domino pizza.jpg

Horeca

Domino’s: ‘A better slice voor iedereen komt dichterbij’

NIEUWEGEIN - Domino’s Pizza Enterprises Ltd, moedermaatschappij van Domino’s Nederland, heeft als eerste quickservicerestaurant goedkeuring gekregen voor de Science Based Targets. De doelstellingen dienen voor 2050 gerealiseerd te worden.

Redactie |

De doelstellingen zijn gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke methode van het Science Based Target initiatief, genaamd FLAG (Forest, Land and Agriculture) Ceo André ten Wolde van Pizza Enterprises Europe deelt mee: “De ambitie is om het meest duurzame bezorgrestaurant te worden gebaseerd op objectief, wetenschappelijk onderzoek. Daarom wilden we onze emissiereducties laten valideren. Uiteindelijk is het onze ambitie dat de maaltijden die onze klanten eten niet alleen betaalbaar en van hoge kwaliteit zijn, maar ook geen schade toe te brengen aan de planeet. De uitdaging waar we voor staan is groot, maar nu we duidelijke doelen hebben kunnen we meer gestructureerd werken aan de ambitie.”

Domino’s Dairy Initiative
Domino’s wil haar CO2-voetafdruk reduceren.Uit onderzoek, bijgestaan door klimaatdeskundigen,  blijkt dat bijna 40% van haar uitstoot komt van zuivel en andere dierlijke eiwitten; met name die van kaas. De pizzaketen werkt samen met haar partners om deze uitstoot te verminderen, waarbij rekening wordt gehouden van het welzijn van de koeien en de milieu-impact.  Domino’s doet dat ook op andere vlakken, zo wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van elektrische voertuigen en maken gasovens plaats voor elektrische ovens.  Domino’s verwacht hiermee een vermindering van 65% aan uitstoot van broeikasgassen per verkocht product in 2030.

Om dit te bereiken is de hele keten meegenomen in de roadmap. Marika Stegmeijer, chief Environment, Social and Governance (ESG) Officer licht toe: "We hebben drie delen in ons bedrijf geïdentificeerd die de grootste impact hebben op het klimaat: onze winkels en activiteiten, het voedsel dat we serveren en de manier waarop dit voedsel wordt geproduceerd. Voor elk van deze gebieden hebben we specifieke doelen gesteld die we tegen 2030 willen bereiken.”    

A better slice
Het onderzoek en de beoordeling resulteren in een validatieproces dat er voor gaat zorgen dat de doelstellingen overeenkomen met het tegengaan van klimaatverandering. “Het werk wat we doen om onze impact op de opwarming van de aarde te beperken is niet alleen beter voor de planeet, maar ook een investering in ons systeem. Uiteindelijk streven we naar ‘a better slice’ voor iedereen - van de boeren die de ingrediënten verbouwen en onze franchisenemers die onze maaltijden maken en leveren, tot onze klanten die van onze producten en service