'Consument voorstander van blurring-concepten'

AMSTERDAM – Het aantal blurring-concepten is de afgelopen jaren fors toegenomen en dat wordt positief ontvangen door de Nederlandse consument. Een derde (32 procent) van de Nederlandse bevolking is voorstander van blurring. Dit blijkt uit een onderzoek van Lightspeed. Eén op vijf (21%) zegt het idee zelfs geweldig te vinden. Blurring is een trend waarbij de grenzen tussen horeca, retail en cultuur vervagen en concepten uit elke sector onder één dak worden gebracht.

Het onderwerp is onderdeel geworden van het regeerakkoord, omdat het kabinet meer blurring- en mengformules wil toestaan. Op die manier kunne retailers hun klanten bijvoorbeeld een drankje kunnen aanbieden tijdens het shoppen. Uit het onderzoek van Lightspeed blijkt dat een kwart van de respondenten staat ervoor open om meer blurring-concepten in zijn of haar stad te zien, zolang het maar in balans blijft. Aan de andere kant is één op de vijf (20 procent) is nog niet helemaal overtuigd van het concept en wil het eerst ondervinden. “Het is fantastisch om te zien dat de regering de retail-, horeca- en cultuursector stimuleert om nauwer met elkaar te gaan samenwerken en zelfs te laten blenden. Het is opvallend dat er nu voornamelijk gesproken wordt over dat retailers straks hun klanten ook een biertje of wijntje mogen aanbieden, want een blurring-concept biedt veel meer mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan een koffiebar in iemands favoriete kledingwinkel, maar ook aan restaurants die accessoires of ingrediënten verkopen”, vertelt Sam Bursens, Sales Manager Benelux bij Lightspeed. “Dat blurring nog niet optimaal benut wordt in Nederland heeft vooral te maken met wet- en regelgeving, maar het nieuwe regeerakkoord biedt perspectief. Uit ons onderzoek blijkt dat Nederlanders hierover nog verdeeld zijn. Maar onbekend maakt onbemind. In het buitenland is blurring al behoorlijk succesvol, aangezien het voor meer creatieve concepten op de markt zorgt – en dat kunnen wij alleen maar toejuichen.” 

Pandemie
De pandemie heeft het blurren van winkel- en eetgedrag versneld, zo denkt 28 procent van de respondenten. En tweederde staat open voor het uitproberen van blurring-concepten in de horecasector, waarbij de voorkeur uitgaat naar koffiebars (37%) en fine-dining restaurants (22%). Meer dan de helft (58%) van de respondenten wil blurring ook uitproberen in de retailsector, waar huis- en tuinwinkels (28%), kledingwinkels (22%) en kappers en schoonheidssalons (20%) tot de meest populaire opties behoren.

Bron: Out.of.Home Shops