AB InBev Gerard Kievits.JPG Julie Buggenhoudt, Arnout Poelstra en Jessica de Visser met de Out.of.Home Awards 2025. Foto: Gerard Kievits

AB InBev: ‘Het draait om beleving. Ondernemers verkopen een ervaring’

BREDA – AB InBev is de fabrikant van onder andere de biermerken Hertog Jan, Bud en Corona. Het bedrijf heeft een Out.of.Home Award gewonnen in de categorie Alcohol op het criterium winstgevendheid. “Winstgevendheid voor ondernemers staat voorop”, aldus Arnout Poelstra, directeur On-Trade Nederland, in een reactie op het winnen van de award. “En uiteindelijk draait het succes om de consument.”

Redactie |

Fabrikant: AB InBev
Categorie: Alcohol
Criteria: Winstgevendheid

Wat betekent deze erkenning voor jullie organisatie?
“Voor ons is deze erkenning een bevestiging dat we op de goede weg zitten. Onze ambitie is helder: we willen de Nederlandse horeca versterken en samen de biermarkt laten groeien. Dat doen we niet alleen met sterke merken zoals Hertog Jan, Bud en Corona, maar vooral door te opereren als strategisch partner. Langdurige, transparante relaties met onze partners zijn daarbij cruciaal. Uiteindelijk draait ons gezamenlijke succes om de consument: als gasten een geweldige ervaring hebben en terugkomen, groeit de horeca en groeien wij mee. Dat vormt de basis van ons partnerschap.”

Wat zijn volgens jullie de doorslaggevende factoren geweest voor deze overwinning?
“We bieden een complementair portfolio met onder andere Hertog Jan, Bud, Corona, Leffe en Tripel Karmeliet. Zo hebben we voor ieder moment en iedere gelegenheid een passend bier, inclusief alcoholvrije varianten, zoals Corona Cero, Hertog Jan 0.0 en Leffe 0.0. Daarnaast speelt onze aanpak om echt samen te werken met ondernemers een belangrijke rol.”

Welke elementen beschouwen jullie als onmisbaar voor langdurig en wederzijds succes?
“In een tijd waarin consumenten steeds kritischer zijn, draait het om beleving. Ondernemers verkopen niet louter bier of eten, ze verkopen een ervaring: een plek waar mensen samenkomen. Onze taak is om samen met partners te blijven innoveren en die horecabeleving uniek te maken. Een sterke samenwerking met onze partners is hierin essentieel. Daarbij kijken we altijd naar de eindgebruiker: wat verwachten consumenten van een avond uit, een festival of een sportwedstrijd, en hoe kunnen wij bijdragen om die verwachting te overtreffen?”

Hoe stimuleren jullie de groei of innovatie binnen jullie categorie?
“We investeren voortdurend in groeiende segmenten. Innovatie begint voor ons altijd bij de consument: of het nu gaat om alcoholvrij of premiumspeciaalbieren, wij helpen ondernemers dat aanbod te vertalen naar een sterke propositie richting hun gasten. Een goed voorbeeld is ons partnerschap tussen Corona Cero en de Olympische Spelen, waarmee we deze alcoholvrije variant op een impactvolle manier onder de aandacht brachten. Daarnaast ondersteunen we horecaondernemers als strategisch partner: met trainingen, digitale tools zoals BEES (ons bestelplatform (mybeesapp.nl) waarmee ondernemers 24/7 toegang hebben tot het assortiment, actuele prijzen en hun orderhistorie) en kijken we naar cashflow-optimalisatie voor de ondernemer, zodat die nog meer grip krijgt op zijn onderneming.”

Wat staat er op de planning om de relatie met jullie partners nog beter te maken?
“Digitalisering en cashflow-optimalisatie bij relaties staat centraal. Dat zijn twee kernelementen voor een gezondere horecaonderneming. Ondernemers worden daardoor flexibeler en veerkrachtiger. Met BEES ondersteunen we ondernemers bij bestellingen en voorraadbeheer, en genereren we inzichten die helpen om samen verder te groeien. Daarnaast blijven we investeren in ons merkenportfolio, innovatie en operationele ondersteuning.”

Waar zijn jullie het meest trots op als je terugkijkt op het afgelopen jaar?
“Het festivaljaar van 2025 was bijzonder. Dankzij onze samenwerking met sterke partners konden meer dan 3,5 miljoen bezoekers genieten van Bud en unieke festivalervaringen. Het is inspirerend om met zulke partners te werken en steeds nieuwe belevingen te creëren. Wat ons het meest trots maakt, is dat we zoveel consumenten een memorabele ervaring hebben kunnen bieden, die verder gaat dan alleen een glas bier.”