Petra en Ton Venekatte Avia Diekman.jpg Petra en Ton Venekatte hebben twee Avia-tankstations in Twente.

De gezondheidstrend neemt ook het oosten van het land over

ENSCHEDE – Ton en Petra Venekatte hebben twee tankstations in het grensgebied: Avia Diekman en Avia de Bleek. Voor de special koude dranken vroeg Out. of.Home Shops de ondernemer onder andere welke trends zij zien op dit gebied, of het gedrag van consumenten is veranderd door de jaren heen en in hoeverre ze afhankelijk zijn van het weer voor de verkoop van koude dranken.

Rosanne Wormgoor |

Venekatte bemachtigde in 2016 zijn eerste tankstation. Dat was toen nog BP tankstation Diekman. “Die uitdaging heb ik met beide handen aangepakt en zo ben ik begonnen met de opbouw. In 2019 kwam mijn vrouw daarbij. Zij wilde graag iets doen met verse broodjes, een bakery. Dat gedeelte heeft zij opgepakt. We zijn constant bezig geweest met groeien en het neerzetten van een volledig tankstation-concept en dat staat er inmiddels. Het is een gezellig station geworden, waar iedereen graag komt.” Drie jaar geleden werd het stel eigenaar van een tweede tankstation: Avia de Bleek.

De gezondheidstrend
Op het gebied van koude dranken ziet Venekatte vooral één hele duidelijke ontwikkeling, namelijk de gezondheidstrend. “Je ziet dat iedereen heel erg bezig is met gezonder leven. Daar horen zero en minder suiker bij. Dat is een positieve ontwikkeling, want de overvloed aan ongezonde producten is al langer gaande. De fastfoodketens rijzen de pan uit en dan helpen ongezonde cola’s en energydranken niet mee. Dat we daar wat aan gaan én willen doen, is heel belangrijk voor onze toekomst. Vooral voor de toekomst van onze jeugd. We hebben de laatste jaren de zero dranken en die met minder suiker zien toenemen en deze opgenomen in ons assortiment.”

Grote merken
De tankstationondernemer benoemt dat veel grote merken bezig zijn met die ontwikkeling. Hij noemt Coca-Cola als voorbeeld, maar ook Lipton, Red Bull en Monster. “Ze komen allemaal met zero-varianten of varianten die lager in calorieën zijn. Ik zie eveneens dat er meer water gedronken wordt. Water wordt weer een populairder product. Het enige wat wel geldt voor onze omgeving is dat we iets achterlopen op de trends.
In Amsterdam is dit waarschijnlijk allemaal allang ingeburgerd en al veel eerder opgenomen. Wij hebben het nu wel en het wordt zeker verkocht, maar de gewone drankjes doen het eveneens goed. Mensen pakken nog steeds een gewoon blikje frisdrank, de reguliere variant”, aldus Venekatte. Ondanks dat zijn de bestverkochte producten bij zijn tankshops: Red Bull Light, Red Bull Zero en Coca-Cola Zero.
Hieruit is al een andere trend te destilleren die hem opvalt: de toenemende populariteit van energydranken. “Energydranken zijn van alle leeftijden, maar wij letten wel op met de jeugd. Er zit hier een school in de buurt en als iemand er jong uitziet dan vragen wij naar ID en verkopen we het niet aan ze. Je ziet dat er de afgelopen jaren een stijging in de verkopen is geweest. Sommige mensen drinken geen koffie en in plaats daarvan halen ze ‘s ochtends een blikje energy om toch hun portie cafeïne binnen te krijgen. Gelukkig zijn daar dus wel de suikervrije varianten en de varianten met minder suiker van in trek”, vertelt Venekatte.

Smoothies
Naast het assortiment met frisdranken bieden ze bij Avia Diekman en Avia de Bleek smoothies aan: smoothie aardbei banaan, smoothie mango meloen ananas en verse jus d’orange. Venekatte vertelt dat deze producten het goed doen, vooral bij de shop waar ze een bakery hebben. “Verder doet ice tea het heel goed en de O2-drankjes. Dat zijn die grote flessen water met een smaakje. Die heb je in allerlei verschillende kleurtjes. In de zomer is dat een enorm populair product”, meent de eigenaar. Sowieso is er een verschil in de verkoop van koude dranken tussen de verschillende seizoenen. “In de winter valt frisdrank enorm terug, maar als het boven de twintig graden is, gaan mensen opeens veel meer drinken”, zegt Venekatte. Of het nog verschilt afhankelijk van het tijdstip op de dag? “Dat maakt niet echt uit. Tijdens de lunchspits zie je natuurlijk wel dat meer mensen wat te drinken kopen, maar de rest van de dag verloopt de verkoop geleidelijk.”

"We hebben de laatste jaren dranken zonder suiker zien toenemen en deze opgenomen in ons assortiment"

Grensgebied
De twee tankstations van het ondernemerspaar bevinden zich in het grensgebied. Hierdoor ontstaat de vraag of ze ook Duitse producten aanbieden. “Nee, wij verkopen geen Duitse producten”, zegt Venekatte in eerste instantie. “Wacht, wij verkopen wel Duitse producten. Dat vergeet ik altijd, maar dat is heel leuk. Elke zondagmorgen krijgen wij van de Duitse bakker verschillende producten, waaronder schnittbroodjes.” Venekatte werkt voor zijn twee locaties samen met groothandel Sligro. Dit doet hij al sinds het begin, dus sinds 2016. “Sligro is heel goed in vers. Dat is echt een hele fijne samenwerking.”

Tanken bij de oosterburen
Venekatte heeft door zijn locaties ook te maken met het tanken over de grens. Doen ze nog iets speciaals om dit beïnvloeden? “We doen natuurlijk ons best om die mensen over te halen om bij ons te komen. Het eerste wat belangrijk is als een klant binnenkomt, is dat hij welkom geheten wordt met een lach en dat hij vriendelijk geholpen wordt. We hopen dat de klant dan uiteindelijk de deur uitgaat en denkt: dat zijn leuke mensen, daar haal ik de volgende keer weer mijn drankje. Of: daar ga ik de volgende keer tanken. Ook hopen we dat ze terugkomen voor onze heerlijke, verse broodjes”, aldus Venekatte.
Maar uiteindelijk denkt de eigenaar dat het prijsverschil te groot is. “Ik kan nog zulke goede acties bedenken, maar uiteindelijk houd je die mensen niet tegen. De shop is onze grootste verdienste. Daar moeten wij van leven. Tanken is natuurlijk ook belangrijk, maar niet onze hoofdmoot. De overheid heeft zulke maatregelen genomen, waardoor wij gewoon niet concurrerend zijn met het buitenland. We mogen steeds minder verkopen en dat maakt het ontzettend lastig voor ons. Vroeger mocht je nog gewoon alcohol bij tankstations verkopen. Nu mag tabak straks niet meer en ik kan me goed voorstellen over een tijdje energy misschien ook niet meer”, licht Venekatte toe.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.