Onderweg

Horeca

Catering

FSIN: Foodservicemarkt weer bijna op niveau

EDE – De omzet van de foodservicebedrijven steeg in 2022 met ruim 40 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat houdt in dat de sector bijna weer op het niveau zit van voor corona, ondanks dat er in de eerste maanden van 2022 nog beperkende maatregelen waren. Dat meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) vanochtend tijdens haar Brunchcongres op de Horecava.

Gerard van Oosbree |

Afgezet tegen de omzet in 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis, kwam de foodservicebranche in 2022 nog net iets tekort, ondanks de flinke prijsstijgingen in 2022. ‘’Hoewel de omzetten snel herstelden, kampte de sector met een groot personeelstekort. Veel zaken moesten zelfs één of meerdere dagen per week hun deuren sluiten. De totaalomzet van de sector had dus nog zeker 5 tot 10 procent hoger kunnen uitvallen’’, zegt Inga Blokker, directeur van het FoodService Instituut Nederland.

Consumenten in Nederland gaven in 2022 66,3 miljard euro uit aan eten en drinken. Ongeveer 29 procent daarvan werd uitgegeven in de foodservice zoals horeca, catering en gemak. De overige 61 procent werd uitgegeven in supermarkten, speciaalzaken en bij de bezorgservices.

Genietmoment
Het FSIN verwacht dat dit jaar de omzet in het out-of-home kanaal zich volledig zal gaan herstellen. Het schat de omzet op ongeveer 20,4 miljard euro. Voor de branche blijven de hoge energieprijzen een onzeker factor omdat die veel invloed hebben op het besteedbare inkomen van consumenten. Het instituut ziet wel dat vooral jongere Nederlanders steeds vaker buiten de deur eten en drinken. “Een hapje buiten de deur eten of een koffie op het station worden net zo goed als genietmomenten buiten de deur ervaren. Die genietmomenten worden steeds belangijker, zeker voor de jonge generatie die met veel tijdsdruk te maken hebben. Eten en drinken helpt hen om even te ontsnappen aan de gejaagdheid van onze samenleving’’, legt Inga Blokker uit.

Bron: Out.of.Home Shops

drinks-2578446_1920.jpg