Grillbikkel op plankje.jpg Nederland zat te wachten op de Grillbikkel.

Bedenker Grillbikkel is ervan overtuigd dat Nederland op de snack zat te wachten

ROELOFSARENDSVEEN – Iedereen in de buurt van Kaag en Braassem kent de hardlopende snack van Snacksalon De Schelp: de Grillbikkel. En dat geldt inmiddels voor bijna heel Nederland, dankzij de mediahype die in juni ontstond.

Nanja Pol |

Ondanks de vele aandacht ziet Marcel Norder, mede-eigenaar van De Schelp en bedenker van de Grillbikkel, kans om over het succes te vertellen. “Ik zie het als één groot compliment."Familiebedrijf en Snacksalon De Schelp is echt een begrip in Roelofarendsveen. De opa en oma van Norder hadden een kroeg met een snackbar ernaast. Die heette toen Hoogeboom, maar werd in de volksmond De Schelp genoemd, een bijnaam omdat de zaak maar één ingang heeft, net als een schelp. “Het is oorspronkelijk een bouwterm”, vertelt Norder. “Toen mijn ouders de zaak overnamen, hebben ze de naam veranderd in Snacksalon De Schelp. Mijn zus, Joyce Norder, compagnon Frank Straver en ik hebben dat bij de overname zo gehouden.

Bijnaam
Alles en iedereen bij ons in het dorp heeft trouwens een bijnaam. De Grillbikkel is ook afgeleid van een bijnaam. De snack kwam in 2016 in ons assortiment onder de naam ‘Veense Grillo’, maar dat was geen succes. De lokale slager Marco van der Meer, met de bijnaam Bikkel, die de grillworstsnack voor ons vervaardigde, bracht het resultaat naar de plaatselijke voetbalvereniging en zei: ‘Klap deze op een broodje en verkoop maar in de kantine.’ Dat was het begin van het succes van de Grillbikkel. De naam bekt gewoon lekker.”

Met goud bekroond
De Grillbikkel werd een vast item, naast de eigen spareribs en het met goud bekroonde stoofvlees voor op de patat. Norder besloot om de herintroductie van wat voorheen de Veense Grillo was, een boost te geven. “Ik heb een plan geschreven voor de producent en goede foodfoto’s laten maken. De snack is in mei van dit jaar door Pro-Fri met goud bekroond, een groot compliment. Het bijbehorend persbericht werd breed opgepakt. Er ontstond echt een ontploffing qua media-aandacht. Van het Leidsch Dagblad tot het AD Alphen én landelijk. Tja, en wat er toen gebeurde, is met geen pen te beschrijven: ik kreeg de vraag om in de Qmusic-ochtendshow van Mattie en Marieke te komen. Ook andere radiostations en televisieprogramma’s nodigden mij uit. Daar heb ik heel stoer ‘ja’ op gezegd. Maar ik dacht wel: dit gaat mijn pet te boven. Er ging een nieuwe wereld voor me open. Zelfs op TikTok kwam de Grillbikkel onder de aandacht bij jongeren”, aldus de bedenker van de snack.

Patent
Na de enorme mediahype kwamen mensen uit het hele land om de Grillbikkel te proeven. Snacksalon De Schelp is de pilotstore waar ze testen en proberen wat goed werkt. Norder: “Samen met keurslagerij Van Der Meer hebben we de juiste maat en de beste smaak aan het product gegeven. Ook hebben we meer aandacht besteed aan de presentatie. Voorheen lag de snack, oneerbiedig gezegd, als een bleekscheet in de vitrine. Door het een kleurrijk en smaakvol kruidenlaagje te geven, kwam de Grillbikkel pas echt goed tot zijn recht.” Er zit patent op de naam en het beeldmerk voor de Benelux. Heel spannend, vond Norder, want zoiets aanvragen is niet gratis.
“Toch zeiden we: ‘We gaan het doen.’ Wie niet waagt, die niet wint. Dat geldt ook voor de marketingkosten die we erin gestoken hebben. En als dit niet aanslaat, gaan we het als een leerproces binnen het ondernemerschap zien”, zegt Norder.

Lees verder na de foto ↓

"Het liefst willen we in alle groothandels liggen"
Foto Marcel Norder2.JPG Marcel Norder, bedenker van de nieuwe snack, gelooft in het product.

Grote ambities
De Grillbikkel is inmiddels door alle Bidfood-groothandels, een Hanos-vestiging en door diverse regionale groothandels in het assortiment opgenomen. Maar het doel is om bij álle groothandels komen te liggen. De ondernemer zegt: “Het is lastig om als nieuwkomer bij een grossier binnen te komen. Je moet er hard aan trekken en het is een heel andere tak van sport. Ik doe veel met LinkedIn en post berichten waarin ik bedrijven of mensen tag en vraag: Hé, is dit iets voor jou? Dat heeft gewerkt, want ik mocht een sample brengen bij Bidfood.”
In september werd de Grillbikkel bij Kwalitaria uitgeroepen tot herfstspecial voor alle 135 Kwalitaria-vestigingen die door Bidfood worden bevoorraad. Norder: “We kunnen nu uitvogelen hoe de grossiermarkt in elkaar steekt: wat werkt wel en wat niet? Qua verpakking, maar ook of we de kruiden apart in een zakje in de doos doen. Op het moment ben ik met Sligro bezig, de Grillbikkel past daar goed in het assortiment. Ook omdat Sligro bijvoorbeeld aan tankshops levert.”

Vervolgstap
Norder: “Ik geloof echt in dit product. Het is een perfecte snack voor tankstations, vanwege de bereiding in oven of frituur en je kunt ‘m warm houden. Ook in schoolkantines kan het een hit worden. Maar hoe kom ik daartussen, hoe pak ik het aan? Dat houdt mij constant bezig. Mijn idee is om er continu aandacht aan te geven om verder te kunnen groeien Een vervolgstap is met een foodtruck op festivals staan. Want eerlijk, dat is toch dé plek voor zo’n snack?” Het team van Norder is ook gemotiveerd en hij krijgt leuke reacties van collega-ondernemers. “De klanten zijn eveneens enthousiast. Voorheen stonden de kroket en de frikandel bovenaan op het briefje als mensen terugkwamen van vakantie en een cafetaria bezochten. Nu staat de Grillbikkel daar ook bij. Kinderen die de snack van TikTok kennen, willen hem als ze terug zijn van de camping in Frankrijk.”

Meer goede ideeën
Norder besteedt veel tijd en aandacht aan marketing, en extra inkomsten vloeien direct terug. Hij zegt: “Ik heb gemerkt dat ik het afgelopen jaar niet verantwoord met mijn werktijden omging. Maar dat kon even niet anders. Nu de rust een beetje is teruggekomen in het bedrijf, kan ik mijn werktijd beter inplannen. Er liggen meer goede ideeën in mijn frituurmandje. Maar eerst wil ik zorgen voor een goede balans tussen werken en vrije tijd. En de focus op de mogelijkheden van Grillbikkel houden.” Norder is er klaar voor: “Ik ben ervan overtuigd dat Nederland op de Grillbikkel zat te wachten. De Mexicano is een van de laatste snacks én een blijvertje. Het wordt tijd voor een nieuwe. De Grillbikkel moet op de Erfgoedlijst komen!”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.