GEMERT - IJssalon- en chocolatierformule De Verleiding weet met vijf franchisewinkels in vijf jaar tijd een gevestigde naam in Noord-Brabant te worden. Ondernemers Wilco Dijsselbloem en Marianne van den Brandt willen verder groeien, maar blijven wel waken over hun kwaliteit en budget. “Altijd blijven rekenen.”
Een winkelopening per jaar, dat is voor Dijsselbloem en Van den Brandt de verwachting op dit moment. Het duo vertelt in de winkel in Gemert, waar ze in 2009 de eerste ijsjes schepten en bonbons inpakten, over wat er bij de start van een franchiseformule komt kijken. Wat is er nu anders dan vijf jaar geleden? “Dat ik zelf minder in de keuken sta”, lacht Dijsselbloem. “Door alle mails, administratie en marketing kom ik daar bijna niet meer aan toe. Het is een keuze die je maakt. We kozen bewust voor groei: we zijn van ijsbereiders ondernemers geworden.” Ondertussen is een franchiserecruiter in de arm genomen die speurt naar ondernemers en panden. Het groeigebied voor Dijsselbloem en Van den Brandt ligt op dertig tot vijftig kilometer van de moederwinkel. Het tweetal houdt immers graag een vinger aan de pols. Dijsselbloem: “Bij de start gaan we er zelf een paar dagen in de week heen om de mensen in te werken.” Elke nieuwe ijsbereider krijgt eerst een interne opleiding in Gemert. Ervaring met ijs of chocola is dan ook niet nodig. De vijfde Verleiding in Heesch wordt bijvoorbeeld gerund door een voormalig DA-manager.
Passie
Dijsselbloem en Van den Brandt werken volgens de soft franchise-methode, maar houden wel grip op het concept. De grijsroze kleurstelling staat vast, net als het assortiment van ijssoorten en chocola, waarvan de productie in Gemert plaatsvindt. Belangrijke kenmerken van een nieuwe franchiser zijn voor het ondernemersduo passie, zakelijk inzicht en een sociale instelling. “Je moet een begrip worden.”
In een markt van vrije jongens vallen ijssalonfranchises op (zie ook kader). Expansie is verleidelijk, maar kan een bedrijf door opbouwende kosten ook omver helpen. Dijsselbloem denkt terug aan de groei van de afgelopen jaren. Nieuwe locaties waren vaak eerst in eigen beheer voordat een franchiser de taken overpakte. Op de winkel in Cuijk had het duo al twee jaar de pijlen gericht voordat in 2014 de deuren opengingen. De locatie is heel belangrijk, zegt de ondernemer. “Er moeten parkeergelegenheid, voldoende traffic, fietsroutes en evenementen in de buurt zijn. En de huur mag niet hoger zijn dan 10 procent van de omzet.
Low budget
Een ander aspect dat Dijsselbloem niet genoeg kan benadrukken is de nodige investering. “Low budget, low budget, low budget. Alles moet terugbetaald worden. Dat is een voordeel van franchisenemers: ze hoeven geen dure machines te kopen bij hun interieur. We maken alles zelf! Het lekkere ijsje, de chocola, de leuke meiden achter de kassa, daar gaat het om.”
Bron: Out.of.Home Shops