AMSTERDAM – Het jaarlijkse hoogtepunt voor de horecabranche, Horecava, heeft opnieuw zijn stempel gedrukt op de sector. In een terugblik met Florentine Rijkmans, de drijvende kracht achter het evenement, worden hoogtepunten, trends en toekomstplannen belicht. Met een opgetogen sfeer, ondanks uitdagingen zoals lage marges en personeelstekorten, blijkt de branche veerkrachtig en gericht op oplossingen. Een mooie typering, die voelbaar was tijdens het geroezemoes op de beursvloer.
Rijkmans geniet nog na, maar is tegelijkertijd al door naar volgend jaar. “We maken de balans op en kijken naar de aantallen en naar hoe er is gescoord. En vooral bestuderen we de reacties en de resultaten van de exposanten”, zegt ze. “Gesprekken die we tijdens Horecava hadden, weerspiegelen niet alleen de uitdagingen, maar ook de opkomst van nieuwe technologieën.” Wat vorig jaar nog voorzichtig werd geïntroduceerd, wordt nu omarmd en concreet toegepast. Vooral opvallend is de paradoxale omarming van AI, die hand in hand gaat met de menselijke veerkracht en creativiteit van ondernemers. “Eerst waren daar de hakken in het zand en ‘ja ja, dat moeten we nog maar zien’. De combinatie van met de handen in het haar zitten en wat Artificial Intelligence voor de sector kan betekenen, brengt een positieve verrassing die voor acceptatie zorgt.”
Innovatie overal zichtbaar
Horecava heeft als showcase gediend voor de ontwikkelingen binnen de 24 Foodwereld. Innovatie is overal zichtbaar, een enorme beweging, beter en passend bij de tijd, die nu andere oplossingen vraagt. De branche lijkt zichzelf opnieuw uit te vinden, waarbij efficiëntieslagen en investeringen samengaan.
Een van de opvallende successen dit jaar was de kwaliteit van de bezoekers. Een strengere selectie zorgde voor een toename van beslissingsbevoegde gasten, waar de exposanten blij mee waren. De beursvloer, met aantrekkelijke stands en het innovatieve Trendlab, creëerde een omgeving waarin de behoeften van de branche centraal stonden.
Optimalisering
Op de vraag wat volgend jaar anders zou moeten, benadrukt Rijkmans de wens om de huidige vorm te optimaliseren. “De combinatie van theater en Trendlab blijkt krachtig te zijn en zal worden doorontwikkeld. Er zijn veel mensen in de spotlights geweest. We weten nu heel goed wat er leeft. Wel zien we graag het pop-uprestaurant weer op de planning en er wordt gefocust op het belang van automatisering, vooral waar robots het bedieningsproces kunnen verlichten.”
Professionalisering
De professionalisering van deelnemers en bezoekers staat centraal in de missie van Horecava. Rijkmans is van mening dat de beurs aan die ontwikkeling van deelnemers en bezoekers heeft bijgedragen. “Het evenement fungeert als een platform waar gastvrijheid floreert. Door face-to-faceontmoetingen en online interacties ontstaat een netwerk dat zowel ondernemers als exposanten ten goede komt. Ondernemers krijgen nu eenmaal veel keuzes voor hun kiezen. De veelheid aan informatie zet hen aan tot bedrijfsmatig denken, terwijl exposanten profiteren van de beurs als een feedbackpanel en testvijver.”
Generatie Z
Generatie Z betreedt geleidelijk de branche, waarbij social media, bots en de juiste tone of voice in alle uitingen als inspiratiebronnen fungeren. Rijkmans deelt open mee dat sommige takken ook voor hen nieuw zijn: “Het hoort erbij dat je dingen uitprobeert, want wij zijn ook niet alwetend. We zagen bijvoorbeeld veel jonge ondernemers die zeer professioneel bezig zijn. Ouderen breken zich de kop over conceptuele zaken en jongeren laten ons met de tijd meegaan met bijvoorbeeld TikTok waar zij behendig in zijn en ons de weg wijzen, want zij zijn daar al. Hierdoor verjongen en vernieuwen formules en gaan zaken razendsnel viral. Het is een andere setting, maar dat heet groeien en vooruitgang. Daarom zijn we ook heel erg online aanwezig en bereikbaar.” Ze vat het treffend samen: “Horecava inspireert niet alleen tijdens het evenement, maar het hele jaar door. De branche blijft zo up-to-date met relevante informatie, variërend van trends tot wet- en regelgeving.”
Kracht en inspiratie
Met een recordaantal horecaprofessionals die elkaar ontmoetten, kijkt de organisatie trots terug op een krachtig evenement dat de branche heeft geïnspireerd, vernieuwd en vooruitgang heeft gegeven. Rijkmans: “Vergeleken met 15 jaar geleden zien we dat de kern nog altijd dezelfde is, het delen van kennis en het persoonlijke contact. Op technisch vlak gebeurt er wel meer en daardoor hebben we ook meer te bieden.” Horecava van 2024 was een weerspiegeling van de huidige stand van zaken én een blik op een veelbelovende toekomst waarin de branche groeit en bloeit.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.