AMSTERDAM – Roosterproblemen zorgen voor bijna de helft van de eerstelijnsmedewerkers in de horeca voor stress. Het gebrek aan flexibiliteit, te lange werktijden en onderbezetting worden als belangrijkste frustraties genoemd in een onderzoek van Quinyx.
In opdracht van Quinyx ondervroeg onderzoeksbureau Pollfish 317 horecawerknemers als onderdeel van een groter onderzoek onder eerstelijnsmedewerkers. Bijna een op de vijf deelnemers gaf aan dat er veel behoefte is aan flexibiliteit. Een op de acht gaf aan dat minder gaten in de bezetting inzet en betrokkenheid zou verhogen. Slechts zes procent zocht een betere balans tussen werk en privéleven.
Belangrijk thema
“HR richt zich traditioneel nog vaak op retentie, betrokkenheid en duurzame inzetbaarheid. Belangrijke thema’s, maar het fundament wordt daarbij vergeten: het rooster”, zegt Morris Beek, AI-expert bij Quinyx. “Wie het rooster maakt in samenwerking met AI, voorkomt stress, vergroot medewerkerstevredenheid en verlaagt de personeelskosten.”
Goede planningssoftware kan leiden tot minder over- en onderbezetting en lagere loonkosten, schrijft Quinyx. Het bedrijf geeft aan dat HR-professionals roostering hoger op de agenda moeten zetten, waarmee het bijdraagt aan retentie, betrokkenheid en duurzame inzetbaarheid. “Roosteren is geen administratieve taak, het is een middel om rust, autonomie en vertrouwen te bieden aan de mensen die elke dag het verschil maken op de werkvloer”, aldus Beek.
Bron: Out.of.Home Shops