4.jpg

Bohemian-vibe aan de Maas bij Strand Goud

APPELTERN – Het kleine Gelderse dorp aan de Maas, Appeltern, is al generaties lang de thuisbasis van de familie Van Gruijthuijsen. In het recreatiegebied De Gouden Ham exploiteert de familie meerdere ondernemingen en daar is sinds deze maand een nieuwe bij gekomen, een beachbar genaamd Strand Goud. Een van de eigenaren, Joep van Gruijthuijsen, vertelt over hoe zij met deze ontwikkeling meebewegen met de tijd.

Kim Schoonman |

Grootvader Van Gruijthuijsen, Arnold, ontving in 1954 de eerste “camping”-gasten op het stuk land tussen Maas en Waal. Deze gasten verbleven in een oude vliegtuigromp. In 1964 ging vader Jos fulltime aan de slag met camping De Oude Maas en begon onder andere met de verhuur van 27 roeibootjes. Daar kwam in 1969 een campingkantine en snackbar bij. In het verlengde daarvan zijn nu twee zeecontainers omgebouwd tot een echte beachbar. 

Er zit gewoon omzet in
“We maakten altijd al een beetje gebruik van het strand natuurlijk”, vertelt de zoon van Jos, Joep Van Gruijthuijsen, die samen met zijn zus nu eigenaar is. “We hebben heel veel mogelijkheden waar we met het team naar kijken. Niet alleen bootjes verhuren, maar ook iets van een eetgelegenheid creëren. Het hotel-restaurant Moeke Mooren ligt op een steenworp afstand en momenteel zijn we ook het campinggedeelte aan het ontwikkelen.”

Het strand is gratis toegankelijk, altijd al geweest. Er komen niet alleen mensen vanuit Moeke Mooren om te zwemmen en zonnen, maar ook fietsers, wandelaars en bootjesmensen uit de buurt. Geen gek idee dus om het stukje strand om te toveren tot moderne beachbar. “Er zit gewoon omzet in, dachten we. Heel veel mensen gingen daar liggen en kwamen dan bij Moeke Mooren eten, maar je had ook een paar doelgroepen die gingen alleen maar liggen en dan weer naar huis. Die proberen we naar de beachbar te trekken, want die is een stuk laagdrempeliger, je kunt er gewoon in je badkleding terecht. We hebben hier ook heel veel dagtoeristen. Hen kunnen we op deze manier ook wat bieden, keuzes geven.” 

Lees verder onder de foto ↓

_MG_0516.jpg Mede-eigenaar Joep van Gruijthuijsen (midden) met twee medewerkers in gesprek op het terras van Strand Goud.

Geen concurrentie
Aan de overkant van het water ligt een vakantiepark met camping en ook een beachclub, maar dat ziet Van Gruijthuijsen niet als directe concurrent. “Ik denk dat zo’n 5% van onze gasten van de camping komt”, meent hij. “Wij zijn qua doelgroep wel wat meer trendy." Trendy is het zeker, wat ook op de kaart van de bar terug te zien is. "Voorlopig houden we het nog even klein maar fijn, met onder andere ‘toasty’, ‘Haute Friture’, ‘Fries’ en ‘Asian Fingerfood’." Naast de koffiesoorten zijn er qua drankjes soda’s, bieren, wijnen en cocktails. “Later gaan we de drank- en menukaart nog uitbreiden, maar het zal niet concurreren met het restaurant van Moeke Mooren.”

De doelgroep is heel breed. Van Gruijthuijsen ziet dat het strand overdag vooral bezet wordt door gezinnen met kinderen, maar ’s avonds is er ruimte voor bijvoorbeeld kleine evenementen. “Daar zijn we nog niet echt concreet over uit, maar je kan bijvoorbeeld een beetje een beachclub sfeer creëren ’s avonds, met lampjes en muziek.”

