VEGHEL - Het gaat goed met de foodservicetak van Sligro Food Group. Met een groei van 3,7 procent in het eerste half jaar van 2009 wordt de markt fors overtroffen. En dat is opmerkelijk in deze roerige tijden waarin al verschillende groothandels kopje onder gingen. Neem Lekker van der laan dekker(Lvdld) en HaDee & Partners. Maar zoals altijd is de één zijn dood, de ander zijn brood. “Maar de groei is niet alleen iets van de laatste tijd, wij zijn al enige tijd erg in trek.”
Aan het woord is Henk-Jan Peterse, sinds februari 2007 directeur foodservice bij Sligro Food Group. De recente uitbreiding van het vestigingsnetwerk en de goede spreiding van Sligro over de diverse segmenten van het out-of-homekanaal dragen volgens hem voor een belangrijk deel bij aan het succes. “Sligro richt zich via 45 grootschalige zelfbedieningsvestigingen en tien bezorglocaties op horeca, recreatie, grootverbruikers, bedrijfsrestaurants, tankshops, het midden- en kleinbedrijf en kleinschalige retailbedrijven. Juist de combinatie van bezorging en zelfbediening is een belangrijk voordeel van ons ten opzichte van andere partijen in de markt. We voorzien hiermee duidelijk in een behoefte omdat de meeste bezorgklanten het prettig vinden om maandelijks even in de zelfbedieningsgroothandel inspiratie op te doen, nieuwe producten te zien, te voelen en te proeven.” Sligro heeft wel heel duidelijk gekozen voor gescheiden operaties. “Vanuit tien locaties verspreid in het land verzorgen wij de bezorgoperatie, terwijl dit voorheen allemaal vanuit de zelfbedieningsgroothandels werd gedaan. Deze strikte tweedeling zorgt er voor dat de bezorgoperatie efficiënt is en er minder fouten worden gemaakt. Bovendien blijven de investeringen in bijvoorbeeld de automatisering beperkt tot de tien vestigingen in plaats van 45”, aldus Peterse. Maar ook voor de zelfbedieningsgroothandels zijn er voordelen. Peterse: “Het winkelbeeld blijft beter overeind en is er daar ook ruimte om te groeien.”
De bezorgtak is een harde groeier binnen Sligro Food Group. Hoe liggen de omzetverhoudingen tussen bezorging en zelfbediening nu?
“De totale bezorgomzet is inmiddels groter dan de omzet van de zelfbedieningsgroothandels. Voor de duidelijkheid, hierbij rekenen wij ook de omzetten van Inversco-Van Hoeckel, waarmee grootschalige nationale horecaketens en de institutionele markt door ons worden bediend.”
Welke rol spelen de faillissementen van Lvdld en HaDee & Partners in de groei van de bezorgtak van Sligro Food Group?
“Natuurlijk heeft de aanbodsanering ons klanten opgeleverd. Vooral binnen horeca, convenience en
petrol groeien we. Maar de groei was ook al voor deze twee faillissementen in gang gezet. Het is alleen wel in een stroomversnelling gekomen.”
U zegt dat er ook een belangrijke wisselwerking bestaat tussen de bezorgtak en zelfbedieningsgroothandels. Legt u dat eens uit.
“Onze vestigingsmanagers hebben een zeer nauw contact met de klanten en signaleren ontwikkelingen snel. Als het bedrijf van één van de klanten bijvoorbeeld fors groeit en de klant daarom dagelijks met volle winkelwagens de deur uitloopt, dan benaderen zij deze en gaan in gesprek of bezorging niet een betere optie voor hen is.”
Vestigingsmanagers als adviseur dus. Moet hij niet veel meer bezig zijn met het winkelbeeld ?
“Het comfort van de klant is leading. Dat houdt in dat de winkel op oorlogssterkte moet zijn en de afnemer op de juiste wijze moet worden geadviseerd.”
