Foto artikel levensmiddelenkrant.jpg Foto: Horeca Stichting Nederland

Horeca

Gabriëlla Café: ‘Wij kunnen geen totaaloplossing meer bieden’

BREDA – Het nieuwe Register Sociale Hygiëne is op 1 juli in gebruik genomen. De overheid heeft het register overgenomen van de Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH). Van gratis automatische registratie in het register na behalen van het examen naar een persoonlijke inschrijving voor geslaagden en een inschrijfgeld van 92 euro.

Gerard van Oosbree |

Gabriëlla Café, directeur van het grootse horeca opleidingsinstituut van Nederland, Horeca Stichting Nederland (HSN), is op zijn zachtst gezegd ‘not amused’ over de nieuwe regeling. Als Out.of.Home Shops haar spreekt, steekt ze haar kritiek niet onder stoelen of banken. In haar ogen wordt een al jarenlang goed werkend systeem om zeep geholpen. “Als opleiders zijn wij altijd op zoek naar een totaaloplossing voor onze deelnemers. Dat is nu niet meer mogelijk.” Volgens Café heeft de overname van het register geen voordelen.

In 1996 werden alle vakdiploma’s afgeschaft. Het werd zo voor meer mensen mogelijk om een bedrijf te starten. Toenmalig minister van Volksgezondheid Els Borst zag voor bedrijven die alcohol schonken een probleem. “Alcohol is in wezen een legale harddrug. Als alcohol nu bedacht zou worden als een nieuwe drug, komt het meteen op lijst I van de Opiumwet als je kijkt hoe schadelijk het voor de gezondheid is”, zegt Café. “De minister zag in dat je bij verkoop van alcohol wel degelijk specifieke kennis moet hebben. Daarvoor werden het Diploma Sociale Hygiëne en het bijbehorende register in het leven geroepen en neergelegd bij een onafhankelijke organisatie.” Het register, zowel de oude als de nieuwe, is openbaar.

Voorschrift
Ondernemers en leidinggevenden van bedrijven die alcohol schenken of sterke drank verkopen voor thuisgebruik, zijn verplicht om het Diploma Sociale Hygiëne te hebben. Er dient bij afwezigheid van de ondernemer of de leidinggevende altijd een medewerker aanwezig te zijn met het diploma. Voor sportverenigingen geldt een iets andere regeling. Daar moeten minimaal twee bestuursleden in het bezit zijn van het diploma en moeten de vrijwilligers achter de bar een IVA-certificaat (Instructie Verantwoord Alcohol schenken) hebben. Controle en handhaving vindt plaats door gemeentelijke Boa’s en de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA).

Sinds de invoering wordt het register beheerd door de SVH, en tot ieders tevredenheid. “Voor iedereen was het eenvoudig en makkelijk. De klassikale cursus bij ons duurt een dag. Aan het einde van de dag komen twee examinatoren van het SVH om het examen af te nemen. Geslaagden krijgen binnen twee weken hun diploma en de SVH zorgde voor opname in het register”, legt Café uit. “Sinds corona geven wij ook online videocursussen en dan moeten de cursisten naar een examenlocatie van het SVH om een computerexamen te doen. Die zijn door het hele land verspreid en het is elke dag mogelijk om examen te doen. Geslaagden krijgen meteen de examenuitslag en het SVH nam ze gelijk op in het register. Het was één bedrag én een totaaloplossing. Uiteraard werden er kosten gemaakt voor het register maar deze werden deels door het ministerie van VWS aan SVH vergoed. Het was goed, snel en goedkoop’.”

SVH Diploma Sociale Hygiene halen.jpg Foto: Horeca Stichting Nederland

Extra handeling
In het nieuwe systeem zullen geslaagden zelf moeten zorgen dat zij na het examen opgenomen worden in het register. “Dat is dus weer een extra handeling die mensen zelf moeten doen. Als ondernemer moet je daar ook weer op wachten en controleren of het ook gedaan is als het medewerkers betreft. Je krijgt geen kwitantie van de inschrijvingskosten in het register, daarnaast kost de controle van de inschrijving voor ondernemers ook weer extra tijd”, zegt Café. Het is ook niet meer mogelijk voor ondernemers om meerdere geslaagde medewerkers in een keer aan te melden bij het register. Iedereen moet sinds 1 juli zelf de aanmelding voor het register doen met zijn of haar DigiD. Mensen die in het oude register staan moeten zich binnen vijf jaar opnieuw registreren. Dat kost niets maar moet wel gebeuren, anders worden ze uit het register geschrapt.

“En dan komen er ook nog eens 92 euro aan extra kosten bij voor registraties na 1 juli. Dat is meer dan de inschrijving in het BIG-register van artsen, apothekers en fysiotherapeuten terwijl daar een beoordeling aan vast zit. Voor personeel neem je als ondernemer die kosten op je. In de horeca en supermarkten is het verloop best groot, dus stel dat je tien mensen per jaar wilt laten opleiden dan zijn de extra kosten enorm. Als dat betekent dat ondernemers dan minder mensen op cursus sturen, is dat geen goede ontwikkeling voor de volksgezondheid zijn.”

Gedrag
De onderneemster ziet in de horeca het gedrag van gasten steeds problematischer worden. “Het is in het belang van iedereen dat ook de sociale weerbaarheid van medewerkers op orde is. Dat ze zich kunnen weren tegen agressief gedrag. Dat begint met de juiste kennis, daarom is het van belang dat er zo min mogelijk obstakels zijn in het hele proces. De horeca moet al voldoen aan heel veel regels en wetten en heeft te maken met elk ministerie in Nederland, behalve Defensie en Buitenlandse Zaken.” Dat er nu weer een nieuwe regeling bijkomt, snapt Café niet. “Waarom zou je iets veranderen dat gewoon werkt. Daar komt bij dat nu de overheid het register heeft overgenomen, het beheer van het register ineens vier keer zo duur is geworden ten opzichte van SVH. SVH ontving een vergoeding van ongeveer 425 duizend euro per jaar terwijl het register nu opeens per jaar ruim 1,9 miljoen euro moet gaan kosten. Dat is toch absurd”.

Bron: Out.of.Home Shops