DELFT – Teddy Anten is een jonge onderneemster die recent haar eerste eigen zaak heeft geopend: Tet à Tet. Dit is een koffie- en lunchbar in Delft. Voor haar draait alles om gastbeleving. Ze wil dat niemand naar huis gaat zonder het Tet à Tet-gevoel te ervaren: warm, persoonlijk en welkom.
In haar nog jonge leven heeft Anten al meerdere bijbaantjes in de horeca gehad. “Daarna heb ik de opleiding Ondernemerschap & Retail Management gevolgd. In februari ben ik afgestudeerd en vrijwel meteen op zoek gegaan naar een locatie om mijn eigen koffie- en lunchbar te openen. Tijdens mijn studie had ik al een eigen bedrijf in de regio waar ik vandaan kom. Het begon met het verzorgen van privédiners, maar dat liep al snel uit de hand: uiteindelijk verzorgden we evenementen voor 250 mensen en zakelijke lunches”, aldus Anten.
Droom
De jonge onderneemster weet dus eigenlijk haar hele leven al dat dit haar droom is. “Ik vind werken in de horeca heel leuk; het mooi maken van gerechten en dat stukje beleving geven aan de gast. Wij willen het Tet à Tet-gevoel meegeven, dus warm, persoonlijk en welkom. Met het hele team strijden we ervoor om iedereen met die beleving naar huis te sturen. Het leuke aan ondernemen vind ik de energie die ik ervan krijg. Ik vind zowel de uitdagingen die erbij horen en die oplossen, als het opbouwen van iets en dat laten groeien, mooi”, vertelt Anten.
Lang proces
Het zoekproces heeft een paar maanden geduurd. In februari was ze klaar met studeren en in juli vond de onderneemster de plek waar nu haar koffie- en lunchbar zit. “Ik ben eerst begonnen met zoeken in de gemeente Westland waar ik woon. Er waren wel wat leuke locaties, maar daar had ik niet het juiste gevoel bij. Dus ben ik ook in Delft gaan kijken. Toen ik deze locatie zag, wist ik het gelijk: dit is het. Je moet er een bepaald gevoel bij hebben en bij deze plek wist ik het zeker”, vertelt Anten.
Ze kreeg de sleutel op 1 september en op 17 oktober was het tijd om de deuren te openen. In de tussentijd moest er nog veel gebeuren qua verbouwing. “We hebben binnen anderhalve maand alles gesloopt en we zijn opnieuw begonnen. Alleen de keuken was nog intact. Verder hebben we alle muren opnieuw laten plaatsen, er zit een nieuwe vloer in en de bar is eruit gehaald”, zegt Anten.
Het interieur van Tet à Tet is knus. “De naam Tet à Tet is deels een knipoog naar mijn eigen naam en dat heb ik een beetje gecombineerd met de Franse betekenis ervan, namelijk knusse ontmoeting. Dat is wat we willen uitstralen met het interieur. Mensen moeten denken: hier wil ik even zitten, met rustige tinten en veel hout, planten en groen.”
Uitdagingen
Het ondernemerschap gaat meestal niet zonder slag of stoot. Anten had tijdens haar studie al een bedrijf opgericht en daarmee een bepaalde naamsbekendheid gecreëerd. Deze naam wilde zij ook voor haar zaak gebruiken, maar dat mocht niet. “Ik moest mijn naam veranderen, maar dat hoofdstuk heb ik nu afgesloten en ik ben alleen maar blij dat het is gebeurd. De naam die we nu hebben, straalt namelijk echt uit waar we voor staan”, licht Anten toe.
Dat is niet de enige uitdaging waar ze tegenaan is gelopen. Zo waren er bijvoorbeeld bepaalde dingen niet leverbaar voor de verbouwing en moest ze langer wachten op bepaalde artikelen. “Er zijn altijd tegenslagen, maar mijn mentaliteit is om iets direct op te lossen en dan voelt het vaak niet als een tegenslag.”
