LEUVEN – Bierbrouwer AB InBev maakt mogelijk misbruik van zijn marktleiderschap op de Belgische biermarkt door invoer van eigen merken uit goedkopere buurlanden tegen te houden. De Europese Commissie stelt een onderzoek in.
Handelaren uit Belgische buurlanden als Nederland en Frankrijk zouden volgens de Commissie minder korting krijgen van AB InBev, zodat de eigen merken van de brouwer niet goedkoper op de duurdere Belgische markt belanden. Ook zouden verpakkingen van flessen en blikjes veranderd worden zodat verkoop in het buitenland voorkomen wordt, meldt Nu.nl.
Leedvermaak
Dergelijke belemmeringen kunnen in strijd zijn met Europese regels voor concurrentie en consumenten, aldus de Europese Commissie donderdag volgens Nu.nl. EU-commissaris Margrethe Vestager, Europees commissaris voor Mededinging, die ook onder andere Starbucks en de Nederlandse Staat aan de tand voelt over belastingafspraken, begint een onderzoek. In de Europese interne markt moeten geen belemmeringen zijn voor de bierhandel, aldus Vestager. AB InBev gaat niet inhoudelijk in op het onderzoek.
De Financiële Telegraaf vermoedt leedvermaak bij Nederlandse brouwers, waaronder Heineken, om de verdenkingen. AB InBev was de klokkenluider die kartelvorming op de Nederlandse biermarkt aan het licht bracht jaren geleden, waar brouwers gezamenlijk 273 miljoen euro aan boetegeld voor moesten neertellen.
Bron: Nu.nl/De Financiële Telegraaf