ZAANDAM - Uitleggen wie Albert Heijn is, dat hoeft al jaren niet meer. Maar wat is Albert Heijn zakelijk? Die vraag krijgt Rob Heesen, verantwoordelijk voor partnerships & business development bij Albert Heijn, nog regelmatig. “Het was altijd bijvangst, boodschappen bezorgen op het werk, maar het is inmiddels een serieuze business.”
Al jaren bezorgt Albert Heijn niet alleen boodschappen bij consumenten, maar ook bij kinderdagverblijven, zorginstellingen, kantoren en kleine ondernemers. In de coronaperiode nam echter de vraag toe en die groei gaat ook nu nog hard door.
“Corona is de accelerator van het succes. De traditionele catering, zoals we die altijd hebben gekend, is veranderd. Mensen zijn niet meer fulltime op kantoor, maar werken ook vanuit huis. Catering is dan lastig in te vullen, evenals het inkopen van producten”, vertelt Heesen aan Out.of.Home Shops . De groeiende behoefte van bedrijven aan meer flexibele en betaalbare oplossingen neemt toe, zo merken ook accountmanagers bij AH Zakelijk.”Het gaat steeds harder, mede doordat we een laag minimum bestelbedrag per order hanteren (50 euro, red.) en een bewust, duurzaam assortiment hebben. Een paar jaar geleden hebben we daarom een aparte club opgezet om AH Zakelijk verder te laten groeien”, licht Heesen toe.
Hoewel Albert Heijn ervaring heeft met het bezorgen van boodschappen, zit de zakelijke markt nét iets anders in elkaar. “Het is voor ons een nieuwe markt, waar we sinds een aantal jaar meer focus op leggen. We zijn gewend aan een tussenpersoon die alles regelt, maar we hebben ook tal van klanten die rechtstreeks bestellen.
Daar waar wij eerder vooral B2C werkten, zijn we nu actief op de B2B-markt. Dat is hele andere koek. Echt een leertraject voor ons”, schetst Heesen. In tegenstelling tot consumenten is het voor bedrijven alleen mogelijk om op de website te bestellen, helemaal in lijn met de markt, aldus Heesen. “Het is voor deze doelgroep niet relevant om via de app te bestellen, die doet dat vanaf kantoor op z’n computer.”
Eigen markt
Als we kijken naar het klantenbestand van de Zaanse boodschappenbezorger, dan komt dat redelijk overeen met de klanten van een grossier. Althans, op het eerste oog. Toch ziet AH Zakelijk zich niet als een grossier en willen ze ook niet de strijd aan met deze markt. “De markt waar wij ons op richten, is niet interessant voor grossiers vanwege het lage bestedingsbedrag, en andersom is hun markt niet aan ons besteed.” Zij zijn meer van de exclusieve producten en bulk, terwijl wij een betaalbaar en herkenbaar assortiment bieden in kleinere hoeveelheden. Wij leveren geen hele koe, dat doet de traditionele grossier al”, licht Heesen toe.
Als voorbeeld noemt hij de samenwerking met zorginstellingen, zoals begeleid wonen. Die mensen kunnen zelfstandig hun boodschappen bestellen en Albert Heijn Zakelijk maakt een rondje over het terrein om iedereen te voorzien van verse producten. “Dat past helemaal in deze tijd, waarin we steeds langer zelfstandig blijven wonen”, aldus Heesen. In dat opzicht bedient AH Zakelijk een eigen markt in plaats van te concurreren met de groothandels. Dat geldt voor zorginstellingen, maar ook voor kinderdagverblijven die met name brood, fruit en zuivel bestellen. Kantoren en bedrijven hebben altijd lunchproducten nodig en borrelartikelen.
“We hebben ook veel klanten in de binnenstad van Amsterdam, zoals koffietentjes. Die halen hun koffie bij een goede koffiebrander en wij leveren Alpro sojamelk bijvoorbeeld.” Niet alleen op het gebied van assortiment kiest Albert Heijn ervoor om zo veel mogelijk Albert Heijn te blijven. Ook de manier waarop de boodschappen worden besteld, is in lijn met de B2Cmarkt. “We rijden geen aparte route voor zakelijk, die bestellingen gaan mee met de ‘consumentenroute’. Net als bij consumenten kunnen bedrijven een bundel afsluiten en een vast bezorgmoment kiezen. Voor kinderopvangcentra is dat bijvoorbeeld maandagochtend, zodat ze er weer tegenaan kunnen. Altijd garanderen dat je er vroeg bent, is voor traditionele leveranciers lastig. Wij hebben die kennis al vanuit Albert Heijn thuisbezorging.”
