‘Achter de schermen is er synergie’

DEN HAAG - Ondernemer Ruud van Rietschoten is met zijn bedrijf Debuut bv gespecialiseerd in succesvolle horecaconcepten als Stan&Co, Belgisch Biercafé Olivier, de Colonie en Mexicaans restaurant Popocatepetl. De laatste is na ruim dertig jaar op de schop genomen en er draait een pilot van de nieuwe versie in Utrecht: Popocatepetl The Mexican.

Out.of.Home Shops sprak met Van Rietschoten in zijn zaak Hometown Coffee & More in Den Haag over hoe je succesvol verschillende concepten kunt voeren.

Wat zijn de plannen met Popocatepetl?
“Na ruim dertig jaar was het tijd om het concept te vernieuwen, van menu tot huisstijl tot inrichting. Er is een pilot van het nieuwe concept Popocatepetl The Mexican in Utrecht voordat we gaan uitrollen. Het is echt heel anders dus wennen voor de gasten. Je moet het een paar maanden de tijd geven om te kijken wat eruit komt en dan volgend jaar alle vestigingen aanpassen. Misschien werkt het ook niet of moeten we het heel anders doen, de gast is belangrijker dan ons ego. Met Popocatepetl willen we gaan uitbreiden. Binnenkort komt er één in Midden-Nederland bij.

Wat is de succesfactor van Debuut?
“We zijn altijd met vernieuwende concepten bezig en op zoek naar de spanning. De markt is namelijk constant in beweging en we proberen onze graantjes mee te pikken, maar het is vooral veel investeren en heel veel werk. Ik ben niet snel tevreden, de service moet van het hoogste niveau zijn. De gasten bepalen of een concept werkt. Als gelukkige eigenaar regel ik met Debuut alles eromheen zoals investeringen, het pand, de inrichting, processen, trainingen en leveranciers. Je kunt prachtige bedrijven bouwen en zorgen dat alles klopt aan de achterkant, maar de mensen op de vloer moeten het uiteindelijk doen.”

Die ervaring willen jullie gaan delen?
“We willen met Debuut ondernemers en start-ups op weg gaan helpen met de investering, onze ervaring en backoffice. Ik ben zelf ook met één bedrijf begonnen en weet waar je allemaal tegenaan loopt. Vooral het financiële deel is de grote valkuil. Je moet echt op de cijfers zitten en elke euro die je verdient terug investeren in je bedrijf om succesvol te zijn.”

Hoe zetten jullie een concept op?
“Het begint met het vinden van de locatie. Waar zijn de kansen en welk concept past erin? Je moet soms durven, grote risico’s nemen en op je fingerspitzengevoel afgaan als je voor je ziet hoe het gaat worden. Het neerzetten van een concept is net een grote puzzel. Het begin opzetten is moeilijk, maar op een gegeven moment vallen alle puzzelstukjes in elkaar, van het pand tot aan de gemeente, van het publiek tot aan de inrichting, bestek, borden en kleding aan toe. Het is als een kindje dat geboren gaat worden.”

Waarom zoveel verschillende concepten en hoe houd je het overzicht?
“Onze kracht zit juist in het feit dat we in verschillende markten zitten, van trendy tot klassiek. Door die spreiding hebben we de crisis overleefd. Debuut heeft veel verschillende concepten, maar achter de schermen is er synergie. Op het gebied van kassasystemen, inkoop, het menu en bepaalde hardlopers die in andere formules worden ingezet, zoals eten uit de Josperoven en shared dining. Bij het openen van elke nieuwe locatie stellen we een dreamteam met ervaring uit onze bedrijven samen, dat helpt met de opzet en het inwerken van de medewerkers.”

Lees het hele interview met Ruud van Rietschoten van Debuut bv in de september editie van Out.of.Home Shops.

Abonnement aanvragen? Dat kan hier.

Bron: Out.of.Home Shops

hr_4785_fvdb_20160802-a900x525.jpg