section1_page12_article12_2.jpg Monique en Vincent Lorist zijn de vertrouwde gezichten van Kwalitaria Zoetermeer

Ondernemers

Interview: Een leven lang frituren

ZOETERMEER – Vincent Lorist en zijn vrouw Monique zijn doorgewinterde snackbarmensen. Al meer dan dertig jaar runnen zij samen de Kwalitaria in Zoetermeer. Een recente verbouwing geeft het echtpaar weer een extra impuls om hun klanten het beste voor te schotelen, zeven dagen per week. Wie niet daar wil eten, kan het bestelde ook afhalen of thuis laten bezorgen.

Gerard van Oosbree |

Met meer dan dertig jaar ervaring in het vak beschikt Vincent Lorist over een schat aan informatie. Hij heeft de branche zich in die jaren zien ontwikkelen. Out.of.Home Shops wilde graag weten hoe het vak is veranderd.

Vakkenvuller
Lorist begon zijn werkzame leven als vakkenvuller bij Albert Heijn. Hij stapte al snel over naar McDonald’s. Hij deed dat om de simpele reden dat hij daar meer kon verdienen. Wat hij niet had verwacht, was dat hij voor het horecavak geboren bleek te zijn. Al snel klom hij op tot crewtrainer en floormanager. “Ik heb heel veel geleerd en heb de managementtraining daar gevolgd”, herinnert Lorist zich.
Op een gegeven moment werd hij benaderd door de manager van snackbar Hap Snap aan de Haagweg in Den Haag. Daar had hij groeimogelijkheden en lag het runnen van een eigen snackbar binnen handbereik. De Hap Snap in Zoetermeer was beschikbaar. Op 1 januari 1993 nam de toen 23-jarige Lorist de Hap Snap in Zoetermeer over. “Ik werkte daar eerst als bedrijfsleider en later echt als eigenaar. Zestien jaar geleden werden we Kwalitaria. Ik zit samen met mijn vrouw Monique, waar ik sinds 1986 mee samen ben, dus al dertig jaar op deze plek.”

Klanten
In die dertig jaar is er veel veranderd in de snackbarbranche. Maar ook weer niet heel veel. “Toen ik begon hielden we de tijd voor het frituren bij. Dan doen we nu nog steeds, alleen zijn de timers wel veranderd”, zegt de cafetariabaas lachend. De grootste verschuiving ziet Lorist bij de klanten. “Zij gaan steeds meer online bestellen. De klant zelf is ook veranderd. Vroeger kwamen mensen nog wel eens even binnenwippen tijdens het uitlaten van de hond. Gewoon voor een slaatje of een broodje bal. Dat is er nu niet meer bij. Tegelijkertijd zien we dat onze bezoekers tegenwoordig bij grote drukte er meer begrip voor hebben dat ze even moeten wachten. Ze zien ter plekke dat iedereen hard aan het werk is. Online klanten gaan daar toch anders mee om, is onze ervaring”, legt hij uit.

section1_page12_article12_1.jpg
"Dankzij de verbouwing zijn wij klaar voor de groei die gestaag blijft doorgaan"

Toch is de ondernemer blij met online klanten. “We krijgen meer bestellingen via internet dan in de winkel zelf. De bestelbedragen zijn online ook hoger. Ondanks dat ik 23 medewerkers in dienst heb, moeten we op bepaalde tijden de bestellingen voor een paar wijken stopzetten. De piekbelasting is dan zo hoog dat we niet genoeg bezorgers hebben om het allemaal weg te brengen. En dan heb ik toch echt vijf of zes bezorgers op die tijden en zes medewerkers die de bestellingen klaarmaken!”

Gezond
Een andere grote verandering is het assortiment. “De snackbar wordt vaak als ongezond afgeschilderd. Maar er komen steeds meer gezondere en vegetarische producten. We zien een verschuiving naar meer luxere broodjes. De kwaliteit gaat omhoog en die betere producten worden erg gewaardeerd”, zegt Lorist.
De laatste verbouwing eind vorig jaar zorgde ook voor een mooie groei-impuls. “We hadden sinds de overstap naar Kwalitaria niet meer echt verbouwd. Hier en daar wat kleine aanpassingen, meer niet. Nu we naar de nieuwste inrichting zijn gegaan, is de uitstraling veel moderner”, vertelt de ondernemer. “Het is echt een aantrekkelijke plek waar je gezellig kunt genieten van een lekkere maaltijd, burger, frietje of vers belegd broodje. We zijn klaar voor de groei die gestaag blijft doorgaan.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.