truepricemilieuensocialekosten.jpg

Onderweg

AH maakt eerste uitkomsten true price experiment bekend

ZAANDAM – Albert Heijn heeft de uitkomsten bekendgemaakt van de eerste fase van het true pricing experiment bij drie AH to go-vestigingen. In april konden klanten bij het bestellen van koffie kiezen om deze te kopen tegen de ‘true price’. Dat is de normale winkelprijs plus sociale- en milieukosten in de hele keten. De extra kosten varieerden van een paar cent tot enkele dubbeltjes per kop koffie.

Redactie |

De keten werkt daarin samen met de sociale onderneming True Price de die wetenschappelijk ondersteunde True Price-methode heeft ontwikkeld om de echte prijs van producten te berekenen. Verborgen kosten zoals CO₂-uitstoot, waterverbruik, arbeidsomstandigheden en grondstoffengebruik worden zo inzichtelijk gemaakt.

Impact
In het experiment kwamen uit een online-enquête en de werkelijkheid een paar verschillen naar voren. Hoewel 36% van de ondervraagden aangaf bereid te zijn de true price te betalen, deed in werkelijkheid maar 15% van de klanten dat. Een vijfde van de deelnemers aan de enquête zou bereid zijn een andere keuze te maken van bijvoorbeeld koffie met koemelk naar plantaardige melk of zwarte koffie als de impact met true pricing inzichtelijk zou zijn. In de drie winkels gebeurde dat niet, ondanks dat de true price duidelijk maakte dat plantaardige producten minder impact hebben. Kopers van plantaardige varianten betaalden wel vaker de hogere true price, wat aangeeft dan mensen die al een milieubewuste keuze voor plantaardig hebben gemaakt ook vaker de true price willen betalen.

In totaal is er in de weken van het experiment in de drie AH to go’s een totaal van 946,47 euro aan extra true price opgehaald. Albert Heijn verhoogt dit bedrag naar 10.000 euro en doneert dat bedrag aan de Rainforest Alliance. Alle koffie van Albert Heijn heeft het Rainforest Alliance certificaat.

Bron: Out.of.Home Shops