Kruisbestuiving
De beachbar is nu ongeveer een week open en er wordt vooral via social media geadverteerd. De reacties zijn allemaal heel positief, die kwamen zelfs al binnen voordat het open was. Al weken voordat het officieel openging, werd er naar gevraagd. “Het is grappig”, vertelt Van Gruijthuisen, “we hadden al Instagram en Facebook-accounts en kregen steeds meer volgers terwijl we nog niets hadden gepost. Bij de opening hadden we al driehonderd volgers op Instagram.” De opening was hoofdzakelijk met de medewerkers, een van hen vierde zijn bruiloft op het strand. Mond-op-mondreclame is volgens Van Gruijthuijsen toch nog de belangrijkste factor in deze regio. Mensen die bij Moeke Mooren of bij het pannenkoekenrestaurant Koeck gaan eten, komen vooraf graag borrelen op het strand. “Dan zie je op verschillende plekken bekende gezichten. En dat allemaal binnen een week, dat is wel leuk om te ontdekken, die kruisbestuiving.” 

Lees verder onder de foto ↓

_MG_0498.jpg

Weg in de winter
Het watergebied is het overstromingsgebied van de Maas, dus ’s winters is er grote kans dat het strand onderloopt. “In principe, als het hoog water zou worden, moet de bar – sowieso gedeeltelijk - weggehaald worden.” Dat was ook de insteek tijdens de besprekingen met het team dat zich over het ontwerp heeft gebogen: het moest beachclub-achtig worden - daarin werden ze vrijgelaten hoe ze dat wilden ontwikkelen - maar het moest wel weggehaald kunnen worden. “Ja, daar hebben we wel goed over nagedacht, want er mag dus niet permanent gebouwd worden. Het geheel bestaat uit twee losse containers met een kap er overheen en een tent ervoor. De tent gaat sowieso weg in de winter. We hopen dat de containers hoog genoeg staan, zodat die niet weg hoeven, maar het zou wel kunnen. Net als de strandtenten aan de kust”, grapt hij. “De inboedel is los ingekocht en kan er weer uitgehaald worden. Dat is onze techniek.”

"Hoe meer levendigheid in de buurt, hoe meer iedereen er wat aan heeft"

Evenementen en toerisme
Voorheen waren er wel evenementen op het strand met activiteiten, zoals bedrijfsevents met zeskamp activiteiten als teambuilding, maar niet echt met horeca erbij. “Nu kunnen we dat daar natuurlijk wel combineren, met een barbecue bijvoorbeeld. Het is makkelijker om voor events een aparte locatie te hebben. We hebben bij Moeke Mooren ook zalen waar je events kunt organiseren, maar dit is lekker buiten, aan het water.” 

Er zijn plannen om strandactiviteiten uit te breiden. Op dit moment zijn er al sups te huur, en in de toekomst komen daar eigen sloepen bij. “We hebben in de regio ook veel samenwerkingen in de richting van het toerisme. We werken momenteel samen met een organisatie die elektrische bootjes verhuurt waarbij toeristen een arrangement kunnen nemen met een hoofdgerecht bij Moeke Mooren en het dessert bij Koeck.” Vaak worden er in het gebied evenementen georganiseerd voor toeristen die goed worden bezocht en na afloop komen ze dan bij een van de horecagelegenheden eten. Maar ook van evenementen in de grote steden om Appeltern heen, pikken ze een graantje mee. De Vierdaagse garandeert ieder jaar veel gasten in het hotel en ook bijeenkomsten van landelijke organisaties vullen het hotel meerdere keren per jaar. “Hoe meer levendigheid in de buurt, hoe meer iedereen er wat aan heeft”, aldus de ondernemer. Er zijn op dit moment geen speciale evenementen gepland om Strand Goud meer onder de aandacht te brengen. “We laten het even op z’n beloop, het zal langzaam groeien, dan kunnen we nog goed ingewerkt worden. En dan gaan we volgend jaar nog meer organiseren.” 

Bron: Out.of.Home Shops