Horeca

Catering

ABN Amro: leisure in zwaar weer

AMSTERDAM – Na de moeilijke coronaperiode is er weer een lastige periode aangebroken voor de leisuresector. Hoewel er sprake was van een flinke inhaalslag verwacht ABN Amro dat de sector in 2023 op 94 procent van het niveau van 2019, dus voor corona, zit. Een krimp dus van 1 procent. Het heeft alles te maken met de hoge kosten van energie, voedsel en personeel, die drukken op de marges, terwijl tegelijkertijd consumenten minder te besteden hebben.

Renée Salome |

Hoewel de koopkracht wel iets toeneemt volgend jaar als gevolg van maatregelen die de regering heeft genomen als de stijging van het minimumloon en het prijsplafond op energie, verwacht de bank dat de koopkracht toch flinke klappen krijgt. Omdat vrijetijdsbesteding wordt gezien als luxe wordt hier het eerst op bezuinigd.
ABN Amro verwacht een lichte recessie aan het begin van 2023 en omdat het verleden leert dat dat ten koste gaat van de horecaomzet wordt daar ook nu op gerekend. Met het verschil dat de werkloosheid relatief laag is en er relatief veel spaargeld is opgepot. De sterke kostenstijgingen hebben een remmend effect op noodzakelijke investeringen op diverse gebieden en dus ook duurzaamheid. Ook het personeelstekort zet een rem op het herstel van de sector.

Fastfood
Voor de verschillende deelsectoren die de bank onder leisure schaart gelden verschillende prognoses. Zo heeft fastfood veel minder last van de coronacrisis gehad dan restaurants en cafés. Het omzetverlies was minder groot en afhalen en bezorgen kenden een bloei. Er wordt een stijging van 5 procent verwacht ten opzichte van 2021 en voor volgend jaar een groei van 2 procent ten opzichte van 2022. Maar, erkent de bank: ook de prijzen van fastfood zijn fors gestegen, dus het is de vraag of fastfood een goedkoper alternatief blijft. De prijzen voor energie en grondstoffen zijn enorm gestegen en het doorberekenen van die kosten is niet altijd even makkelijk, aldus de bank. Het resultaat: veel druk op de marges en winstgevendheid van snackbars.

Catering
Harde klappen in 2022 ook voor catering, concludeert de bank. De bank verwacht dat nieuwe concurrenten terrein winnen; bezorgers, kleine winkeltjes en moderne automaten. Onder meer het vele thuiswerken en de voorkeur van scholieren voor supermarkt of horeca speelt de sector parten. In 2022 zal de branche naar verwachting een groei van 8 procent realiseren, 79 procent van het niveau van 2019. Daar zal de sector ook op blijven steken in 2023, verwacht ABN Amro.

Attractieparken, dierentuinen, bioscopen
Ook al trekt het weer aan, attractieparken, dierentuinen, musea en bioscopen hebben nog steeds niet de bezoekersaantallen van voor de coronapandemie. Dat heeft deels te maken met de verplichte sluiting, waarvan aan het begin van 2022 nog sprake was. Maar ook het mooie weer en (het gebrek aan) internationale toeristen speelt hier een rol. Ook blijken dagattracties minder prioriteit te hebben gekregen. Bioscopen hebben daarnaast nog te lijden onder de populariteit van streamingsdiensten. De prijsstijgingen vallen hier nog erg mee; de prijzen zijn in september niet meer dan 3,6 procent gestegen, waar de totale inflatie 14,5 procent was.

Bron: Out.of.Home Shops

efteling-bakkerij-krumel_4.jpg