NIEUWVEEN - De Amerikaanse markt van fast casual restaurants is gegroeid met liefst bijna 30 procent sinds 2006. Dit concludeert bureau Mintel op grond van onderzoek. Dit jaar vertegenwoordigt fast casual volgens Mintel een omzetwaarde van ongeveer 23 miljard dollar.
Fast casual vult het gat tussen fastfood en casual dining. Het gaat bij fast casual om concepten met snelle service aan tafel, doorgaans simpele maar kwalitatieve gerechten en in sommige gevallen wordt in fast casual restaurants ook bier en wijn geschonken. Ondanks de hogere prijzen, vergeleken met fastfood restaurants, heeft deze sector het volgens Mintel relatief goed gedaan tijdens de recessie. Panera Bread is één van de meest succesvolle fast casual formules in de VS, in Europa is Vapiano een lichtend voorbeeld (ook present op de Amerikaanse markt).
Mintel verwacht dat dit segment nog beduidend zal groeien. Amerikaans consumentenonderzoek wees uit dat 26 procent van de ondervraagden in de laatste maand minimaal één maal een fast casual restaurant had bezocht; voor fastfood restaurants ligt dit cijfer op bijna 60 procent.
Bron: FoodExpress