20230112_1222_Horecava_fastcasual_HR0656_KvA.jpg De horeca speelt in op wat Gen Z belangrijk vindt. Zoals een gerechtje dat helemaal Instagrammable is

Achtergrond

Horecava Special: Nieuwe horecageneratie is bepalend voor veranderingen

AMSTERDAM – De toekomst is nu! Op de Horecava 2024 staan de thema’s innovatie, duurzaamheid en personeel centraal. De drie pijlers die onmiskenbaar een professionaliseringsslag vereisen in een zich razendsnel ontwikkelend horecalandschap. De vakbeurs, die van 8 tot en met 11 januari plaatsvindt in de RAI Amsterdam, richt zich met name op Generatie Z.

Fabiana van de Paverd |

“Verandering is de sleutel tot succes. Het is zelfs zo dat er zonder die focus geen toekomst is”, meent Florentine Rijkmans, director Horecava. Ze vertelt aan Out.of.Home Shops wat er de komende beurs op de planning staat. “Gen Z, ook wel horecageneratie genoemd, bepaalt voor een groot deel de omslag. De leefstijl loopt parallel aan de technologische ontwikkelingen. Gemak, snelheid en efficiëntie, maar ook vooral zelf kiezen wanneer en waar je eet en werkt.”

Ontbijtje-to-go
Wat gebeurt er in de wereld? Hoe bereik je je doel? Wat past bij jou als ondernemer? De Horecava informeert en inspireert de branche als professioneel trefpunt. “Als professional wil je vooral weten wat de behoefte is van de consument, de nieuwe Generatie Z, want zij bepalen op dit moment de omzet van de out-of-homebranche. Het gaat om recordbedragen”, aldus Rijkmans. Jongeren staan namelijk niet uren in de keuken, ze consumeren meerdere keren per dag buiten de deur, beginnend met een ontbijtje-to-go, gevolgd door een favoriet terras voor de lunch, en de dag eindigend in een trendy hotspot. Hun fast casual levensstijl heeft alles te maken met vrijheid in keuzes. “Waar heb ik behoefte aan of zin in? Zo creëren zij een gigantische waaier aan mogelijkheden, die tegelijk publieke statements zijn, een constant online vergelijkingsproces waarin iedereen meekijkt. Ondernemers in de branche moeten op deze aanhoudende verandering inspelen door vraagtekens te plaatsen bij onze huidige eetgewoontes en daarbij proberen traditionele gewoontes los te laten. Het draait om leven, meer dan vroeger. Je kunt denken aan een bijzondere combinatie van gamification , horeca samen met de jeu-de-boulesbar. Het is een levensstijl, waarmee je laat zien wie je bent met zichtbaar succes.”
De enthousiaste director vervolgt: “Ook voor het retailkanaal is dit een interessante ontwikkeling. We zien hier een aantal punten naar voren komen, zoals de focus op experience, trendy food, storytelling, slim bestellen, grab-and-go, non-stop personeel en mini-markets, met duurzaamheid steeds op de voorgrond.” De beursvloer besteedt hieraan uitgebreid aandacht in het TrendLAB, waar het veranderende consumentengedrag centraal staat, net als de actuele thema’s duurzaamheid, personeel en innovatie.

"Horecava 2024 richt zich op de toekomst die nu gaande is"

