Winnaar Beste Introductie Bunzl: 'Nieuwe vensterzakken van monomateriaal; een unicum’

ALMERE - Met de Paperbag, een verpakkingsconcept gemaakt van 100% papier, heeft Bunzl de prijs Beste Introductie 2019 gewonnen. De Bunzl bedrijven Bunzl Foodservice en Bunzl Retail & Industry vermarkten het concept gezamenlijk. Jalisa Marinus (marketeer bij Bunzl Foodservice) en Daniëlle van Raaij (marketeer bij Bunzl Retail & Industry), vertellen meer over het winnende product.

Wat is jullie eerste reactie op het winnen van de Beste Introductie?
“Namens Bunzl zijn wij blij verrast en trots dat de lancering van deze innovatieve vensterzak wordt beloond met het winnen van een award voor de Beste Introductie! Samen met Bunzl Retail & Industry hebben wij veel tijd en energie gestoken in de ontwikkeling van dit unieke concept.”

Waarom denken jullie dat jullie klanten het product hebben gekozen tot Beste Introductie 2019?
“Sustainability is een hot topic voor zowel Bunzl als voor onze relaties. Wij willen als Bunzl bedrijven hierin onze verantwoordelijkheid nemen en hebben als doelstelling om samen met onze klanten en producenten duurzame producten en concepten te ontwikkelen. De vensterzak als verpakking voor bakkerijproducten, sandwiches, koeken, snacks en andere to-go concepten is een veelgebruikt product in de retail- en out-of-homemarkt. Praktisch al onze klanten zijn momenteel op zoek naar een duurzaam alternatief voor dit product, waarbij tevens de handling, de zichtbaarheid van het product richting de eindgebruiker en de prijs-kwaliteitverhouding uitstekend dienen te zijn. Deze nieuwe vensterzakken zijn, in tegenstelling tot de huidige vensterzakken, van monomateriaal. Een unicum denken wij! Dit product biedt de eindgebruiker, in de zin van beleving en gemak, een verantwoorde verpakking die tevens een bijdrage levert aan de gewenste verduurzaming. De Paperbag is gemaakt uit hernieuwbare bronnen welke een belangrijke bijdrage leveren aan het leefklimaat en de biodiversiteit! De 100% kunststofvrije verpakking heeft bovendien een ambachtelijke uitstraling en het papieren semi-transparante venster zorgt voor een goede zichtbaarheid van het product. Hierdoor komt ieder product goed tot zijn recht!”

Wat zijn de plannen met dit product voor aankomend jaar?

“Op dit moment proberen we onze klanten vooral te ondersteunen bij het vervangen van het huidige assortiment vensterzakken door de Paperbag.”

Hoe geven jullie invulling aan de ondersteuning?
“Door onze klanten individueel en gezamenlijk vanuit onze bedrijven proactief te informeren over innovatieve ontwikkelingen, testen in samenwerking met klanten uit te voeren en te evalueren. Ons doel is om onze klanten vooral te begeleiden bij het samenstellen van een passend assortiment, passend bij de duurzame identiteit en strategie van de klant en waarbij wij het milieu zoveel mogelijk willen ontzien en tegelijkertijd kostenbesparing mogelijk maken. Hiervoor zijn wij continu op zoek naar nieuwe milieubewuste en innovatieve verpakkingsvarianten. De papieren vensterzakken zijn hier een prachtig voorbeeld van. En dit is direct een voorbeeld van een concept dat wij als Bunzl bedrijven gezamenlijk in de markt zetten. Deze samenwerking geeft nog mee mogelijkheden.”


Wat mogen we dit jaar van jullie aan mooie introducties verwachten?
“Onlangs hebben wij ook weer een nieuwe variant van de Paperbag geïntroduceerd, eveneens een papieren vensterzak, maar dan gemaakt van graspapier. Dit is een mooie ontwikkeling aangezien graspapier bijvoorbeeld weer minder CO2 genereert en water bespaart ten opzichte van normaal papier. Sinds jaren ligt de focus bij de vestigingen Bunzl Foodservice en Bunzl Retail & Industry op het ontwikkelen en introduceren van nieuwe duurzame concepten, producten en totaaloplossingen. Ook dit jaar gaan wij vooral op deze tour door!”

Juryrapport:
“De Paperbag van Bunzl is een mooie uniforme oplossing en biedt kansen voor fabrikanten en ondernemers die op zoek zijn naar een duurzame verpakking.”

Bron: Out.of.Home Shops