De feestdagen moeten nog beginnen, maar in mijn hoofd ben ik alweer met 2026 bezig. De sinterklaascadeaus zijn besteld, het kerstdiner is bijna rond en zelfs oud & nieuw is al bijna gepland. Privé zijn we voor dit jaar wel set, maar zakelijk wil ik op dit moment eigenlijk altijd al een stuk verder zijn.
Als marketeer leef je tenslotte met één been in de toekomst. Je probeert niet alleen de toekomst te voorspellen, maar deze ook zo goed mogelijk te beïnvloeden. In rustige periodes werk je aan de aantrekkingskracht van je concept. Op drukke momenten zoek je manieren om nét iets meer omzet uit dezelfde gast te halen.
We zitten in de laatste paar drukke weken van het jaar. Die worden opgevolgd door de traditionele non-weken: die stille dagen waarin alleen de kerstboom op kantoor lijkt te zijn, inboxen leeg blijven en je eindelijk even stil kan staan bij het afgelopen jaar. Precies die dagen zijn ideaal om 2026 vorm te geven. Geen idee waar te beginnen? Start dan met deze drie vragen om jezelf een head start te geven.
1. Wat ga je komend jaar anders doen?
Schrijf je grootste uitdagingen en kansen op en bedenk voor elk minstens een paar mogelijke oplossingen. Had je afgelopen jaar structureel te weinig personeel achter de kassa? Dan is investeren in zelforderzuilen misschien helemaal niet zo’n gek idee.
2. Waar ga je je tijd in investeren?
Wat wil je eigenlijk al tijden oppakken, maar blijft ondertussen onderaan je to-dolijst bungelen?
Denk bijvoorbeeld aan AI. AI is inmiddels overal, maar wát wil je er precies mee? Gaat het om productiviteit, dan kun je gaan kijken of AI misschien wel de reviews kan beantwoorden of de gasten in de drive te woord kan staan. Of gaat het om je gast en de vraag of jij, je concept of je product wordt aangeraden door de AI-assistants die mensen inmiddels dagelijks gebruiken?
3. Kloppen mijn marketing-P’s nog?
Neem eens elke marketing-P onder de loep en beoordeel of ze nog futureproof zijn. Analyseer je salesdata en kijk kritisch naar je assortiment. Vergelijk je prijzen met de concurrenten en bedenk of je wellicht iets nieuws kan doen komend jaar. Promotie is meer dan een social post plaatsen of influencers uitnodigen. Misschien kun je juist aandacht pakken door mee te doen aan een wedstrijd, iets buiten je normale assortiment te lanceren of een verhaal te vertellen dat echt nieuwswaarde heeft. Soms levert één gedurfde actie meer publiciteit op dan een heel kwartaal aan campagnes.
Nog een paar weken tot kerst en dan staat er alweer een nieuw jaar op de planning. Ben jij al klaar voor 2026? Zo niet: neem dan die stille decemberdagen de tijd om in ieder geval klaar te zijn voor januari.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.