Concept en menu
Tet à Tet is open voor ontbijt, lunch, koffie en take-away. “We hebben ook huisgemaakte sweets. In het weekend hebben we specials. Ons hele team bakt wel eens dingen om te kijken of we dat kunnen gebruiken in de koffie- en lunchbar”, aldus Anten. “Er lopen samenwerkingen met lokale leveranciers. Onze koffie komt uit Den Haag, onze melk komt uit Delft en we werken samen met een bakker die twee of drie straten achter ons zit. Zo houden we het allemaal lokaal en dichtbij en is de kwaliteit van onze producten goed.”
Hoe heeft Anten het menu samengesteld? “Dat menu is denk ik wel dertig keer veranderd voordat we opengingen”, lacht ze. “Je begint gewoon bij jezelf: wat zou ik lekker vinden? En dan ga je kijken naar wat andere mensen lekker zouden vinden. Het is een proces van ongeveer twee maanden geweest. Tijdens dat proces hebben we veel getest en recepten verbeterd, totdat het perfect was. We hebben veel laten testen door mensen in onze kring en we kregen dan advies over dingen die we eventueel konden verbeteren. Dus dat proces duurde best lang, maar ik ben er nu echt trots op.”
Altijd ontbijt
Inmiddels staat er een heel gevarieerd menu, van Turkish eggs tot het zelf samenstellen van broodjes. “In ons lunchmenu hebben we wat klassiekers op het gebied van sandwiches, maar we hebben eveneens wat gerechten die out of the box – net wat specialer – zijn. Wij kunnen lunch en ontbijt door elkaar heen doen. Als iemand om drie uur een ontbijtgerecht wil bestellen, kan dat, of om tien uur een lunchgerecht. We hebben daar geen grenzen in”, vertelt Anten. In Tet à Tet zit verder een kleine shop waar ze hun koffiebonen, granola, koffiesiropen en wat interieuraccessoires verkopen. “Dat zijn allemaal producten waar wij echt achterstaan.”
Anten weet zich te onderscheiden met het Tet à Tet-gevoel. “Het team dat wij hebben, is groter geworden op basis van de gastvrijheid die we uitstralen. We hebben heel veel reacties gehad over dat wij dat gevoel heel goed over kunnen brengen, dus daarin onderscheiden we ons. Daarnaast hebben we een heel jong managementteam. Dit uit zich in het feit dat we heel erg kijken naar wat de consument wil en daar spelen we direct op in”, meent de onderneemster.
Terras in de zomer
De eerste periode na opening was erg leuk, aldus Anten. Op het moment van het interview is de koffie- en lunchbar een maand open. “Er komen zelfs mensen uit Brabant om Tet à Tet te bezoeken. Die hebben ons dan op social media gezien en vonden het er leuk uitzien. Ik kan niet wachten op de toekomst. Straks in de zomer krijgen we ook nog een terras erbij. Het is echt heel leuk.”
Op social media is Anten actief op Instagram en TikTok. Ze heeft een persoonlijke TikTok en een algemene Tet à Tet-TikTok. “Op het algemene account laten we wat gerechten zien en hoe de sfeer binnen is. Op mijn persoonlijke account vertel ik meer over hoe we de dag starten, hoe het is om ondernemer te zijn en waar je allemaal mee te maken krijgt. Op Instagram zijn we eveneens heel actief”, vertelt ze.
Boordevol ideeën
Voor de toekomst heeft de onderneemster veel ideeën. “Ik denk dat dat een beetje een voor én een nadeel is van het ondernemerschap. Al na de eerste dag dacht ik: hoe zouden we dit groter kunnen maken? Maar het belangrijkste is om nu eerst Tet à Tet neer te zetten en te zorgen dat de naam bekend wordt in Delft en omstreken en vanuit daar verder te bouwen. Echter, dit is zeker niet het laatste wat ik ga doen. Ik heb bepaalde concepten al uitgedacht, maar die houd ik nog even voor mezelf. Je blijft constant bezig met ontwikkelen. Sommige mensen gaan daar de fout in. Die blijven dezelfde koers varen als ze eenmaal open zijn, maar ik denk dat je je ogen goed moet openhouden. Dus kijken naar wat we kunnen veranderen, wat we kunnen verbeteren en signaleren waar de markt wel of niet op zit te wachten”, sluit Anten af.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.