FSIN: uit eten gaan te duur voor veel Nederlanders

EDE – Inflatie en stijgende energieprijzen maken dat veel Nederlanders minder snel kiezen voor een maaltijd buiten de deur. Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan te duur en kiest voor alternatieven, zoals thuis laten bezorgen of zelf koken. Dat concludeert het FoodService Instituut Nederland (FSIN) na onderzoek in haar FoodShopper Monitor 2022.

Het zijn vooral jongere generaties – millennials die zijn geboren tussen 1981 en 1996 en generatie Z, geboren tussen 1997 en 2010 – die er minder vaak voor kiezen uit eten te gaan. Van de laatste groep vindt 68 procent uit eten gaan te duur geworden, een stijging van 29 procent ten opzichte van 2021. Zes op de tien millennials vinden het te duur om buitenshuis een vorkje te prikken, vorig jaar was dat nog ruim vier op de tien. De oorzaak van deze toename? Gestegen (inkoop)prijzen, hoge energierekeningen en het personeelstekort.

Wekelijks uit eten

Toch gaan millennials en gen Z’ers nog steeds vaker uit eten dan oudere generaties en besteden ze een groter deel van hun inkomen aan uit eten gaan. Van de babyboomers (geboren tussen 1945 en 1955) gaat 5 procent een keer per week uit eten – 1,4 procent doet dat meerdere keren per week. Onder millennials gaat 32 procent een keer per week uit eten en van de mensen die onder generatie Z vallen eet 43 procent nog steeds wekelijks een hapje buiten de deur. Daarbij besteden ze gemiddeld € 44,12 per keer. Millennials besteden iets minder aan hun wekelijkse eetuitje: gemiddeld € 39,44. Generatie X’ers (geboren tussen de babyboomers en millennials) geven gemiddeld € 14,54 en babyboomers gemiddeld € 7,09 uit aan eten buitenshuis.

Alternatieven
Het valt de onderzoekers op dat de jongere generaties (millennials en generatie Z) sneller op zoek gaan naar goedkopere alternatieven dan oudere generaties (generatie X en babyboomers). Het kan dan gaan om thuisbezorging, kant-en-klaarmaaltijden en zelf koken. Vooral thuisbezorging is populair onder de jongere generaties. Vier op de tien mensen die onder generatie Z vallen bestelt minstens een keer per week eten. Onder millennials is dat aantal in de afgelopen jaren gestegen van 6 procent in 2018 naar 32 procent in 2022. Concreet gaat het dan om bijna twee miljoen mensen die wekelijks eten bestellen. Het eetgedrag van jongere generaties wijkt wezenlijk af van dat van oudere generaties, concludeert Inga Blokker. “Eten draait voor de jongere generaties veel meer om samenzijn met vrienden en even ontsnappen aan het drukke leven. Millennials en generatie Z vertonen wat wij hybride consumptiegedrag noemen. Ze maken regelmatig verantwoorde keuzes, maar op andere momenten willen ze ‘uit de bocht vliegen’. Dit zie je niet alleen terug in de keuze voor gezond of ongezond eten, ook als het gaat om budgetten en plannen kan het alle kanten op”, legt de FSIN-directeur uit.

Gemak
Ook is het zonneklaar dat gemak een enorm belangrijke rol speel bij jongere generaties. Het FSIN denkt zelfs dat gemak in 2030 het belangrijkste motief voor mensen zal zijn om eten te kopen en heeft berekend dat van de € 80 miljard die de consument in 2030 aan eten besteedt, € 27,5 miljard onder het aankoopmotief ‘gemak’ valt. Dat was in 2019 nog € 16,8 miljard, wat betekent dat dit met 64 procent zal groeien.

Uitdagingen
Ondernemers in de foodbranche kunnen hun conclusies trekken uit de uitkomsten van dit onderzoek. Millennials en generatie Z vormen in 2030 meer dan de helft van de volwassen bevolking in Nederland. Hoe kunnen ondernemers hierop inspelen? Blokker: “Zeker in deze tijd moet de horeca de consument ervan overtuigen dat een avondje uit eten gaan de meerprijs ten opzichte van een avondje thuis waard is. De jongere generaties willen graag buiten de deur blijven eten om te ontspannen en hun vrienden te zien. Maar uit eten gaan is voor hen gemakkelijk inwisselbaar, waardoor zij sneller op zoek gaan naar betaalbare alternatieven voor duur uit eten gaan. Gemaksoplossingen en het betaalbaar houden van ontspannen buiten de deur iets eten en drinken zijn dé grote uitdagingen voor de Nederlandse foodservicesector de komende jaren.”

Bron: Out.of.Home Shops