_GVO3420.jpg De hotdog is dé hardloper in de tankshops van Circle K. Foto's: Gerard van Oosbree

Circle K pakt uit met flagshipstore aan de A4

HOOFDDORP – Met de opening van de compleet verbouwde tankshop aan de A4 bij Hoofddorp heeft nieuwkomer Circle K er een heuse flagshipstore bij. Klanten die binnenlopen, treffen er een vernieuwend winkelconcept aan dat voor velen een aangename verrassing zal zijn.

Gerard van Oosbree |

In april 2024 bezocht Out.of.Home Shops de eerste vestiging van het van oorsprong Canadese Circle K. Vicepresident Nederland Nathalie Baras en director market development & communications Frits Morrema vertelden toen uitgebreid wat het bedrijf onderscheidt van de concurrentie. Dat alles is nu terug te zien in de vestiging aan Ruygen Hoek West, de 27e tankshop die is verbouwd. De luifel boven de pompen draagt nog steeds de naam TotalEnergies en dat blijft zo, maar op de shop prijkt in grote letters Circle K.

In Hoofddorp spreken Morrema en Baras opnieuw met Out.of.Home Shops. Ook aanwezig is Bas Overkamp, sinds 2024 verantwoordelijk voor de operatie in Nederland. Hij neemt op 1 november het stokje over van Baras. Zij wordt dan verantwoordelijk voor Circle K in België en Luxemburg.

Modulair
De nieuwe inrichting bestaat uit modulaire elementen. “Alles is volgens dezelfde principes en hetzelfde concept opgezet, uiteraard aangepast aan de grootte van de shop en het aantal bezoekers per dag,” legt Baras uit. Deze vestiging bevat bovendien enkele nieuwigheden die elders nog niet te zien zijn. “Hier staat ons eerste echte koffie-eiland. Dat is nodig, want we hebben hier veel traffic en verkopen veel koffie, ook iced coffee", vertelt ze. Hiervoor staan er twee kleine vriezers met bekers vol ijsblokjes op het koffie-eiland.

Artikel gaat verder onder de foto ↓

_GVO3410.jpg De vertrekkende, Nathalie Baras (links) en aankomende vicepresident van Circle K Nederland, Bas Overkamp.

Iced coffee
Dat iced coffee-concept had nogal wat voeten in de aarde, vertelt Morrema. “Vanuit Circle K kwam het idee om iced coffee te verkopen. In Nederland zie je soms machines met ijsblokjes, maar Circle K wilde dat klanten zelf hun koffie en ijs konden combineren in aparte bekers. Dat bleek een schot in de roos, veel mensen kopen de bekers met ijs, ook om te mixen met andere dranken. Blijkbaar is het een hype op TikTok. We hebben zelfs matcha, iets waar ik nog niet helemaal in thuis ben, maar het is helemaal hot.”

Datagedreven
Een opvallend element in de nieuwe winkel is de wachtrij bij de kassa. Net als in pretparken worden klanten via een slingerpad naar de kassa geleid, langs rekken vol impulsaankopen. En die zijn niet allemaal even gezond. Wij baseren onze keuzes op data", zegt Morrema. “Wij verkopen wat klanten willen, dus bijvoorbeeld ook tabak zolang dat binnen de wettelijk gestelde kaders valt. Als er vraag naar is, bieden wij dat als retailer aan. En we testen wat werkt. Verkoopt het niet, dan stoppen we ermee.” Het is allemaal onderdeel van de klantbeleving. “De klant gaat altijd voor. Staan er meer dan vier mensen te wachten, dan komt er een medewerker meehelpen om de wachttijd tot een minimum te beperken”, legt Baras uit.

Focus op food
Een belangrijk verschil met vroeger is de indeling van de winkel. “De kassa staat niet meer centraal,” vertelt Morrema. “Vroeger liep je direct naar de kassa. Nu is de ruimte gesplitst: rechts het foodgedeelte, links de kassa. Daardoor ligt de focus veel meer op eten. Food is het belangrijkste onderdeel binnen ons concept. Waar dat vroeger vooral on demand was, ligt nu het hele assortiment klaar voor de klant. Je moet sterk in je schoenen staan om hier met lege handen naar buiten te gaan.”

Artikel gaat verder onder de foto ↓

"Als er vraag naar is, bieden wij dat als retailer aan"
_GVO3401.jpg De slingerende wachtrij met impulsproducten.

Promoties en inkoopkracht
De vele promoties springen direct in het oog. “Wij zijn een van de wereldleiders in retail en maken afspraken met leveranciers op mondiaal niveau”, legt Morrema uit. “Daardoor kunnen we acties vaak één of twee weken eerder aanbieden dan andere netwerken. Dankzij onze inkoopkracht bedingen we bovendien scherpe prijzen voor de klant.”

Data en efficiëntie
Data spelen niet alleen een rol in verkoop, maar in de hele operatie. “We willen alles zo efficiënt mogelijk maken", zegt Baras. “Hoe zorgen we dat we altijd hebben wat de klant wil, en het tegelijkertijd makkelijk maken voor onze medewerkers?” Morrema vult aan: “Zelfs het schoonmaken van het voorterrein hebben we op basis van data aangepakt en het werkt, want het is nu echt schoner.”

Artikel gaat verder onder de foto ↓

_GVO3408.jpg Overkamp is blij dat alles klaar ligt voor de klanten.

Toekomstplannen
Overkamp benadrukt dat Circle K alle TotalEnergies-stations heeft overgenomen: zo’n 155 COCO’s (Company Owned, Company Operated), 66 onbemande stations, en tussen de 25 en 30 CODO’s (Company Owned, Dealer Operated). Daarnaast zijn er nog tientallen DODO’s (Dealer Owned, Dealer Operated). Na de ombouwoperatie zie je straks geen verschil meer tussen een COCO en een CODO. Ik zie bovendien kansen om de ondernemers van de DODO’s te betrekken bij het Circle K-concept", zegt Overkamp. “Nu hebben we een sterke eigen formule die onze dealers veel kansen biedt. Hopelijk kunnen we ze hiermee enthousiasmeren.”

Over de planning van verdere ombouwlocaties willen de drie leidinggevenden geen harde uitspraken doen. We sturen continu bij op basis van data", aldus Baras. “We hebben een enorme groeiambitie in Nederland. Met meer winkels komt vanzelf meer naamsbekendheid.” Voor Overkamp ligt daar ook de belangrijkste uitdaging: “We gaan het merk Circle K écht neerzetten, dat wordt het speerpunt voor onze naamsbekendheid in de toekomst.”

Bron: Out.of.Home Shops