UTRECHT - De onlangs geopende Coffee Bar bij Ikea in Utrecht, die een pilot vormt voor alle Nederlandse Ikeavestigingen, trekt bezoekers van alle leeftijden.
Dit zegt Carolien Hulstman, als create demand manager onder meer verantwoordelijk voor de foodactiviteiten van de Utrechtse Ikea-vestiging. Out.of.Home Shops vroeg haar naar de belangrijkste redenen voor de opening van de nieuwe, naast het restaurant gelegen Coffee Bar.
Waarom heeft Ikea in Utrecht een Coffee Bar geopend?
“Met het foodteam en andere disciplines van Ikea Utrecht denken we voortdurend na over de vraag hoe we nog meer bewuste traffic naar deze vestiging kunnen genereren vanuit ons verzorgingsgebied in de regio Utrecht, dat uit zo’n 500.000 huishoudens bestaat. Dit doen we niet alleen door het aanbieden van meubels en woonaccessoires tegen betaalbare prijzen, maar bijvoorbeeld ook met smakelijke producten en gerechten in ons restaurant en in de Swedish Food Market. De laatste jaren merken we dat ons restaurant op consumenten een enorme aantrekkingskracht heeft en daarom ook een uitstekend marketinginstrument is. Er is zelfs een groep consumenten die voor het eten in het restaurant naar de Ikea komt. De afgelopen maanden hebben we gebrainstormd over een nieuw concept voor een koffiebar, aanvullend op dit restaurant. Uiteindelijk is gekozen voor een volledig zelfvoorzienend shop-in-shopconcept, naast de entree en grenzend aan het restaurant. We wilden niet dat de inrichting van de zestig zitplaatsen tellende bar ten koste zou gaan van het aantal zitplekken in het restaurant. Daarom zijn aan het restaurant 90 plekken toegevoegd.”
Op welke doelgroep richt de bar zich?
“De nieuwe Coffee Bar is gericht op Ikea-gasten van alle leeftijden, die ’s ochtends om half 11 koffie willen drinken, die tijdens het shoppen geen behoefte hebben aan een volledige maaltijd, maar wel willen ontspannen met een goede bak koffie en een lekkernij of die een lunch of diner in het restaurant willen afsluiten in de bar. De speciale werkplekken aan de bar maken het ook een fijne plek voor studenten of mensen die in de buurt werken. Zo trekken we dus nieuwe gasten, die anders wellicht niet naar ons toe zouden komen. Naast koffie serveren we Pure Leaf-thee en versbereide lekkernijen, zoals brownies, muffins, taartjes, Swedish cookies en chocolate chips. In de ochtend maken we ook versbereide smoothies.”
Welke koffie wordt geserveerd?
“Met de Coffee Bar in Utrecht willen we een volledig nieuwe kwaliteitsstandaard neerzetten op koffiegebied. Daarom hebben we de afgelopen maanden met het foodteam van Ikea Utrecht verschillende koffies geproefd. Uiteindelijk is een bewuste keuze gemaakt voor versgemalen koffie op basis van de koffiebonen van ons eigen biologische merk Påtår dat Ikea in oktober 2016 heeft gelanceerd. Påtår-koffie is duurzaam geproduceerd, UTZ-gecertificeerd en bovendien smakelijk. Daarnaast is geïnvesteerd in ‘Cafina’, de Rolls Royce onder de koffiebonenmachines. Deze garandeert een optimale maling van onze koffies, uiteenlopend van een espresso en een café crème tot een cappuccino en een latte macchiato. Voor een goede prijsstelling van deze koffies hebben we goed gekeken naar de prijzen van koffiebars uit de regio Utrecht. Voor onze versbereide koffie in de bar betalen consumenten iets meer dan de ‘gewone’ koffie in ons restaurant, maar deze is wel voordeliger geprijsd dan in de omliggende koffiebars. De 20 medewerkers van de bar hebben bovendien een opleiding tot barista gevolgd.”
Wanneer wordt het concept uitgerold naar de andere Ikea-vestigingen?
“Eind 2018 en begin volgend jaar worden de drie bestaande koffiecorners bij Ikea Eindhoven, Barendrecht en Heerlen omgebouwd naar het nieuwe concept. Ondertussen zijn we ook aan het kijken op welke manier we het concept kunnen inpassen in de overige Ikea-vestigingen. Op sommige locaties zal hiervoor moeten worden verbouwd of nieuwbouw moeten worden gepleegd. De voorlopige conclusie in Utrecht is in elk geval dat de nieuwe Coffee Bar een groot succes is en bezoekers van alle leeftijden trekt.”
Bron: Out.of.Home Shops