Trends
In de groei van AH Zakelijk ziet het bedrijf een aantal opvallende ontwikkelingen. Heesen licht de twee belangrijkste toe: “De eerste is betaalbaarheid. Prijs is echt een ding geworden in deze tijd. We bieden daarom onze Prijsfavorieten aan. Een andere belangrijke trend waar de zakelijke markt mee bezig is en wij ook: meer biologisch en plantaardige eiwitten. De eiwittransitie is heel relevant. Om die reden zijn we begin dit jaar gestart met 10% korting op het Terra-assortiment voor zakelijke klanten.
Sindsdien is dat aanbod flink gegroeid. Het is bovendien voor veel klanten een reden om bij ons te komen. We zien het als onze taak om een voortrekkersrol te nemen in de eiwittransitie en plantaardige alternatieven voor iedereen bereikbaar te maken. We gaan daarin ook een stap verder, want voor veel bedrijven is duurzaamheid belangrijk om te verantwoorden. Daarom helpen we met inspiratie geven, denk aan gezondere alternatieven met veel eiwitten. Daarnaast is de leefstijlcoach ook beschikbaar voor zakelijke klanten, ze zijn tenslotte ook verantwoordelijk voor de gezondheid van hun medewerkers”, legt Heesen uit. Om die reden is het voor klanten mogelijk om bepaalde productgroepen uit te zetten in de persoonlijke portal, zodat het aanbod echt op maat wordt. “Je kunt je voorstellen dat een instelling een bepaald budget heeft en dan is het niet verantwoord om daar bijvoorbeeld alcohol van te kopen. Die productgroep wordt dan onzichtbaar gemaakt in de portal”, schetst Heesen.
Een andere ontwikkeling waar veel aandacht naartoe gaat, is ‘zero emissie’ bezorgen. Met veel klanten en winkels in de binnenstad is dat een belangrijk onderwerp bij Albert Heijn. “We bezorgen al emissievrij in enkele steden en dit jaar gaan we dat uitbreiden. We staan ook achter deze keuze, want het is beter voor de omgeving, het milieu en het geeft minder lawaai. We hebben Albert Heijn-breed onze duurzame missie aangescherpt, waardoor iedereen enthousiast is. Zo zijn we bezig met het verminderen van de CO2-impact en willen we meer inzicht geven in de impact van producten. Dat we dat in de winkels, maar ook online kunnen implementeren”, legt Heesen uit.
Bekendheid
Ondanks de groei van Albert Heijn Zakelijk, moet Heesen nog regelmatig uitleggen wat het bedrijf doet. “Ik hoef niet uit te leggen wie Albert Heijn is, maar wel wat AH Zakelijk is. Daar liggen nog kansen voor ons om de bekendheid te vergroten”, zegt hij. Heesen wil uiteindelijk bereiken dat bekend is waar Albert Heijn Zakelijk voor staat. Dat hij het niet meer hoeft uit te leggen, dus dat iedereen weet dat ze boodschappen op het werk bezorgen. “We willen heel hard groeien, want we zijn een goede aanvulling op de markt. Zeker gezien de vraag naar convenience en gemak. We willen niet de functie van de grossier overnemen”, legt Heesen nogmaals uit.
Partners zoeken
Het is voor AH Zakelijk ook nog het wiel uitvinden en partners zoeken om verder te groeien. Dat deden ze onlangs nog met Holland Food Service, een totaalleverancier van eten en drinken aan zorginstellingen. “Zij produceren onder meer maaltijden die gericht zijn op speciale diëten. Die kunnen wij niet leveren, maar de boodschappen ervoor wel. Samen komen we verder. Wij hebben op die manier kennis én toegang tot de markt. Onze kracht is dan dat we meer portionsize bieden en gemaksproducten in het assortiment hebben, die al bekend zijn.”
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.