Het einde van het jaar nadert. Kerst en oud en nieuw gluren om de hoek. Dit betekent enerzijds een hoop gezelligheid en er een feestje van maken met z’n allen en anderzijds betekent het dat we gaan nadenken over het afgelopen jaar en wat ons in 2026 staat te wachten; een stukje reflectie.
Deze editie spraken mijn collega Kim en ik met verschillende ondernemers die we dit jaar hebben geïnterviewd. We legden ze allemaal dezelfde vragen voor, onder andere wat zij de hoogtepunten van het afgelopen jaar vonden en wat hun plannen voor 2026 zijn. Innoveren blijft ontzettend belangrijk als horecaondernemer. Ik denk überhaupt als ondernemer, in welke branche je ook zit. Je ziet dat velen gewoon hopen in hetzelfde ritme door te kunnen gaan en daarnaar streven, maar tegelijkertijd zitten ze nooit helemaal stil. De een kijkt hoe hij zijn terras winterbestendig kan maken en de ander houdt zich bezig met het organiseren van allerlei evenementen of het openen van een jeu-de-boulesbaan. Het kan zo klein of groot zijn als je zelf wil, maar zorg wel dat je je gasten blijft verrassen.
Zodra het nieuwe jaar begint, is ook de tijd aangebroken voor Horecava: een beurs die je niet wil missen als horecaondernemer. Hier kun je zeer zeker nog inspiratie opdoen voor 2026, mocht je er nog niet helemaal uit zijn. Naast innovatie ligt de focus op betaalbare luxe. Er wordt onderzocht wat deze term voor iedere groep betekent en wat de gemeenschappelijke uitdagingen zijn. Het doel? Ondernemers helpen winstgevend te blijven, met behoud van gastvrijheid. Een mooi streven voor alle lezers van dit vakblad.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.