IMG_0510.jpg “Gastvrijheid zit in ons dna. We zijn ermee opgegroeid.” Foto: Kim Schoonman

Hoe een familiebedrijf aan de Maas al zeventig jaar relevant blijft

APPELTERN - Restaurant Moeke Mooren is het vlaggenschip van een zich steeds verder uitbreidend familiebedrijf aan de Maas. Mede-eigenaar Joep van Gruijthuijsen vertelt over het meest recente hoofdstuk van deze familiegeschiedenis.

Kim Schoonman |

Moeke Mooren vormt samen met restaurant KOECK en het nieuwe Strand Goud een levendige recreatiehub, al drie generaties lang doorontwikkeld in dit buitengebied.

In 1954 ontving de oprichter van boerencamping De Oude Maas, grootvader van de huidige eigenaren Joep van Gruijthuijsen en zijn zus Manon, de eerste ‘camping’-gasten. Zij verbleven in een oude vliegtuigromp. Vader Jos begon tien jaar later in alle ernst met het runnen van de camping en de verhuur van 27 roeibootjes. Na zijn huwelijk met Corrie Janssen Steenberg openden zij in 1974 Discotheek Bar Dancing de Stoep. Dit inmiddels welbekende pand is nu een vakantiewoning, Logement de Stoep.

Beginjaren
Op 29 december 1989 werd Partycentrum Moeke Mooren geopend en de camping werd omgedoopt tot camping Moeke Mooren. Vanaf begin 2000 gingen ook hun kinderen Joep en Manon aan de slag in het familiebedrijf. In 2016 kreeg de familie restaurant de Korenmolen in bezit, nu pannenkoekenrestaurant KOECK. In de tussentijd werd op het terrein een danscafé omgetoverd tot vier escaperooms met appartementen en werd passagiersschip de Sluizer aangeschaft, voor rondvaarten over de Maas.
Na het overlijden van vader Jos in 2019 kwamen de moeilijke pandemiejaren. Jirri Sisnaiski werd aangesteld als algemeen directeur en met hem en het team werkte de familie aan een metamorfose van hotel-restaurant Moeke Mooren. De rondvaartboot werd vorig jaar verkocht en deze zomer werd Strand Goud geopend. Voor 2026 staat er nog meer herontwikkeling gepland.

Netwerken
“Mijn zus en ik werken allebei in de operatie mee”, vertelt Van Gruijthuijsen. “Eigenlijk vind ik dat zelf het leukste, met de gasten omgaan en netwerken.” Van Gruijthuijsen heeft de hotelschool gedaan in Wageningen en belandde daarna in het hogere segment horeca. “Ik begon bij De Swaen van Cas Spijkers, heb bij De Hoefslag in Bosch en Duin gewerkt en maakte zelfs een uitstapje naar de Rabobank op de afdeling cliëntadvies.” Maar hij miste de horeca. Na nog enkele omzwervingen kwam hij in het ouderbedrijf werken. Zijn vader was intussen wethouder, dus de hulp was welkom.

Artikel gaat verder onder de foto ↓

HIGHRES_PJF_0043 kopie.jpg Foto: Moeke Mooren

Vernieuwde concepten
De molen naast restaurant KOECK is een goed onderhouden monument en werkt nog. De benaming pannenkoekenrestaurant dekt niet de hele lading, want het zijn geen doorsnee pannenkoeken: ze kennen verrassende toppings. Er staat bovendien nog veel meer op de kaart. “Het concept is een hip pannenkoekenrestaurant in een sfeervolle omgeving”, aldus Van Gruijthuijsen. “Met dat beetje extra krijg je wel een ander soort doelgroep binnen. Ouders bijvoorbeeld die niet van pannenkoeken houden, terwijl hun kinderen ervan smullen. Hiermee onderscheiden we ons van de wat traditionelere pannenkoekenrestaurants.”
Heel anders is Moeke Mooren, dat een multifunctioneel horecabedrijf is. “Van jong tot oud, van gezinnen, kinderen, zakelijk tot leisure. Ik kan de doelgroep niet in één woord omschrijven. Al van oudsher komen hier gasten voor de diverse mogelijkheden en gelegenheden. Vroeger kwamen hier volle touringcars voorrijden, de gasten maakten gebruik van onder andere onze rondvaartboot, maar tijdens corona zijn we gaan nadenken over de toekomst, waarbij we zochten naar een verfijnde upgrade.”

