Backwerk_Amstedam Bijlmer_1668.jpg De samenwerking tussen BackWerk en HMSHost richt zich op de opening van 20 vestigingen op hightrafficlocaties door heel Nederland.

Horeca

BackWerk opent iedere twee weken nieuw restaurant

BAARN – Het van origine Duitse BackWerk heeft in Nederland ingezet op sensationele groei. Het bakerycafé opent in het eerste half jaar van 2023 iedere twee weken een nieuwe vestiging, in samenwerking met franchisepartner HMSHost. De samenwerking richt zich op de opening van 20 vestigingen op zogenaamde hightrafficlocaties door heel Nederland. In eerste instantie zijn de stationshallen van de grote Nederlandse steden aan de beurt. BackWerk bouwt bijna alle stationsvestigingen van concurrent Broodzaak om naar haar eigen formule. “Als we straks klaar zijn met deze groeistrategie hebben we 55 Nederlandse BackWerk-vestigingen”, zegt Stefan Kersten, manager BackWerk Nederland, trots tegen Out.of.Home Shops.

Yentl Bocxe Strik |

Voor deze enorme groeistrategie gaat BackWerk niet over één nacht ijs. “De aanloop heeft lang op zich laten wachten”, zegt Kersten. “Van het schetsen van de winkels tot de daadwerkelijke verbouwing, het is een militaire operatie.” Iedere nieuwe vestiging wordt binnen enkele weken door een vast team verbouwd tot de BackWerk-formule. Vervolgens helpt de organisatie de winkel opstarten en openen, net zolang tot de winkel losgelaten kan worden. “Daarna blijven we de winkel nog wel bezoeken, maar in principe is het een zelfredzame winkel”, schetst Kersten.

Onderscheidend
Het succes van de formule zit volgens Kersten voornamelijk in de versheid en kwaliteit van de producten. “BackWerk maakt uitsluitend gebruik van ‘echte’ en verse producten. De beenham is beenham van de slager, onze kaas komt van de kaasboer en de sla is de dag ervoor nog gestoken op het land”, zegt Kersten. “Alles wat wij gebruiken is volgens onze eigen receptuur gemaakt, vanaf het moment van inkoop. We maken minimaal gebruik van potjes en blikjes, we maken alles zelf.” Ook de voedselveiligheid en kwaliteitscontrole staat bij BackWerk hoog in het vaandel. “We laten onze producten maandelijks uitmonsteren, er is geen product dat niet langs onze keurmeesters gaat voor het in de winkel ligt”, aldus Kersten. “Ook nieuwe ingrediënten worden uitvoerig getest. Wanneer we bijvoorbeeld mozzarella nodig hebben, kiezen we niet lukraak, maar zorgen we dat we wel alle tachtig soorten staven en bolletjes hebben geproefd voordat we een keuze maken. Alleen de beste kwaliteit verschijnt op onze broodjes. Voor onze hardloper de hot sandwich laten we het speciale foccacinabrood in Italië maken. Waar voorheen de bestelling bezorgd werd met een klein vrachtwagentje, komt de bezorger nu met een vrachtwagen vol met pallets. Inmiddels heeft de bakker een machine aangeschaft om deze broodjes uitsluitend voor ons te kunnen maken. Hierin wilden we onderscheidend zijn en dat is gelukt. Ze vliegen als warme broodjes over de toonbank!”

"Van 35 naar 55 vestigingen binnen een half jaar"

Rolmodel
De formule werd in 2001 opgericht als bakkerij, maar transformeerde langzaam in een bakerycafé. Inmiddels wordt ook in de Duitse BackWerk-vestigingen geen ‘groot’ brood meer verkocht. Dick de Vilder haalde het concept de Duitse grens over. De Vilder verzamelde een klein team om zich heen waarmee hij de Nederlandse tak van het bedrijf liet uitgroeien tot het BackWerk van vandaag. “Je herkent niets meer van het traditionele BackWerk, we hebben ons zo ver doorontwikkeld”, zegt Kersten trots. En dat wordt ook op het Duitse hoofdkantoor goed ontvangen. “We mogen nu drie conceptstores in Duitsland ombouwen volgens de Nederlandse formule, in Essen, Hannover en Düsseldorf. Op die manier proberen we de winkels in Duitsland warm te maken voor dit nieuwe concept”, aldus Kersten. Hij vervolgt: “Dat het grote Duitse BackWerk een voorbeeld neemt aan onze veel kleinere Nederlandse tak is voor ons een heel groot compliment.”

Sinds mei 2022 is De Vilder concept director & brand BackWerk in Duitsland, waar hij verantwoordelijk is voor alle concepten in alle landen.

Expansie
Ook na juni is het bedrijf nog lang niet uitgegroeid. “De overhead voor tachtig locaties is klaar, dus we willen gestaag blijven openen”, zegt Kersten. “Per jaar streven we ernaar om vijf winkels te openen. Dit zullen voornamelijk citystores zijn, hoewel we dromen van de groei op hightrafficlocaties. Hoe mooi zou het bijvoorbeeld zijn als we in de toekomst kunnen openen op een vliegveld of een outletstore? De samenwerking met HMSHost is immers ook gelukt, dus we blijven dromen!”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.