Lisa.jpg Lisa van der Linden is hoofdredacteur.

Commentaar: De truc

We hebben dit jaar al heel wat mooie, zonnige dagen gehad. Die kunnen de horecaondernemers vast in hun zak steken! Het betekent ook dat er al de nodige drankjes zijn uitgeserveerd.

Lisa van der Linden |

De ene gast bestelt altijd hetzelfde, terwijl een tafelgenoot liever iedere keer iets nieuws probeert. Hoe zorg je ervoor dat andere gasten ook een andere keuze maken dan normaal? Mijn collega Kim sprak met de manager van Wander Island in Vinkeveen en zij gaf aan dat ze de drankenkaart altijd op tafel hebben staan en net iets langer wachten met een bestelling opnemen. Dat vind ik een slimme! Het is fijn om zo snel mogelijk bediend te worden als je dorstig op een terras neerploft, maar ik vind het zeker herkenbaar dat je op die momenten een standaarddrankje bestelt. Als je net iets langer moet wachten en de drankenkaart voor het grijpen hebt, is het aantrekkelijker om even te kijken en een andere keuze te maken. Dan vallen de seizoensproducten, lokale dranken en homemade drinks juist op en daar kan je mee scoren. Het is eigenlijk een hele eenvoudige truc om niet alleen de standaarddranken uit te serveren, maar ook andere – misschien meer exclusievere – dranken.
Het thema koude dranken staat in deze editie centraal en dat gaat niet alleen over frisdranken, maar ook over koude koffie en energydranken. Vooral de koude koffievarianten komen overal op de menukaart en ook daar zie ik verschillende aanpakken. Zo kiest de een ervoor om onderaan de menukaart te zetten dat de koffies ook koud geserveerd kunnen worden en een ander maakt er een los item van op de kaart. Die tweede lijkt mij een betere, want daar trekt het oog van de gasten sneller naartoe als ze op zoek zijn naar een iced latte macchiato.
Wat is jouw truc om de gast te verleiden een andere keuze te maken?

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.