'Scheiding tussen retail en out-of-home verdwijnt’ | Out of Home Shops

'Scheiding tussen retail en out-of-home verdwijnt’

ROTTERDAM - Net als in 2018 is Coca-Cola ook dit jaar weer een van de grote winnaars van de Out.of.Home Awards. De frisdrankproducent scoorde in de categorieën fastservice en catering het hoogst en sleepte zo twee awards in de wacht. “We zetten de klantbehoefte centraal en zijn ontzettend blij dat dit ook zo wordt ervaren.”

Aan het woord is Caroline Siegers, associate director Foodservice & On the Go bij Coca-Cola European Partners. Samen met vier collega’s nam zij de awards in ontvangst. “We zien dit als bevestiging dat we toegevoegde waarde hebben voor onze klant en daarom gewaardeerd worden.” Dit zit hem er volgens Siegers vooral in dat er wordt gekeken naar de klant, de gasten en welke oplossing geschikt is zodat we op ieder drinkmoment samen met onze partners deze waarde kunnen creëren. “Dit kan op het gebied van product portfolio zijn, sterke innovaties, relevante verpakkingen, duurzaamheid, en heeft ook te maken met een mooie drink beleving en activatie op digitaal vlak bijvoorbeeld.”

Total beverage company
Collega Koos Janssen, associate director, Customer Activation, Foodservice & On the Go channel bij Coca-Cola European Partners Nederland, vult aan: “Onze strategie is dat we een total beverage company zijn. Dit houdt in dat we consumenten op ieder moment van de dag een geschikt drankje willen aanbieden. Daar zijn we zowel in de categorie Catering als Fastservice in geslaagd. Zo is het productportfolio de afgelopen jaren steeds verder uitgebreid met ijsthee, water en functionele dranken. Siegers: “Denk bijvoorbeeld aan calorievrije dranken zoals Chaudfontaine en Chaudfontaine Fusion, maar ook aan Aquarius Water+ Essential Minerals, een caloriearme drank met toegevoegde mineralen. Aan het in 2018 geïntroduceerde Fuze Tea hebben we dit jaar de smaken Black Tea Lemon Lemongrass en Green Tea Lime Mint toegevoegd. We spelen in op verschillende groeiende categorieën, met onder andere onze merken Fïnley en Coca-Cola Energy.”

Duurzaamheid
Uit het juryrapport blijkt dat Coca-Cola ook een van de winnaars is vanwege zijn visie op duurzaamheid. Janssen vertelt dat alle plannen op dit gebied zijn vastgelegd in het duurzaamheidsactieplan ‘This is Forward’. “Een van de doelstellingen die wij in dit plan hebben vastgelegd, is dat we ernaar streven dat in 2025 alle pet-flessen tenminste voor vijftig procent uit gerecycled plastic (rpet) bestaan. Dat gaat zo voorspoedig dat we dat doel dit jaar al gaan halen”, aldus Janssen. “Uiterlijk begin 2020 gaan de verpakkingen van Chaudfontaine, Honest en GLACÉAU Smartwater in West-Europa over naar een nieuwe verpakking gemaakt van 100% rpet.”

Recycling
Ook de inzameling van plastic flessen speelt volgens Siegers een rol. “We zetten stevig in op recycling en willen dit samen met onze handels en keten partners realiseren. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking met de Avans Hogeschool en Compass. We hebben gezamenlijk een systeem bedacht waarbij we studenten stimuleren om lege flessen in te leveren. Als ze dit doen dan ontvangen ze een kortingsbon waarmee ze korting krijgen op het volgende flesje dat ze kopen. Een samenwerking op dit gebied hebben we ook met bijvoorbeeld Pathé, en Spar University. Duurzaamheid bij ons echt verankerd in de bedrijfsvoering.”

Multidisciplinaire teams
Om klanten direct bij te kunnen staan met kennis en kunde, heeft Coca-Cola multidisciplinaire teams samengesteld. Janssen: “Wij zoeken nauwe samenwerking met onze klanten op het gebied van category management, shopper marketing en digital marketing. Denk aan het op de juiste manier in de markt zetten van een merk, zoals Fuze Tea. Door alle expertise te bundelen hebben we met Fuze Tea sterk bijgedragen aan categoriegroei, ook mede door een sterke propositie en door het stimuleren van aankoop via bijvoorbeeld hyperlocal campagnes. De kracht van onze organisatie is het zichtbaar maken van kansen in de markt. Hierbij speelt ons gepassioneerd Field team een cruciale rol.”

Hoogtepunt
Het hoogtepunt van het afgelopen jaar is volgens Siegers niet in één zin aan te geven. “Het is een combinatie van een aantal acties en lanceringen. Zo is het succes en verder uitbouwen van Fuze Tea een hele belangrijke. Al onze verwachtingen werden overtroffen met deze lancering en daarna is het merk alleen maar groter geworden. Niet alleen Fuze Tea is een succes, maar het hele ijstheesegment heeft een impuls gekregen. Fuze Tea is verantwoordelijk voor een belangrijk gedeelte van deze groei, dat is natuurlijk iets om heel trots op te zijn. Dit geldt ook voor de enorme stappen die we zetten op het gebied van duurzaamheid, caloriereductie en gebruik rpet.“

Efficiency
Naast duurzaamheid en suikerreductie zijn andere belangrijke zaken die nu spelen vooral geënt op efficiency. Siegers: “Gemak en snelheid zijn onverminderd van belang. De eetmomenten van consumenten veranderen. Er zijn steeds meer momenten waarop minder tijd wordt vrijgemaakt voor eten en drinken. Het gaat om beleving en snelheid, maar wel met topproducten. Het gaat enerzijds om directe consumptie. Bestellen en meteen opdrinken. In dit segment is meal delivery voor ons een groeiende markt. Consumenten bestellen nog weinig drankjes bij hun bezorgde maaltijden. Daar valt zeker nog iets te winnen.” Janssen vult aan dat anderzijds de scheiding tussen retail en out-of-homekanalen steeds meer wegvalt. “Consumenten verwachten vertrouwde merken op veel verschillende plaatsen. Als zij zin hebben in een drankje, dan maakt het niet uit waar ze dat kopen, als het maar voorhanden is. Daar moeten we aanbod en activatie op afstemmen.”

Groeien
Doel voor de komende tijd is volgens Siegers vooral de categorie verder laten groeien en waarde voor partners blijven toevoegen. “We hebben ons productassortiment de afgelopen jaren flink uitgebreid en zullen dit de komende tijd verder doorzetten. Ook blijven we investeren in onze multidisciplinaire teams om klanten op basis van klantbehoeften te kunnen ondersteunen. Zodat we met elkaar het succes van de verschillende merken verder uitbouwen.”

Bron: Out.of.Home Shops