1920_lgprobotlandallandgoedtloo.jpg

Catering

Landal introduceert zelfrijdende bezorgrobot

OLDEBROEK - Vakantiepark Landal Landgoed ’t Loo zet een bezorgrobot in voor het aanleveren en ophalen van linnengoed in de recreatiewoningen. Naar eigen zeggen is het de eerste zelfrijdende robot op een Europees vakantiepark.

Redactie |

Al langer worden robots door Landal GreenParks ingezet, bijvoorbeeld in de restaurants op de vakantieparken. Ze verhogen gasttevredenheid en ontlasten medewerkers, aldus de vakantieorganisatie. De robot die nu op Landal Landgoed ‘t Loo rijdt moet gaan leiden tot meer bezorgrobots op meer plekken. Landal ziet de pilot als ‘een kijkje in de toekomst van hospitality services, waar technologie de menselijke interactie versterkt in plaats van deze te vervangen’. Waar nu nog linnengoed wordt gehaald en gebracht, kan straks ook gedacht worden aan het rondbrengen van boodschappen en gereedschap of onderdelen. Inzet van bezorgrobots zorgt volgens Landal voor een soepele en efficiënte service en geeft medewerkers op de parken alle gelegenheid zich te richten op een meer persoonlijke gastervaring.

Lichtgewicht
De robot is 2,5 meter lang, 1,15 meter breed en 1,6 meter hoog. Hij weegt 500 kilo (een ‘lichtgewicht’, aldus Landal) en is 100% elektrisch. Hij laadt zichzelf in 45 minuten op (van 20% naar 80%^) en kan dan 5 uur lang zijn werk doen. In die tijd kan hij 70 kilometer afleggen. Op het vakantiepark mag hij maximaal 10 kilometer per uur rijden, maar hij kan een stuk harder, namelijk 25 km/u. De pilot duurt tot half februari 2024. In de kerstvakantie heeft de zelfrijdende robot vrij.

Gastervaringen
“Onze wereld ziet steeds meer innovatieve technologische oplossingen die het leven makkelijker maken. Van een digitale sleutel in de Landal-app, die onze gasten toegang biedt tot hun accommodatie en het zwembad en waarmee je direct kan boeken voor het restaurant en andere activiteiten, tot aan de robots die in veel restaurants het werk lichter maken voor onze medewerkers,” aldus operationeel directeur Jeroen Mol van Landal GreenParks. Hij vervolgt: “Jaarlijks ontvangen we zo’n 3,2 miljoen gasten, die gemiddeld 15,6 miljoen overnachtingen bij ons doorbrengen. Dat brengt zowel kansen als uitdagingen met zich mee. We werken dagelijks aan het leveren van de beste gastervaringen en met deze zelfrijdende bezorgrobots introduceren we opnieuw innovatieve oplossingen die het verblijf voor onze gasten gemakkelijker maken."

Begin
De bezorgrobot is ontwikkeld door Dutch Automated Mobility en geproduceerd door Clevon. "Onze robots zijn een nieuwe stap in het gastvrijer en efficiënter maken van vakantieparken. Ze voeren verschillende werkzaamheden uit, van het bezorgen van pakketten tot het assisteren bij diensten, waardoor het personeel zich kan richten op wat belangrijk is - de gasten. Dit is slechts het begin. We zijn van plan deze innovatie naar meer parken in Europa te brengen met het doel een vloot van maximaal 500 robots in te zetten, onze service op een slimme, milieuvriendelijke manier te verbeteren", zegt Sander Sebastian Agur, de ceo van Clevon.

Bron: Out.of.Home Shops