signmoment_3.jpg

Vijfjarige samenwerking tussen McDonald’s, Farm Frites en Rabobank

UTRECHT – McDonald’s Nederland, Farm Frites en Rabobank zetten zich samen in voor een duurzamere aardappelteelt. De drie bedrijven zetten hun handtekening onder een vijfjarig samenwerkingsprogramma voor regeneratieve landbouw.

Redactie |

Er zijn afspraken gemaakt over het gezamenlijk investeren in het behoud van de kwaliteit en beschikbaarheid van de ‘Hollandse Pieper’. Hierbij wordt gebruikgemaakt van regeneratieve landbouwprincipes. Het programma versterkt het Future Farming Program van Farm Frites, waaraan al tachtig telers deelnemen. Hiermee startte het bedrijf in 2023 om telers te ondersteunen met kennis, praktijkinzichten en financiële middelen om stappen te zetten richting regeneratieve landbouw, met aandacht voor onder andere bodemgezondheid, biodiversiteit en CO2-reductie. McDonald’s, Farm Frites en Rabobank zetten zich nu in om meer akkerbouwers te betrekken, omdat zij geloven dat samenwerking de sleutel is tot het hebben van een positieve impact van ‘land’ tot ‘restaurant’. Deze samenwerking is nodig, aangezien de beschikbaarheid en kwaliteit van de aardappel onder druk staan door klimaatverandering.

Duurzame ambities verder waarmaken
Hens Gunneman, duurzaamheidsmanager Farm Frites: “Met het Future Farming Program helpen we op dit moment tachtig Nederlandse telers verder te verduurzamen. Omdat we geloven in de kracht van het programma, zijn we het dit jaar ook gestart in Polen en volgen België, Duitsland en Frankrijk. De samenwerking met McDonald’s en Rabobank laat zien dat verduurzaming een gedeelde uitdaging is. Samen met hun steun en investeringen in duurzame landbouw kunnen telers hun duurzame ambities verder waarmaken. Zo blijven akkers letterlijk groener en zorgen we samen voor voldoende kwalitatieve frites in je favoriete McDonald’s restaurant, voor nu en in de toekomst.”

Logische stap
McDonald’s heeft veel aardappelen nodig voor alle frietjes die ze jaarlijks verkopen. Niet iedere pieper wordt een frans frietje, want de kwaliteitseisen zijn streng. McDonald’s neemt deel aan het Future Farming Program om nu en in de toekomst voldoende kwaliteits-aardappelen beschikbaar te hebben. Als launching partner draagt McDonald’s Nederland hierdoor bij aan de verdere verduurzaming van de landbouw. “Voor onze iconische Franse Frietjes willen we consumenten de hoogste kwaliteit bieden, tegen een betaalbare prijs. Dit doen we door te investeren in de verduurzaming van de aardappelteelt. Samenwerken met Rabobank en Farm Frites zodat telers kunnen investeren in een gezonde bodem is daarvoor een logische stap. Want een gezonde bodem houdt vocht beter vast en is beter bestand tegen weersinvloeden. Op deze manier vergroten we de veerkracht van de aardappelteelt en zorgen we samen dat we nog decennialang van onze overheerlijke frietjes van eigen bodem kunnen blijven genieten. Daarbij is het prachtig dat we dit samen met de keten kunnen doen, op die manier kunnen we de transitie versnellen”, aldus Jerôme de la Chambre, manager Sustainability McDonald’s Nederland.

Niet alleen
Nicoline van Gerrevink, Head Food System Transition Rabobank: “Rabobank draagt op verschillende manieren bij aan het toekomstbestendig maken van de landbouw. We geven kortingen op leningen, hanteren duurzaamheidscriteria bij het aangaan van leningen en hebben veel kennis beschikbaar voor onze klanten. Verduurzamen van de sector kan Rabobank echter niet alleen. Samenwerking met ketenpartijen zoals Farm Frites en McDonald’s is daarom ook erg belangrijk. De aanpak van Farm Frites en haar Future Farming Program samen met McDonald’s Nederland spreekt ons zeer aan, omdat er gebruik wordt gemaakt van concrete KPI’s en telers op basis daarvan beloond worden voor de stappen die zij nemen. Dit is een goede stap richting duurzamere landbouw aangezien het telen van aardappelen uitdagender wordt in het veranderende klimaat. Vanuit Rabobank dragen wij bij met rentekortingen voor koplopers, en aantrekkelijke voorwaarden voor transitieleningen. Een mooi voorbeeld van hoe we gezamenlijk werken aan ‘true value’ voor de landbouw in Nederland.” 

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops