Burger King wil groei versnellen

NIEUWVEEN - Met de ombouw van twaalfduizend restaurants wil Burger King haar groei - vooral buiten de VS - in hoog tempo versnellen. Succesfactor in de ombouw is de kwalitatief hoogstaande, maar prijzige nieuwe huisstijl ‘Twenty Twenty’.

De groeispurt moet vooral plaats-hebben binnen Europa en het Midden-Oosten, de continenten waar de hamburgerketen de afgelopen jaren zeer succesvol is. Dit jaar werd een recordaantal van meer dan 450 nieuwe restaurants geopend, waarvan 256 in Europa. In totaal heeft Burger King momenteel zo’n 4.000 restaurants buiten de VS. Dat lijkt veel, maar steekt nog steeds schril af tegen de twintigduizend restaurants van concurrent McDonald’s. “Nu proberen we die achterstand in te lopen”, zegt John Chidsey, de wereldwijde topman van Burger King. Hij verwacht dat er honderden locaties per jaar zullen worden omgebouwd. Dat zijn in ieder geval de eigen restaurants, die momenteel tien procent van het totaal uitmaken. Maar hij verwacht ook groot animo onder franchiseondernemers. Zij moeten daarvoor wel diep in de buidel tasten, want de nieuwe huisstijl vergt een investering tussen de 200.000 en 400.000 dollar. Daar staat echter wel een forse omzetplus van ‘beuidend meer dan vijftien procent’ tegenover, aldus topman Chidsey.

Schiphol Plaza
Inmiddels zijn wereldwijd 69 Burger Kings nieuwe stijl opgeleverd, waaronder het restaurant op Schiphol Plaza waar begin deze maand het nieuwe wereldwijde concept officieel werd gepresenteerd. “We hebben alles aangepakt: van meubilair tot wanden, counters en keukeninrichting”, zegt Esther van de Graaf, woordvoerster van de hamburgerketen. “Het nieuwe restaurant - met de werktitel Twenty Twenty - heeft een industriële uit-straling met veel baksteen, hout, metaal, vooral in de kleur rood. Daarmee wordt onderstreept dat Burger King als enige burgers op vuur grilt. De keten blijft zich richten op de fastservicesector, maar klanten kunnen in BK nieuwe stijl niet alléén terecht voor een snelle hamburger. Ze kunnen er ook langer blijven zitten. “We zetten in op een langere verblijfsduur. Voor zakenmensen zijn er zelfs kleinere tafels in lounges”, aldus Van de Graaf. De nieuwe huisstijl is eigentijdser en sluit beter aan bij wat Burger King nu wil uitstralen, namelijk een gevarieerd aanbod van goede fastserviceproducten ondersteund door de pay-off ‘Have it your way’. Ook in ons land ziet de vice president ruimte voor groei. Met name door de nieuwe uitstra-ling en het verhoogde omzetperspectief dat potentiële francisers over de streep kan trekken. “Tot voor kort openden we hier twee of drie restaurants op jaarbasis. De nieuwe huisstijl gaat dit proces versnellen.”

Bron: Shops out.of.home