MAASTRICHT – Binnenkort, vanaf 21 maart om precies te zijn, is Maastricht een Hanos-vestiging rijker. Wat mogen ondernemers in de regio ervan verwachten? Komen ze van heinde en verre – en dus ook uit Duitsland en België? Waarmee gaat Hanos zich hier écht op de kaart zetten? En wanneer spreekt Kim Hollands, directeur van de nieuwe groothandel in het zuiden, van een succes? “De klant van nu wil inspiratie opdoen, vraagt om service en vindt beleving belangrijk.”
Hollands, die in januari 2021 in deze functie startte, zwaait de scepter over een vestiging die 40.000 m2 groot is. Wat gaat er gebeuren in die enorme ruimte? “Dit klinkt een beetje oneerbiedig, maar de groothandel is eigenlijk altijd een dozenschuiver geweest. Dat geldt bijvoorbeeld ook een beetje voor de Hanos-vestiging in Valkenburg, die binnenkort sluit. De klant van nu heeft echter andere wensen. Die wil inspiratie opdoen, vraagt om service en vindt beleving belangrijk. Met een groothandel van deze omvang kun je echt uitpakken. Je kunt aansluiten bij de wensen van de klant en iets neerzetten wat echt uniek is”, legt Hollands uit. Als millennial (ze is 39 jaar jong) met een frisse blik en een achtergrond in de Customer Journey, is ze een uitstekende partij om dit nieuwe groothandelsconcept te introduceren om zo een nieuwe generatie afnemers aan Hanos te binden. Bovendien heeft ze een lange staat van dienst in de leisuresector en heeft ze gestudeerd aan de Hogere Hotelschool. “Ik denk dat ik beleving en gastvrijheid kan implementeren in een bedrijf waar dat van oorsprong niet gebeurde. Waar ze ook naartoe gaan, klanten van nu vragen daar wel om”, zegt Hollands.
Slimmer werken
Naast het inbrengen van beleving is er nog iets dat de nieuwe generatie afnemers belangrijk vindt – en een persoonlijke missie van Hollands zelf is: duurzaamheid. “We moeten als groothandel een rol spelen in de verduurzaming van de horeca”, vindt Hollands. Ze vervolgt: “Je ziet dat de grondstoffen steeds duurder worden, de prijzen voor energie stijgen en er nauwelijks meer aan personeel te komen is. Hoe kunnen we onze klanten helpen met deze uitdagingen? Niet door zelf ook alles duurder te maken, maar door met slimme oplossingen te komen. Een voorbeeld? Hanos heeft het bedrijf Daily Fresh Food overgenomen en het horecadeel van dit bedrijf wordt in Maastricht geïntegreerd. Dat betekent dat klanten bij ons convenienceproducten als gesneden verse groenten en pompoenpuree kunnen kopen. Hiermee ontzorgen wij chef-koks en bieden wij een oplossing voor het probleem van het personeelstekort.” Of zoals Hollands zegt: “Als je je personeel wilt ontlasten, zal je slimmer moeten werken.”
Met die voorgesneden verse groenten heeft Maastricht echt iets nieuws te bieden, en dat geldt ook voor de verruimde leveringstijden. “Hanos levert vanuit de vestigingen en ook hierin zijn we servicegedreven. Dagelijks rijden er 20 vrachtwagens – het worden er uiteindelijk zo’n 30 à 35 – naar onze klanten. We zijn heel flexibel in de logistiek en kunnen klanten daardoor veel eerder hun producten bezorgen”, zegt Hollands, die verwacht veel marktaandeel te verwerven door de servicegedreven aanpak van Hanos.
Traditioneel
Volgens Hollands hoeven horecaondernemers niet meer alles te kunnen en weten voor een goedlopende zaak. Hanos biedt namelijk in Maastricht een totaalconcept, door de integratie van Studio Senses. “Wil je een restaurant openen met – ik noem maar iets – een flamingothema, dan kan onze culinair adviseur de menukaart samenstellen, onze vinoloog kiest de wijnen voor je uit, de binnenhuisarchitect ontwerpt je interieur, alle meubilair wordt voor je op maat gemaakt en Van Gestel ontwerpt je keuken. Ook als alles roze moet zijn. Wil je niet met een chef-kok werken maar liever studenten in de keuken hebben staan? Daar passen we dan de apparatuur en receptuur op aan. We ontzorgen de horecaondernemer op ieder vlak”, verduidelijkt Hollands.
Frans georiënteerd
Die marketinggedreven horeca is in Limburg overigens minder in zwang dan in de Randstad. De directeur, die met de nieuwe Hanos weer terug in haar thuisstad is, stelt dat Maastricht zelf heel Frans georiënteerd is en relatief weinig ketens huisvest. Hollands: “Vegan is hier wel in opkomst, maar nog veel minder aanwezig dan in de Randstad. De Maastrichtse keukens zijn veel traditioneler dan in het noorden van het land. Daarom hebben we veel wild en gevogelte is ons assortiment, en ook romen en vetten kun je hier in veelvoud vinden. En laten we de wijnen en kazen niet vergeten!”
Palletplaats
Vanuit Hanos Maastricht worden naast Zuid-Limburg ook de Duitse, Vlaamse en Waalse markt bediend. Keulen, Bonn en Aken, maar ook Wallonië en Belgisch Limburg vormen een groot ontwikkelgebied. “Zowel Duitsland als Wallonië lopen zo’n 10 jaar op ons achter als het gaat om beleving, ontzorgen en convenience. De groothandel is daar nog steeds meer een palletplaats, een plek waar je je spullen ophaalt. Ik verwacht dat België en Duitsland die moderniseringsslag ook gaan maken in de komende 5 jaar. Er liggen dus veel kansen voor ons”, aldus Hollands. De directeur benadrukt nogmaals met Hanos Maastricht uit te willen groeien tot het culinaire hart van Zuid-Limburg en de verbinding met haar klanten aan te gaan op duurzaamheid, inspiratie en innovatie. “Met onze focus op excellente klantbeleving menen we hét verschil te kunnen maken voor de lokale foodprofessional. Wij zijn van toegevoegde waarde met ons uitgebreide en vernieuwende food en non-foodassortiment, onze culinaire adviserende rol met vernieuwde blik op duurzaam ondernemen én met de beste specialisten op het gebied van F&B en gastvrijheid”, besluit Hollands.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.