Paradox
Het TrendLAB op de Horecava, waar ondernemers oplossingen en inzichten vinden, trakteert de bezoeker ook dit jaar weer op een blik in de toekomst die nu gaande is, de 24-food-wereld. Heb je zin in een midnight breakfast , waarom niet? Rijkmans: “We zien een herwaardering van onze dagelijkse eetgewoontes, dus we verkennen de eetpatronen van de toekomst. In het TrendLAB brengen we samen wat een paradox lijkt, waar juist de spanning zit, maar zonder wrijving geen glans.”
Een minder conventionele toekomst met meer automatisering en robotisering. Dit zou schuren met de echte gastvrijheid, omdat je je afvraagt of een robot het menselijke aspect kan overnemen. “Een terechte vraag, maar robots kunnen meters overnemen van echte mensen, waardoor er meer tijd overblijft om met gasten bezig te zijn. Een mooie aanvulling”, vindt Rijkmans. “Dit laten we zien op de beurs, want je treft er veel nieuwe technologie zoals AI die de horeca kan helpen.” Als dit betekent dat je op een soepele manier gastvrijer wordt bediend, dan lost dat een groot personeelsprobleem op.
Het is een zeer actueel thema, al is het nog volop in ontwikkeling. De uitdagingen die er nu liggen hebben nog wat efficiëntieslagen nodig. Voedselverspilling, bijvoorbeeld. Rijkmans: “Ondernemers hebben al een hele dunne winstmarge, dus is het wel belangrijk dat er goed wordt gekeken naar meer efficiëntie, want hier zijn veel inkoopkosten te besparen. Iedere ondernemer heeft er baat bij zich te informeren en vernieuwingen toe te passen in zijn bedrijf. Het huidige ondernemersklimaat vereist daarom een zakelijke aanpak over de hele linie.”
“Gastvrijheid gaat op meer fronten een belangrijke rol spelen”, voegt Rijkmans nog toe. “Ook in het petrollandschap zien we duidelijk dat de bestemming van het tankstation zich aanpast aan deze verandering. Oude eenvoudige interieurs maken plaats voor stijlvolle shop- en eetgelegenheden voor een betere klantbeleving.”

Imago
Het nijpende personeelstekort heeft ook alles met deze tijd te maken. “Past je concept binnen die levensstijl, dan vind je probleemloos personeel. Je moet inventariseren waar de jongere blij van wordt en dat verwerken in de secundaire arbeidsvoorwaarden. Een abonnement voor de sportschool, het beschikbaar stellen van een fiets; manieren genoeg om de kritische jongelui naar je toe te trekken. Het imago kan branchebreed namelijk wel wat beter”, stelt Rijkmans. “Zowel de branche als de werkgever moeten aantrekkelijk worden voor de werknemer, zodat er een duurzame inzetbaarheid ontstaat voor het behoud van personeel, waarbij ook wordt gekeken naar nieuw aan te boren doelgroepen. De ‘social return on investment’, afgekort SROI en bedoeld om werkgelegenheid te creëren voor mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt, moet zijn werk doen. Hoe vergroot je de impact op de markt? Daar schuilt een oplossing voor het personeelsprobleem.”

Horeca is meer dan een bijbaan
Rijkmans vindt het bovendien jammer dat de horeca in Nederland als bijbaan wordt gezien, terwijl het volgens haar juist een vak is dat beter op de kaart moet worden gezet. “De horeca is een goede werkgever. En het is een mooie manier voor jonge mensen om veel te leren: incasseren, omgaan met tegenslagen, en de behulpzaamheid naar je team en de gasten. Met de bedoeling dat je gasten lachend naar buiten gaan aan het eind van de avond. De Horecava biedt dan ook aandacht voor opleidingen die je kunt inzetten om personeel op te leiden, want de horeca is nu eenmaal geen hobby”, benadrukt Rijkmans.

Op de beursvloer
De Horecava is het professionele trefpunt voor de horecabranche en geldt als de start van het nieuwe horecajaar. Op de beurs staan exposanten ingedeeld in de volgende categorieën: food & wine, fast casual, koude dranken, koffie, thee & cacao, bakkerij & patisserie, interieur & design, grootkeuken en tech & dienstverlening. Met de speciale ‘labs’: TrendLAB, Start-UpLAB, de PersoneelsHUB en het Theater, maakt de Horecava telkens weer een professionaliseringsslag. Bezoekers maken hier kennis met alle nieuwe en beste innovaties en de meest praktische oplossingen.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: