LOPIK – Al generaties lang produceert familiebedrijf Lekkerkerker Food innovatieve oplossingen in roomkaas. Geen wonder dus dat zich dat nu uit in het winnen van een Out.of.Home Award voor omzetontwikkeling binnen kaas. Commercieel manager Milou Velis en ceo Rogier Brand leggen uit waar een relatief kleine speler groot in kan zijn.
Fabrikant: Lekkerkerker Food
Categorie: Kaas
Criteria: Omzetontwikkeling
Hoe voelt het om door jullie handelspartners uitgeroepen te worden tot winnaar van een Out.of.Home Award?
Brand: “We zijn trots dat we als relatief kleine speler in de categorie kaas deze erkenning van onze handelspartners hebben ontvangen. Met het team hebben we het afgelopen jaar veel bereikt en deze waardering zien we als een bevestiging van onze inzet en vakmanschap.”
Wat maakt jullie volgens jullie partners tot een terechte winnaar van deze award?
Velis: “Dankzij de veelzijdigheid van het product – van hartige toepassingen als smeersels, vullingen en soepen tot zoete toepassingen zoals cheesecake – blijft de vraag zich ontwikkelen. Als enige fabriek in Nederland die roomkaas vanuit verse melk en room produceert, voegen wij waarde toe aan de categorie. We bewaken zorgvuldig onze hoge kwaliteitsstandaard. Onze klanten weten de smaak van onze roomkaas dan ook te waarderen. Juist die combinatie van vakmanschap, flexibiliteit en focus op kwaliteit maakt ons een terechte winnaar.”
Waar draait het volgens jullie om in een succesvolle samenwerking met handelspartners?
Brand: “Voor ons draait een succesvolle samenwerking met handelspartners om betrouwbaarheid en open communicatie. We doen wat we beloven. Door die transparantie weten we samen altijd tot oplossingen te komen.”
Wat doen jullie om de categorie samen met partners toekomstbestendig te maken?
Velis: “De categorie toekomstbestendig maken vraagt om een scherp inzicht in wat de klant – en de klant van onze klant – beweegt, met een focus op innovatie. Door in gesprek te blijven met onze partners weten we precies waar de behoefte ligt en door onze eigen fabriek kunnen we hier snel op inspelen. We zoeken naar vernieuwende oplossingen, in ons productieproces, in recepturen, maar ook met nieuwe smaken en toepassingen. Daarnaast kijken we creatief naar mogelijkheden om het gebruik van melk en room te verminderen, zonder verlies van kwaliteit of smaak. Zo hebben wij reeds een hele goede vegan propositie, maar ook een zuivelspread in ons assortiment.”
Hoe weten jullie een sterke relatie met het out-of-homekanaal op te bouwen en te behouden?
Velis: “In gesprek blijven, samen evalueren, vooruitkijken en elkaar blijven uitdagen. Elk kwartaal bespreken we de resultaten en kansen, zodat we samen kunnen groeien. Onze partners weten dat ze op ons kunnen rekenen en dat we altijd een oplossing vinden voor elke uitdaging. Dat versterkt het vertrouwen en de samenwerking.”
Welke trends of verschuivingen vallen jullie op in het out-of-homekanaal?
Velis: “Door de stijgende prijzen van melk en room neemt de druk op de kostprijzen toe. Handelspartners zijn daardoor meer op zoek naar kwalitatief goede producten tegen een vriendelijke prijs. Dit stimuleert de interesse in hybride/blended oplossingen en vegan alternatieven. Daarnaast blijven duurzaamheid en gezondheid belangrijke thema’s, met aandacht voor een kleinere CO2-voetafdruk, transparante herkomst en minder verzadigd vet en zout. Ook zien we een groeiende vraag naar innovatieve smaken en een zoektocht naar het vergroten van gebruiksgemak.
Waar ligt jullie focus in 2025 als het gaat om samenwerking en ondersteuning?
Brand: “Die focus ligt op het verder versterken van de samenwerking met onze partners en het uitbouwen van ons merk Lebo. We verwachten veel van een aantal projecten die aan het einde van het jaar gelanceerd worden, waarbij we nauw samenwerken om het succes gezamenlijk te realiseren. Daarnaast introduceren we twee innovatieve nieuwe roomkaassmaken, waarmee we ons assortiment verrijken.”