Horecaomzet sterk gedaald, maar vertrouwen krabbelt iets op

DEN HAAG – Na een eerdere daling van 14 procent in het eerste kwartaal, nam de horecaomzet het tweede kwartaal met iets minder dan de helft af ten opzichte van drie maanden ervoor, zo meldt het CBS. Vooral april was een moeilijke maand voor de horeca. Toch groeit het ondernemersvertrouwen ondertussen wel weer voorzichtig.

De omzet van eet- en drinkgelegenheden, zoals restaurants, cafés en fastfoodrestaurants, is in het tweede kwartaal met 46 procent teruggelopen. Cafés hadden de grootste achteruitgang te verwerken met een omzetdaling van 60 procent. Binnen de horecasector kwamen fastfoodrestaurants er nog het beste vanaf, maar zagen hun omzet nog steeds met 25 procent afnemen. Ondernemers durven tegelijkertijd wel weer voorzichtig op betere tijden te hopen, aan het begin van het derde kwartaal staat het indexcijfer van het ondernemersvertrouwen op -52,4. Weliswaar een lage score, maar al aanzienlijk beter dan aan het begin van 2020, toen het cijfer nog op -84,3 stond.

Logieverstrekkers

Hotels en vakantieparken zagen hun omzet met 64 procent dalen in het tweede kwartaal ten opzichte van het eerste kwartaal. Zowel bungalowparken als kampeerterreinen hadden met veel minder gasten te maken en dat zorgde voor een behoorlijke omzetkrimp. Een woordvoerder van het CBS liet weten dat ‘de cijfers van de meivakanties van 2019 en 2020 niet zoveel van elkaar verschilden’. Dat de krimp desondanks fors is, is daarom een indicator dat het ‘verlies puur aan de coronacrisis te wijten is’. De logieverstrekkers in de steden werden harder getroffen dan die in de meer landelijke gebieden, vanwege de sterke terugloop van buitenlandse toeristen.

Bron: Out.of.Home Shops