Avia 2 (1).jpg Sfeerfoto van een Avia-tankstation.

Mick Hogetoorn van Avia Weghorst: 'Kleinere stations moeten zich aanpassen'

ENSCHEDE – Een jaar na de invoering van de tabaksban in de supermarkten is Out.of.Home Shops nieuwsgierig naar hoe het nu gaat met de tabaksverkoop in de Avia-tankshops. En of de ligging bij de grens daar invloed op heeft. Mick Hogetoorn is al ruim drie jaar hoofd retail en adviseur franchisenemers bij Avia Weghorst en geeft openhartig antwoord op de vragen.

Kim Schoonman |

Avia Weghorst is onderdeel van de Avia-groep en heeft 135 tankstations. Het is een familiebedrijf dat al meer dan negentig jaar actief is als brandstofleverancier, onderdeel van de Avia Nederland-organisatie. Door de opkomst van nieuwe energiebronnen is het familiebedrijf meerdere malen getransformeerd. Beginnend met kolen en turf in 1931 tot de huidige tijd waarin Avia Weghorst zich op vloeibare motorbrandstoffen richt.

Wat heeft u het afgelopen jaar van de tabaksban in supermarkten gemerkt qua omzet?
“In de eerste maanden na invoering van het verbod zagen wij een duidelijke stijging in zowel de afzet als de omzet van tabak binnen onze tankstations. Echter, deze stijging was tijdelijk. Na de forse accijnsverhoging is de verkoop van tabaksproducten weer aanzienlijk afgenomen.”

Is de nevenverkoop gestegen omdat meer mensen binnenkomen voor tabak?
“Aanvankelijk zagen we inderdaad een toename in de nevenverkoop, doordat meer klanten onze shops bezochten voor tabak. Ook deze stijging heeft echter een daling doorgemaakt na de accijnsverhoging.”

"De stijging in tabaksverkoop was maar een tijdelijke"

Wat heeft u in de shops moeten aanpassen het afgelopen jaar voor de tabaksverkoop?
“Om aan de verhoogde vraag te kunnen voldoen, hebben we extra tabakskasten geplaatst om voldoende voorraad te kunnen aanhouden. Daarnaast zijn onze beveiligingssystemen geüpgraded, mede vanwege de toegenomen waarde van de voorraad en het verhoogde risico op diefstal.”

Wat zijn de gevolgen voor uw shops geweest, gezien de ligging aan de grens met Duitsland?
“De nabijheid van de grens heeft een duidelijke impact, vooral na de accijnsverhoging. We zien een sterke daling in de verkoop van shag – in sommige locaties is de afzet vrijwel volledig weggevallen. Ook de verkoop van andere producten zoals food en dranken is afgenomen. Veel klanten wijken uit naar Duitsland, waar niet alleen tabak, maar ook brandstof en andere producten aanzienlijk voordeliger zijn.”

Ondervindt de verkoop van tabak nog gevolgen van de nabijheid van de grens?
“Absoluut. Met name shag is in Duitsland fors goedkoper, waardoor we een structurele daling in deze productgroep zien.”

Interview gaat verder onder de foto ↓

Avia.jpg Hoofd retail en adviseur franchisenemers bij Avia Weghorst, Mick Hogetoorn.

De Kamer overweegt om de verkoop van tabak via uitsluitend tabaksspeciaalzaken te vervroegen van 2032 naar 2028. Hoe kijkt u daar tegenaan?
“Dat zou voor de kleinere zelfstandige shops het einde kunnen betekenen. Deze zijn dan niet meer rendabel. We zien dat veel ondernemers terughoudend zijn met investeringen, omdat de toekomst zo onzeker is. Als dit verbod daadwerkelijk wordt vervroegd, zullen veel shops moeten heroverwegen of voortzetting nog haalbaar is.”

Hoe ziet u de toekomst van tankshops in het algemeen in Nederland? En voor het grensgebied?
“Vooral de grotere en drukkere tankshops lokaal en aan de snelweg zullen door aanpassingen in hun assortiment een voortbestaan hebben. De kleinere stations zullen zich fors moeten aanpassen met andere producten en dienstverlening. De vraag is of deze tankshops deze investeringen willen en kunnen doen. Daarnaast zorgt onduidelijkheid vanuit de overheid over accijnzen, vergunningverlening, aanbestedingen en energievoorziening voor extra druk en onzekerheid.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.