Bidvest Direct: transparantie en contact met de bron’

EDE - Meer aandacht voor duurzaamheid en vergaande digitalisering zijn trends die de foodservicemarkt op zijn kop zetten, denkt Deli XL-directeur Dick Slootweg. Als antwoord op deze verschuivingen is marktplaats Bidvest Direct in het leven geroepen. Animo onder leveranciers is er, maar er zijn ook uitdagingen.

Eelco Brandes |

Het was het leveranciersevent van donderdag 24 september waar de titel het eerst naar buiten werd gebracht: Bidvest Direct. Een marktplaats waar leveranciers met shop-in-shops hun eindklanten direct kunnen aanspreken over hun producten, omlijst met storytelling en product- en keteninformatie. Dat alles in een bol.com-achtige, consumentgerichte webomgeving met een real time voorraadcheck en één bestelpunt. Dat is immers wat de horecaprofessional nu wil, weet Slootweg. In gesprek met Out.of.Home Shops doet Slootweg uit de doeken waar Bidvest Direct staat en wat er op de foodservicemarkt afkomt.

Het is even geleden dat Bidvest Direct gelanceerd is. In welke fase is de marktplaats nu en wat is de reactie van klanten?

“We hebben sinds de lancering veel vragen gekregen van klanten. De voornaamste was, waarom doen jullie dit? Wij denken dat in de horecamarkt nog een fors aantal veranderingen gaat plaatsvinden. De twee belangrijkste zijn een toenemende aandacht voor duurzaamheid en de digitalisering van activiteiten en processen. Het antwoord op die tweede ontwikkeling is Bidvest Direct, maar we moeten zeker verduurzaming niet veronachtzamen. Dit speelt nog niet genoeg een rol in de voedselketen, zeker in foodservice. De afgelopen vijf jaar realiseerden we diverse duurzame doelstellingen. Onze CO2-uitstoot is 20 procent lager, ons duurzaam assortiment is verbreed en verdiept. Maar nu gaat de vraag naar transparantie in de keten én op artikelniveau snel toenemen. Hoe dat op te pakken, is aan elk bedrijf zelf, maar ik wil benadrukken dat dit een belangrijke pijler is die veel meer aandacht verdient dan die nu krijgt. Op het gebied van digitalisering zien we dat er nog fors veel verspilling is in de horecaketen die geëlimineerd kan en moet worden. Dat steekt in de logistiek en administratieve processen. Onze eerste aanleiding voor de marktplaats is de vraag: hoe kunnen we de horecaondernemer helpen en wat gaan we doen om de keten efficiënter te maken? Onze tweede aanleiding is dat men in de horeca een vrije keuze wil in leveranciers en contact wil met de bron van het product, alsmede de productiebedrijven. Die elementen brachten ons tot Bidvest Direct.”

Verloopt het aansluiten van leveranciers naar verwachting?

“Ver boven verwachting. Het grappige is, onze leveranciers willen graag, maar zijn inhoudelijk nog aan het stoeien over hoe ze het moeten doen. Willen ze meer productinformatie geven, of gaan ze voor toegevoegde waarde? Vraag is welke boodschap de leverancier gaat vertellen aan onze klanten, hoe is de marketing aan te passen op de verandering in het online kanaal? Dat is een ontzettend leuke discussie, waar we de komende maanden niet direct een antwoord op hoeven hebben. Het is een kwestie van vallen en opstaan, proberen. Het einddoel is echter helder: volledige ketentransparantie, verspilling tegengaan en zorgen dat de bron communiceert met de eindgebruiker. Deli XL telt duizend leveranciers, waarvan tweehonderd kernleveranciers. Daar zit een fors aantal A-merkdistributeurs bij, waar we nu mee samenwerken voor Bidvest Direct. Dat is echter niet het enige dat we moeten doen. Een horecachef is geïnteresseerd in specialisme, innovatie. Daarom praten we ook met kleinere leveranciers. Een zalmrokerij, een producent van speciale olijfolie en wij zijn in overleg met een oesterkweker. Kleine partijen in ons totaal, ja, maar heel belangrijk voor de inspiratie en innovatie die in de horecamarkt gewenst is.”

Lees het hele interview in Out.of.Home Shops december.

 

Bron: Out.of.Home Shops

dick_slootweg_-_foodtruck2-a900x525.jpg