de aarde. “We gaan pas eind van de zomer open. Dat komt mede door het bijzondere, mooie en ingewikkelde gebouw dat we hebben ontworpen. Dan loopt er wel eens iets uit”, verklaart Verver. “We zij er sowieso al vier jaar mee bezig. De eerste fase van de vergunningen was heel intens, met de nieuwe strandnota’s van de gemeente. Door het concept dat nog niet bestond, lagen we bij de gemeente onder een vergrootglas. Die wilden elk schroefje weten”, zegt de ondernemer. Hij benadrukt dat het contact met de gemeente overigens prima was.
“Gasten zullen meteen bij binnenkomst merken dat het totaal niet lijkt op een strandtent. Alleen al de materiaalkeuze, steen en beton afgewerkt met prachtig hout en met mooie afgewerkte meubels; dat geeft echt een huiselijke en warme sfeer”, legt Verver uit. “Daarnaast moeten we wel voldoen aan de eisen voor een strandtent, zoals afbreekbaar zijn en mocht het pand wegspoelen, dan moet het in zee uit elkaar vallen. Dat gaf echt wel uitdagingen aan de architecten en bouwers.”
Architectonisch
Verver denkt dat ze het zichzelf niet echt makkelijk hebben gemaakt, maar wel een architectonisch plaatje hebben gecreëerd. “Het lijnenspel van het dak en het plafond is als van een echt Japans designplafond. De buitenkant is veel glas. We hopen natuurlijk dat het is gelukt. Dat mensen langslopen en het opvalt dat hier iets anders staat dan een gewone strandtent.”
Artikel gaat verder onder de foto ↓
Hito staat direct aan de noordkant van de havenmond van de Scheveningse haven, op het enige stukje strand waar tegenwoordig permanente bebouwing is toegestaan. De drie naastgelegen strandtenten op hetzelfde stukje strand mogen volgens Verver ook een permanent gebouw neerzetten als ze dat willen. Het concept was dus alleen daar mogelijk. Parkeerplaatsen genoeg en de bereikbaarheid is prima, aldus Verver. Ze hebben geen last van de verbouwing van de Scheveningse boulevard in de buurt van het Kürhaus.
Mediterrane keuken
Uiteindelijk zal het gaan om het eten. De ondernemers hebben gekozen voor de Zuid-Europese keuken “met een intens goede wijnkaart, want dat ontbreekt nog een beetje op Scheveningen”, is de verklaring van Verver. Hij woont al zijn hele leven in Scheveningen, gaat graag uit eten en mist op het strand net dat stukje kwaliteit. “We mikken hier op gasten die echt van een mooi product houden, die echt komen voor het eten, maar daar niet de hoofdprijs voor willen betalen. We hebben gekozen voor de Mediterrane keuken, die vrij simpele gerechten heeft, maar dan wel heel lekker”, schetst Verver.
Dat het team niet over een nacht ijs is gegaan, blijkt wel uit de reis naar Baskenland. Ze wilden ontdekken wat de essentie van de Zuid-Europese keuken is. “Daar krijg je een tomaat met een beetje olijfolie en peper en zout, maar dat is de allerlekkerste tomaat die je ooit gegeten hebt. Hoe komt dat dan en waar komt die tomaat vandaan? En kunnen wij daar wat mee”, gaat de ondernemer verder. “Ik kan zeggen dat we, na vijf proefrondes bij onze chef Rogier Trip thuis, er heel erg goed in geslaagd zijn om die keuken te vertalen naar een beetje Nederlandse cultuur. En daar is een doelgroep voor.”
Artikel gaat verder onde de foto ↓
Leuk team
Verver ziet de komst van chef Trip als een overwinning. Trip kookte tien jaar lang in café Caron in Amsterdam, waarvan de laatste vijf als chef. Volgens Verver had hij bij de eerste ontmoeting niet echt het idee van de klassieke chefuitstraling bij Trip. “Het is gewoon een hele toegankelijke jongen die met passie kookt”, legt hij uit. “En hij deelt dat ook graag met anderen. Het blijkt dat koks voor zo een chef willen werken. Binnen zes weken hadden we een heel leuk team compleet. Dat onderstreept de kwaliteit die wij nastreven en de doelstellingen die wij hebben met Hito. Daar wil iedereen zich graag bij aansluiten. Gewoon van wauw, we gaan iets nieuws doen. Dat wekt interesse en nieuwsgierigheid in mensen”, deelt de trotse ondernemer.
Dichtbij
Dan zijn er nog de producten. Die zijn in Baskenland misschien wel allemaal lokaal verkrijgbaar. Hoe gaan ze dat bij Hito doen om zowel de kwaliteit als de beschikbaarheid te waarborgen? Verver is daar duidelijk over. “Als het bijvoorbeeld gaat over een croquette, dan gaan we kijken voor een oud Spaans recept en dan is die huisgemaakt. Maar we werken natuurlijk samen met lokale leveranciers, maar we beperken ons daar niet toe. Als we tomaten hebben die we niet goed genoeg vinden, dan halen we ze wat verder weg. Datzelfde geldt voor het dry-aged vlees. Die halen we dan misschien een keer uit Spanje of Mallorca. Daar hebben we ook goede contacten. We kijken uiteraard naar duurzaamheid. Dat is wel iets dat speelt. We halen zo veel mogelijk, als het voorradig is en de juiste kwaliteit heeft, zo dicht mogelijk bij huis.”
Hito opent op 23 augustus. De week ervoor wordt er proefgedraaid met vrienden en familie. Daarvan staat de eerste sessie gepland op 13 augustus. Dan volgen er twee Friends & Family-dagen op de 14e en de 15e. De dagen erna wordt er langzaam opgebouwd naar de officiële opening voor het publiek op de 23e.
Bron: Out.of.Home Shops