Veranderende markt
Volgens Van Gruijthuijsen is de markt veranderd. “De vergadermarkt zit tegenwoordig in de lift, en de bezoeken van touringcars zijn afgenomen. Meetings met trainingen inclusief overnachting passen veel meer in ons huidige concept. Bovendien hebben wij nog mogelijkheden voor teamactiviteiten indoor en aan en op het water.”

"Tijdens corona zijn we gaan nadenken over de toekomst, waarbij we zochten naar een verfijnde upgrade"

Eettrends
Het Moeke Mooren-team houdt ook de eettrends in de gaten. De keuken is daar onophoudelijk mee bezig, vertelt Van Gruijthuijsen: “Tegenwoordig serveren we bijvoorbeeld streetfood in plaats van steengrillen.” Hij geeft echter toe dat – ondanks het feit dat ze goed op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen – niet iedere gast er meteen klaar voor is, zoals in de grote steden. “In Nijmegen zie je het wel een beetje, maar hier komen dingen vaker iets later door. Zowel met eten als met drankjes. Het gaat allemaal net iets langzamer. En dat is niet slecht”, voegt hij er filosofisch aan toe. “Mensen zijn toch vaak traditioneler ingesteld in deze omgeving.” Wat niet wil zeggen dat mensen uit het westen van het land niet naar deze plek komen. Zij weten er de landelijke rust eveneens te vinden.

Onderscheidend
Op de vraag wat deze locatie nou onderscheidend maakt, is het antwoord simpel: “Sowieso de locatie. En de diversiteit, de toeristische mogelijkheden die dit gebied met zich meebrengt. Maar ook de gastvrijheidsbeleving. Dat krijgen we van gasten heel vaak terug, dat het hier zo gastvrij is. Voor ons is dat heel normaal”, meent de gastheer, “hoewel de mensen zeggen dat dat helemaal niet zo vanzelfsprekend is. Voor ons zit het een beetje in ons dna. We zijn ermee opgegroeid.”

Artikel gaat verder onder de foto ↓

koeck kopie.jpg Foto: Koeck

Uitdagingen
De grootste uitdagingen die hij nu als ondernemer heeft, zijn de herontwikkeling van de camping, de kwaliteit van medewerkers en hoe je die binnenhoudt. “Dat geldt voor elke organisatie wel, denk ik. Je bent afhankelijk van je medewerkers. Daar investeren we in middels een unieke samenwerking in de regio, mede mogelijk gemaakt door de SLIM-subsidie, waar we deel van uit maken (zie www.lerenindehoreca.com, red.). Zo geven we medewerkers de mogelijkheid zich te trainen en te ontwikkelen.” Wat voor deze onderneming een grotere uitdaging vormt, is om meer gasten te krijgen in de winterperiode.
“Gasten trekken we vooral aan via social media en mond-tot-mondreclame. Als ik bijvoorbeeld op de sportschool kom en ik zie iemand die bij ons heeft gegeten, dan spreken ze me daar vaak op aan en ze vertellen het aan elkaar door. Ik denk dat dat iets is wat in het zuiden van Nederland meer gebeurt. Mensen nemen de tijd om een goed gesprek te hebben met elkaar.”

Tips
Het geheim van hun succes vat de ondernemer zo samen: “Probeer vooral dicht bij jezelf te blijven en je thuis te voelen in je eigen bedrijf. Verplaats je in de gast, dat is zo belangrijk. En besef: een horecaconcept draai je nooit alleen. Geef verantwoordelijkheid en vertrouwen aan je medewerkers, zo creëer je betrokkenheid. ‘Werk aan je zaak in plaats van in je zaak’, was een tip die ik ooit van een trainer kreeg. De renovatie van de camping naar waar we nu mee bezig zijn, is zo’n grote, mooie uitdaging voor de toekomst.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.