AMSTERDAM – De geheel elektrische tankbierbevoorrading van horecalocaties in Amsterdam door bierbrouwer Heineken heeft een nieuwe toevoeging gekregen. Twee weken lang test de brouwer een elektrische bierboot. Hierdoor kan het aantal verkeersbewegingen in de hoofdstad worden verminderd.
Heineken-woordvoerder Derk de Vos legt aan Out.of.Home Shops uit wat de proef inhoudt. “We hebben de kleine tankauto’s al een paar jaar in Amsterdam rondrijden om de horeca te bevoorraden”, verklaart De Vos. “Per rit kunnen die tussen de twee en vijf horecalocaties met tankbier aandoen, afhankelijk van de grootte van de tank op de locatie. Het vullen van de tankauto’s met bier en het opladen van de elektrische wagens zelf gebeurt op de hub bij onze partner CTP in het Westelijk Havengebied van de hoofdstad, dat volledig draait op hernieuwbare energie. Dat houdt in dat ze elke keer een flinke afstand moeten rijden van en naar de wijken in de stad en de helft van de afstand leeg rijden.”
Bierboot
Heineken wil de hele bevoorradingsketen elektrisch maken en test allerlei manieren om dat beter te kunnen doen. Door de inzet van de 'bierboot' wordt weer een onderdeel getest. “We hebben hierover goede afspraken kunnen maken met de gemeente. De elektrische bierboot wordt in de ochtend beladen met een tankcontainer met bijna 30.000 liter vers bier, rechtstreeks uit de brouwerij in Zoeterwoude. Ook dat transport wordt uitgevoerd met een elektrische vrachtwagen”, legt De Vos uit. “De boot vaart dan de binnenstad in waar we nu op twee plekken de minitrucks kunnen vullen. Dit scheelt veel kilometers voor de minitrucks en dus veel verkeersbewegingen. Door de kortere afstanden kunnen er ook meer horecalocaties bevoorraad worden.”
Artikel gaat verder onder de foto ↓
Ontlasten
Twee weken is volgens de woordvoerder genoeg om een eerste inzicht te krijgen in de technische haalbaarheid van het operationele concept. Het gebruik van de grachten in Amsterdam voor transport van goederen kan het drukke verkeer ontlasten. De stad is met de grachten gebouwd voor vervoer over het water. De kapitale woningen zijn ooit gebouwd als opslag voor de rijke handelaren. In de loop der tijd is het idee van de waterwegen verwaterd.
De eerste vaart was op maandag 12 mei. Daar was de Amsterdamse wethouder voor Verkeer, Melanie van der Horst bij aanwezig. “We moeten samen met het bedrijfsleven uitzoeken hoe we ervoor kunnen zorgen dat dit ook de snelste en gemakkelijkste manier van bevoorrading wordt”, zegt Van der Horst. “Deze proef met Heineken biedt een mooie kans om te kijken hoe we dit onderdeel van de horecabevoorrading goed kunnen inrichten. Ik hoop dat meer bedrijven hier met ons over willen nadenken.”
Bron: Out.of.Home Shops