Sligro heeft nu 45 zelfbedieningsgroothandels in Nederland. Gaat dit aantal nog verder groeien?
“De laatste twee jaar hebben we ons netwerk flink opgeschoond. Verbouwingen en uitbreidingen van de vestigingen in Emmen, Deventer, Nijmegen en Haarlem zijn hier voorbeelden van. In deze zaken is meer assortiment toegevoegd en een sterke focus op vers komen te liggen. Hierdoor zijn we meer en meer in trek als one-stop-shoplocatie. Dit is succesvol en wordt ook verder doorgevoerd in andere vestigingen. Tevens hebben we nieuwe filialen geopend in bijvoorbeeld Roermond. Momenteel oriënteren wij ons op locaties in Almere, Amsterdam-West en Zaanstad.”
Gezien de investeringen die met een dergelijk proces gepaard gaan, lijkt de crisis wel aan Sligro Food Group voorbij te gaan. Of niet?
“Nee, maar er is tijdig gereageerd, vorig jaar al hebben we de koppen bij elkaar gestoken en gekeken hoe we het beste konden anticiperen op de komende periode. Dat heeft onder andere geresulteerd in een aanpak waarbij intensieve acquisitie centraal staat. De buitendienst is zeer actief, met 55 mensen benaderen we de markt en jagen we op iedere bal. Daarnaast is ons doel ook om bestaande klanten voller te maken.”
Maar dat wil iedereen wel.
“Dat is waar, maar wij hebben ook de middelen. Ondernemers stellen zich in deze tijd de vraag waar er kan worden bezuinigd. De inkoop komt hier natuurlijk ook in voor. Ondernemers die producten bij ons bestellen krijgen daarom eens per kwartaal een overzicht van de bij ons bestelde producten met daarnaast bij een aantal ons goedkopere huismerk-alternatief. Onder aan de streep zetten we de bedragen dan naast elkaar en dan wordt het ineens duidelijk dat de besparing soms wel enkele duizenden euro’s is. Daar zijn ondernemers gevoelig voor.”
Maar gaan ze hierdoor ook direct meer kopen?
“Nee, maar het voordeel van deze methode is dat je klanten aan je bindt. De huismerken zijn namelijk exclusief bij Sligro verkrijgbaar en bovendien margetechnisch zeer interessant voor ons.”
Gaat het in uw ogen ook echt zo slecht in de markt als soms wordt geschetst?
“De omzetdaling van 6,5 procent die wordt genoemd, daar geloof ik niet zo in. Voor de traditionele horeca en hotellerie misschien wel, maar niet voor de markt als geheel. De recreatieve sector bijvoorbeeld doet momenteel prima zaken nu meer Nederlanders vakantie in eigen land vieren. En ook de sector fastservice scoort door het downtrading-effect goed.”
Het gaat dus ook goed met jullie Sligro-formules BigSnack en Plaza food for all?
“Klopt. De samenvoeging van Plaza en Food Planet tot Plaza food for all is afgerond en zeer positief verlopen. De formule laat een mooie ontwikkeling zien. Hetzelfde geldt voor Big Snack. Maar ook ons splinternieuwe concept voor schoolkantines Break Point is populair, we krijgen veel aanvragen. Het komende schoolseizoen start deze formule dan ook op enkele tientallen locaties.”
De concepten zijn ondergebracht in het formulehuis. Is dit niet een vreemde eend in de bijt naast de bezorgtak en de zelfbedieningsgroothandels?
“Het doel van de verschillende onderdelen van de foodservicetak van Sligro is eensluidend, namelijk producten en concepten ontwikkelen waar klanten mee kunnen groeien, maar uiteraard wij zelf ook. Bij het formulehuis kiezen wij voor softe franchisevormen omdat wij geloven in de meerwaarde die ondernemers bieden. Je moet deze mensen niet in een keurslijf stoppen, nee ze moeten de ruimte hebben om te ondernemen en dat kan bij Sligro.”
Bron: