Slijterijen

‘Klanten waarderen het dat ik alles heb geproefd’

AMSTELVEEN - Niks leuker dan een kijkje in de keuken. Hoe doen andere ondernemers het? Tommie Meijer en Bonnie Westdorp openden vorig jaar een slijterij in Amstelveen, nadat ze in coronatijd hun klanten aan zich wisten te binden met online whisky- en ginproeverijen. Nog steeds vormen whisky en gin het hart van hun zaak, maar een Amelandse kruidenlikeur zit ze op de hielen. En soms moeten ze nee verkopen.

Renée Salome |

De coronapandemie bracht bij veel mensen hun ondernemerslust naar boven en dat geldt zeker ook voor Meijer. Sinds anderhalf jaar bestiert hij een Mitra drankenspeciaalzaak, samen met zijn partner Bonnie Westdorp. “Ze is mijn partner in de breedste zin van het woord en het is dankzij haar gezeur dat we nu een slijterij hebben,” zegt Meijer lachend. Hij legt uit hoe het zit: “We zijn in coronatijd met gin- en whiskytastings begonnen. In eerste instantie was ons idee om golftoernooien te organiseren waar deze een onderdeel van zouden vormen. Toen brak corona uit en stelde Bonnie voor die tastings online te gaan doen. Ze heeft vier dagen aan mijn hoofd gezeurd tot ik overstag ging. Binnen 24 uur zaten we vol. We hadden geen flessen en geen dozen, alleen een kantoortje. Toen zijn we als een malle aan de slag gegaan. Daarna ging het snel en hadden we de ene na de andere tasting. En een eigen kar bij DHL.” ‘Tommie en Bonnie’ groeiden uit tot een merk en de trouwe klanten vroegen zich hardop af waarom ze geen winkel openden.

Gin en whisky
De passie voor gin en whisky is direct zichtbaar; bij binnenkomst loop je meteen tegen een enorme hoeveelheid whisky- en ginflessen aan. Meijer, die een shirt draagt met het logo van een bekend whiskymerk en bekent dat hij er zo nog veel meer heeft, vertelt dat hij bijna alle whisky en gin die hier staan heeft geproefd. “Ik vind het leuk om verschillende smaken te ontdekken en stijlen te proeven. Ik heb ook heel veel trainingen gehad van whiskymerken, van hele grote tot net beginnende. Het is een hele interessante markt, die nog steeds groeit. Klanten waarderen het dat ik alles zelf geproefd heb. Ik stel vaak samen met hen een persoonlijk smaakprofiel op.” En gin? “Wij hebben hier tegen de 200 verschillende gins staan. Ik merk wel dat de interesse in gin iets afneemt. Men ziet door de bomen het bos niet meer, er komen ook zoveel nieuwe producenten bij.”

Focus op de winkel
Meijer werkt onder de vlag van Mitra. Wat zijn daar de voordelen van? “Mitra is een retailserviceorganisatie die altijd voor je klaarstaat. Ze zorgen voor zaken als de folders en de socialemediakanalen. Daardoor kun je je echt focussen op je winkel en dat is fijn. Ook het grootste deel van de inkoop wordt centraal geregeld. Mijn vaste assortiment omvat 20 procent van het geheel, de rest wisselt sterk qua moment van het jaar. Het meeste bestel ik via Mitra en wordt geleverd door De Monnik Dranken. Zo’n 85 procent van wat er hier in de winkel staat bestel ik via Mitra. Dat is meer dan de verplichte 80 procent. Dat komt omdat de samenwerking mij heel goed bevalt. Ze werken oplossingsgericht, staan altijd klaar om te helpen en het assortiment is ruim en divers. Kortom, wat je van een drankenspeciaalzaak mag verwachten”, legt Meijer uit. En de rest van het assortiment? Meijer: “Dat is een deel dat je kunt gebruiken om je te onderscheiden. Wij doen dat met gin, dat van heel veel verschillende leveranciers komt. We laten onze klanten op allerlei manieren kennismaken met deze flessen. Via social media, of door erover te vertellen en ze te laten proeven in de winkel. Klanten willen graag nieuwe dingen proberen, zeker op gingebied staan mensen open om te experimenteren.”

Nee verkopen
Er komt een klant binnen, die even later wegloopt met een mooi ingepakte fles wijn. En dan komt er nog een klant binnen. Meijer waarschuwt al dat deze minder blij zal zijn, want hij weigert hem alcohol te verkopen. “Dit is ook een aspect van het vak. De regels zijn streng, ik mag geen alcohol verkopen aan klanten die onder invloed zijn. Dat wordt ook gecontroleerd. Daarom moet ik soms nee verkopen. Klanten die beschonken zijn en jongeren die diefstal plegen behoren tot de grootste uitdagingen in mijn vak. Mijn omzet daalt nu iets, maar ik moet mezelf beschermen. Ik wil niet gedwongen worden mijn zaak te sluiten en de boetes zijn trouwens ook niet mals”, legt hij uit. Omgaan met alcoholproblematiek hoort erbij, soms lijkt hij wel een maatschappelijk werker. Meijer: “Een oudere heer wilde van zijn laatste geld een fles wodka halen. Geen van zijn pinpassen deed het en hij had te weinig geld op zak. Hij probeerde op de pof te kopen, zou over enkele dagen weer terugkomen. Ik bedacht me dat hij dan ook geen geld had om van te eten. Toen heb ik een zorgmelding gemaakt bij de wijkagent.”

Naast gin en whisky verkoopt Meijer nog veel meer gedistilleerd – 90 procent is door hem geproefd. Cocktails zijn de trend, vooral de Pornstar Martini en de Espresso Martini vinden gretig aftrek. Maar de hardloper van Meijer is minder goed bekend. “Wij verkopen hier Nobeltje, een kruidenlikeur van Ameland. Nadat dit in een lokale krant stond is de verkoop geëxplodeerd!”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

 

section1_page24_article4_1.jpg